• Anonym (sugen)

Om man hettar upp brie tills den bubblar....

.... och sedan låter den svalna smakar den som vanligt då? Någon som testat?

Det står ju att man kan äta all ost som gravid om den först  upphettas till den bubblar... Är så galet sugen på en briesmörgås, men jag vill ha den kall

• Svar på tråden Om man hettar upp brie tills den bubblar....
  • Archandra

Varför äter du den inte som den är då? Se bara till att du köper pastöriserad Brie (nästan all Brie är pastöriserad i Sverige). Då har eventuella listeriabakterier försvunnit. Risken för att du ska få listeria av Brie är i det närmaste obefintlig. Det krävs ju i så fall att osten har legat alldeles intill en opasöriserad ost som dessutom är smittad med listeria.

Jag har aldrig prövat att hetta upp Brie och sedan ätit den kall, men jag har svårt att tro att det skulle vara lika gott.

• Sarilariz

^Det smakar inte likadant men är SJUKT gott. Min farmor brukar ta en hel brieost, lägga in den i en ugnsform i ugnen med halva tomater, lite purjulök och kryddor på. Sedan grillar hon den tills den bubblar.

Så galet gott så det är inte sant :)

• Anonym
    Archandra skrev 2010-10-31 15:16:04 följande:
    Varför äter du den inte som den är då? Se bara till att du köper pastöriserad Brie (nästan all Brie är pastöriserad i Sverige). Då har eventuella listeriabakterier försvunnit. Risken för att du ska få listeria av Brie är i det närmaste obefintlig. Det krävs ju i så fall att osten har legat alldeles intill en opasöriserad ost som dessutom är smittad med listeria.

Jag har aldrig prövat att hetta upp Brie och sedan ätit den kall, men jag har svårt att tro att det skulle vara lika gott.
    Jo risken ÄR näst intill obefintlig men när det gäller dessa ostar så säger ju SLV att det inte spelar roll om dom är pastöriserade, dom rekomenderar att man inte äter den.

TS: Jag hettade upp BRIE och lät den kallna och den fyllde då mitt begär så smaken måste ha vart rätt ok
  • Anonym (sugen)
    Archandra skrev 2010-10-31 15:16:04 följande:

Jag vet att jag formodligen är överdrivet försiktig, men efter ett flertal missfall och en död son tar jag inga som helst risker och man skall ju undvika brie även om den är pastöriserad.
  • Anonym (sugen)
    Anonym skrev 2010-10-31 15:17:52 följande:
    Jo risken ÄR näst intill obefintlig men när det gäller dessa ostar så säger ju SLV att det inte spelar roll om dom är pastöriserade, dom rekomenderar att man inte äter den.

TS: Jag hettade upp BRIE och lät den kallna och den fyllde då mitt begär så smaken måste ha vart rätt ok
    Sarilariz skrev 2010-10-31 15:17:43 följande:
    ^Det smakar inte likadant men är SJUKT gott. Min farmor brukar ta en hel brieost, lägga in den i en ugnsform i ugnen med halva tomater, lite purjulök och kryddor på. Sedan grillar hon den tills den bubblar.

Tackar för svaren! Ikväll skall det bubblas brie här hemma!
  • Anonym

Från SLV:

Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögelost och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk. Ost i matlagning som hettas upp till bubblande het går bra att äta.

• Rosa socka

Du det där lät ruskigt gott alltså.. Vad för kryddor ska man ha?
    Ska man bara äta det så eller?
    Oh god vi måste nog åka och handla!
    ❤ Oliver april -09 , Minikorv BF 101227 ❤
  • polstjärnan

åååååh, va gott det lät... som ovanstående, vilka kryddor blir bäst??? skit, affären har stängt för dan, får bli imorgon då Tungan ute
  • Sarilariz
    Rosa socka skrev 2010-10-31 15:24:30 följande:
    Du det där lät ruskigt gott alltså.. Vad för kryddor ska man ha?
    Ska man bara äta det så eller?
    Oh god vi måste nog åka och handla!
    Ringde farmor, hon svarade inte, så ringde pappa^^

Ingen purjulök.

Man tar en hel brieost, halverar körsbärstomater och lägger i formen, sedan kryffar man med färsk basilika ovanpå, och så in i ugnen på 125grader tills den "smälter ihop", den blir rätt rejält varm, men hela osten skall inte flyta ut, utan den skall liksom fortfarande vara en "hel ost".

Skall också ta och göra detta, fick en sån sjuk kraving nu^^
  • Sarilariz
    Sarilariz skrev 2010-10-31 15:32:45 följande:

Ingen purjulök.

Man tar en hel brieost, halverar körsbärstomater och lägger i formen, sedan kryffar man med färsk basilika ovanpå, och så in i ugnen på 125grader tills den "smälter ihop", den blir rätt rejält varm, men hela osten skall inte flyta ut, utan den skall liksom fortfarande vara en "hel ost".

225 grader ska det vara!
  • Rosa socka
    Sarilariz skrev 2010-10-31 15:32:45 följande:

Ingen purjulök.

Är jag knäpp om jag gör det här och smäller i mig själv?
    Däremot blir det att handla hem detta idag, finns ju mindre bitar brie jag kan ta och behöver inte välja 1kg klumpen hahaha
    ❤ Oliver april -09 , Minikorv BF 101227 ❤
  • Sarilariz
    Rosa socka skrev 2010-10-31 15:35:49 följande:
    Däremot blir det att handla hem detta idag, finns ju mindre bitar brie jag kan ta och behöver inte välja 1kg klumpen hahaha
    Inte ett dugg knäpp :D

Jag skall också köpa en mindre bit, en hel brieost äter aldrig jag och sambon själv.. En hel ost räcker oftast till mig, min syster, min sambo, mina två småbröder, min farmor och min pappa och bonusmor. Fast då som tillbehör till annan mat såklart. Sjukt gott är det till t.ex grillat. nam nam!
  • polstjärnan
    Rosa socka skrev 2010-10-31 15:35:49 följande:

haha...=)
    tack för tipset, det blir till att handla imorgon.
    smaskens!!!

Svar på tråden Om man hettar upp brie tills den bubblar....