• Här och nu

Förälder på förskolan berättar att barnet har ADHD

Eftersom personalen har sekretess krävs att förälder berättar. Vi säger att en förälder berättar. Om barnet redan går på förskolan kan vi låta va osagt. Föräldern säger att visst mått av utåtagerande kan förekomma, men att barnet kommer att ha resurs. Vad blir din reaktion och hur agerar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-30 21:51
    Kan lika gärna stå autism, då jag hänvisar till min son. Men skrev ADHD, då det är mer laddat.
  • Svar på tråden Förälder på förskolan berättar att barnet har ADHD
  • idiblon yes

"Ja, okej, det har jag också, hoppas samhällshelvetet kan sätta in tillräckligt med resurser till denne så det inte behöver gå åt helvete för den stackaren också. Hörs!"

Okej, så hade jag inte sagt. Men tänkt.

FL är guld.
  • Här och nu
    idiblon yes skrev 2010-10-30 21:37:11 följande:
    "Ja, okej, det har jag också, hoppas samhällshelvetet kan sätta in tillräckligt med resurser till denne så det inte behöver gå åt helvete för den stackaren också. Hörs!"Okej, så hade jag inte sagt. Men tänkt.
    FL är guld.

Du får nog motivera lite närmare. Mitt barn har autism o jag ADD o det har inte gått åt helvete för nån av oss. Förutom att jag kunnat ha mycket lättare i livet, om läkaren 2006 inte sagt att kvinnor VÄLDIGT SÄLLAN har dessa diagnoser.
  • Meja75

Att  ha ett barn i en grupp med ca 20 elever utan "bokstavskombinationer" vore nästan konstigt. Har barnet dessutom fått en extra resurs, var tacksam för det - oavsett om du är förälder till barnet med behov eller något annat barn. I förskolan är det vanligt men det blir ännu vanligare ju äldre barnet blir (åtminstone enligt min erfarenhet och ju äldre barnet blir desto mer sällsynt med assistent/resurstid för det utsatta barnet).

• far
    idiblon yes skrev 2010-10-30 21:37:11 följande:
    "Ja, okej, det har jag också, hoppas samhällshelvetet kan sätta in tillräckligt med resurser till denne så det inte behöver gå åt helvete för den stackaren också. Hörs!"

Okej, så hade jag inte sagt. Men tänkt.
    Vad mig beträffer, existerar inte sekretess i verkligheten. Av någon konstig årsak har "folk öron", och personal "talförmåga".... Ja tro mig, så mycket jag har hört/ sett som är sekretessbelagd! Är själv gravt drabbat.
  • Ung Mor

Jag skulle bara tycka att det var bra gjort av föräldern som kan vara öppen med barnets handikapp och det är ju jätte bra att barnet får resurs och all hjäp han/hon kan få...    

• Här och nu
    Ung Mor skrev 2010-10-30 21:41:18 följande:
    Jag skulle bara tycka att det var bra gjort av föräldern som kan vara öppen med barnets handikapp och det är ju jätte bra att barnet får resurs och all hjäp han/hon kan få...    

Jag gjorde likadant med mitt barn,fast diagnosen var autism. Fick enbart väldigt positiva kommentarer både då o under sonens dagisår.
  • Kajee

Jag tycker att det är positivt att få veta det eftersom det oftast är lättare att förstå andra (barn och föräldrar) om man känner till sånt här.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • nollåtta

Jag hade tyckt att det var positivt att förälderna ville vara öppna med sitt barns diagnos och även tyckt att det var bra att barnet fick en resurs, både för barnet själv och för de andra barnen i gruppen.

• Trollet Ludenben

Jag hade tänkt "okej, då är det fler än mitt barn som har diagnos här" och jag hade känt lite lättnad att inte behöva vara ensam om att ha ett utmärkande barn som dessutom samhället inte vill lägga pengar på. Våra barn kostar ju mycket mer än normala barn med resurs osv som det kan vara jobbigt att få. Vissa får kämpa sig gula och blåa för det stöd de har rätt till. Och är man fler än en så kan man ta fighten med kommunen tillsammans. Nu har vi inte behövs kämpa utan glidit fram på en räkmacka med mycket tur men alla har inte vår tur och den turen är inte säkert att den varar för alltid.

Älskade ungar
  • Rundabullar

Jag hade säkert frågat om det är nåt särskilt man kan tänka på, nåt särskilt som gör barnet upprört och ev utåtagerande? Kan vi andra föräldrar på nåt vis underlätta rutinerna så att det löper på smidigt för alla?

Och så hade jag velat veta hur man på ett bra sätt ev kan diskutera och förklara för de andra barnen varför "Olle" ibland blir rasande och får speciell behandling.

Det finns ju så många varianter av ADHD så det vore jättebra om föräldrarna själva berättar hur man kan hjälpa och hur förskolan hjälper, tex om någon rutin behöver ändras litegrann.

Annars ser jag inget problem och är inte orolig, jag vet flere fall där barn med ADHD funkat bra i barngrupper. 

Svar på tråden Förälder på förskolan berättar att barnet har ADHD