Inlägg från: Girlinthecity |Visa alla inlägg
  • Girlinthecity

Mättar ersättning mer än bröstmjölk?

Hon är ju bara 4,5 vecka, så nej, mer och mer sömn på nätterna kommer nog att dröja  Mycket möjligt att hon är i en tillväxtfas och då behöver äta oftare. Och när de ammar  oftare så produceras ju mer mjölk och då kommer det efter ett tag upp i den mäng de behöver. Jag vet inte hur ofta du pumpar ut? Men försökl att pumpa oftare under tillväxtperioden så du "kommer ikapp". Ersättning mätter inte mer utan tar längre tid att smälta. Ge bröstmjölk så länge du kan.

• Girlinthecity

Förresten, har du aldrig tänkt börjat amma, elelr är det bara under en period? Pga sår eller så?

• Girlinthecity
    Gabbisen skrev 2010-10-31 10:19:12 följande:
    Nej jag ammar inte för att hon är fruktansvärt frustrerad vid bröstet och det blir bara skit av det hela.
    Men vi myser så mycket med flaska också att närheten den får hon i mängder.
    Möjligt vis att man hade kunnat kämpa mer med ammningen. Men det är så att hon föddes med en brist på kortison och salt och behöver ha mediciner 3 gånger dagligen och att få i ett barn flytande salt är inte det enklaste kan jag säga, men genom att spä ut det med mjölk i flaska så går det förträffligt bra! Så därför vill jag inte bryta en så bra trend att jag forsätter med pumpa och flaska.
    Ja jag pumpar ut ca 180 ml 5 ggr dagligen. 

Kanske inte att det skulle bli mer och mer sömn men jag trodde inte att det skulle bli mindre och mindre sömn. Men jag har ju inga barn att jämföra med tidigare =)

det var inte meningen att kritisera ditt val, jag tänket bara att om du hade tänkt börja amma så kanske det skulle vara läge nu vid tillväxtperioden. Kanske kan försöka pumpa ut mer för att fälja med tillväxten, kanske alldeles innan du lägger dig (vilket du kanske gör, det vet ju inte jag) för då har jag för mig att mjölken är tjockare, eller ja, i alla fall mer näriongsrik.
  • Girlinthecity

Och mindre sömn är det ju nu när hon bhöver äta mer, sen blir det ju lugnare tills nästa tillväxtperiod.

• Girlinthecity
    Gabbisen skrev 2010-10-31 13:45:10 följande:
    Nej jag tar inte det som kritik, men som sagt vill jag nog forsätta med flaskan iom medicineringen. Så jag får nog pumpa lite oftare helt enkelt, får se till att pumpa ut lika ofta som hon äter i stort sett.
    Men att du börjar amma hindrar ju inte att du ger medicinen med bröstmjölk?

Låter som en bra ide med pumpningen! Lycka till!
Svar på tråden Mättar ersättning mer än bröstmjölk?