• Yrja M

Varför finns PCO?

Jag fungerar på hur pco(s) kan vara så vanligt bland kvinnor när det är så svårt att få barn utan hjälp. Vad fick pco-generna att gå vidare före det fanns medicinsk hjälp? Har generna haft någon fördel genom evotionen?

Jag har hört terier om att pco är överlevargener som ska gynnas tex vid svält men jag vet inte om jag tror på det. Alltså det stämmer ju att många pco-kvinnor är bra på att samla på sig fettreserver, men sen då? Det känns inte som att svält räcker för att trigga igång ägglossningen.

• Svar på tråden Varför finns PCO?
  • Yrja M

Lille Gris: Jag inser nu att jag nog mest tänkte på de som har pco-s och svårt att få barn (som jag) men du har rätt i att de som inte har problem kan föra generna vidare. Men jag vill gärna tro att det finns någpt postivt med generna som har gynnat dem genom evolutionen.

Buobä: Just det, muskler och styrka! ja det kunde man nog komma långt med på stenåldern! Och barn mer sällan som sliter mindre på kroppen borde ju kunna gynnat överlevnaden också. Nu kom jag att tänka på att det även sägs att pco-are kan få barn längre upp i ålder..

• Yrja M

Buobä: tack, jag ska titta på föreläsningen :)

Lovebug: Jag tror inte heller att det helt plötsligt har blivit vanliga nu, men att det är så passa vanligt som 10-15% av kvinnorna som har det (trots fertilitetsproblemen det medför) det tycker jag är intressant och får mig att fundera ifall det kanske inte medförde fertilitetsproblem tidigare. Om vi skulle leva precis som nomaderna du skriver om (inkl svältperioder), skulle vi vara mer fertila då? Nomaderna levde väl främst på kött, blod och mjölk. Skulle våra kroppar må bra på sådan kost? Det låter lite ensidigt, men näringsrikt.  

Lite OT men jag blev förvånad att se att du gjort 4 st IVF och först nu fått diagnosen Pco, har de inte kollat upp det tidigare eller har du inte visat tecken på det tidigare? Kul i alla fall att du har lyckats få barn :)

Mythea: haha, vilken ärlig fråga! Vad svarade du på det? Själv känner jag mig faktiskt ganska stark, dock inte särskilt manlig..

Lei (och Mythea): ja, jag vill gärna också tro att äggkvaliteten är bra :)

Svar på tråden Varför finns PCO?