• Anonym (oroli­g släkti­ng)
    Äldre 31 Oct 18:07
    24277 visningar
    15 svar
    15
    24277

    Får man pension om man aldrig arbetat?

    Hej

    Jag är lite orolig för en släktings del, man har inte riktigt kunnat med att ta upp det till diskussion då det är känsligt.

    Denna släkting har bara haft enstaka säsongsjobb under hela sitt liv, trots att han nu är över 60 och går i pension om några år. Det har inte varit lätt på arbetsmarknaden för honom då han är lite speciell och den sociala biten inte riktigt finns hos honom. Han bor fortfarande hemma hos sin mamma i hennes hyresrätt och äger ingenting av värde förutom en 20 år gammal rishög till bil.

    Hur fungerar det med pension när man nästan inte har arbetet någonting under hela sitt arbetsföra liv? Har man rätt till en grundsumma eller måste man arbeta ihop till allting på egen hand för att få ut någonting? Hur stor summa är det då tal om?

    Jag är också orolig för hur det ska gå för honom ifall hans 85åriga mor går bort innan han går i pension. Just nu är det ju hon som försörjer honom med sin lilla pension och har så gjort mer eller mindre under hela hans liv. Modern är väldigt orolig för hur det ska gå med sonen när hon går bort och jag vill gärna kunna ge henne ett svar som lugnar henne.

    Mycket tacksam för svar.

     

  • Svar på tråden Får man pension om man aldrig arbetat?
  • Anonym
    Äldre 31 Oct 18:10
    #1

    Jag tror man kan få garantipension från fk, ring och hör med dem.

  • knäppi­sen
    Äldre 31 Oct 18:12
    #2

    Garantipension är för ogifta ca 7500 kr. Det är lite lägre om man är gift.

  • Michis­en
    Äldre 31 Oct 18:12
    #3

    pensionsmyndigheten.se kan du läsa mer om vad som händer, men hur som helst, finns inte tillräckligt att leva på kan han ansöka om äldreförsörjningsstöd.

    Äldreförsörjningsstödet garanterar att du som har låg pension eller ingen pension alls ändå får en skälig levnadsnivå.
    Äldreförsörjningsstödet är ett stöd om inte de andra pensionsförmånerna räcker till. Det betyder att du måste ta ut andra förmåner som du har rätt till innan du kan få äldreförsörjningsstöd. Det gäller inkomstgrundad ålderspension, garantipension, bostadstillägg till pensionärer och särskilt bostadstillägg.


    Äldreförsörjningsstödet betalas ut från och med månaden du fyller 65 år.


  • Äldre 31 Oct 18:20
    #4

    Vad har han för inkomst nu?

     Är han funktionshindrad?  Då borde han vara på ett skyddat boende och få nån form av ersättning.

    Kan han klara sig själv när hans mor dör?

     

  • Anonym (oroli­g släkti­ng) Trådstartaren
    Äldre 31 Oct 18:39
    #5

    Han har ingen inkomst om man bortser från de säsongsarbeten han tidigare hade. Ingen rätt till a-kassa då han inte jobbat tillräckligt mycket.

    Nej han är inte funktionshindrad som så, han är normalintelligent och kommer förmodligen klara sig på egen hand när modern går bort bara han får pension eller någon annan form av inkomst som håller honom flytande ekonomiskt. Det är den sociala biten det brister i hos honom, men jag skulle inte bli förvånad ifall han hade en lindrig form av någon bokstavskombination då han kan skicka sms i stil med 'för 9 år sedan, 21 oktober 2001, skaffade du din första mobiltelefon'. Han minns alltså datum, eller eventuellt skriver ned dem i dagböcker som han sedan bläddrar runt och hittar sådana upplysningar i. Men han är fullt kapabel till att ta hand om sig själv och sköta ett enklare jobb som inte kräver utbildning och som inte kräver mycket social kontakt med andra människor.

    Hur som helst så kommer ju saker och ting ordna sig ifall han får den garantipension på 7500kr som 'knäppisen' upplyste om, med bostadstillägg så kanske han har möjlighet att bo kvar i nuvarande lägenheten:) Klarar de sig 2 personer på hans mammas lilla pension så ska han nog klara sig ensam på en pension. frågan är bara vad som händer ifall modern går bort_innan_det är dags för hans pensionering.

  • Äldre 31 Oct 18:47
    #6

    dör hans mor är det inte säkert att han får lägenheten

  • Anonym (Tomte­n)
    Äldre 31 Oct 20:20
    #7

    Det bästa vore ju att skriva över lägenheten på sonen redan nu. Men det kräver ju säkert en inkomst. Det bästa är ju om han hittar en anställning förståss.

  • Anonym
    Äldre 31 Oct 21:41
    #8

    Min moster har aldrig arbetar i sverige och var hemmafru i hemlandet. Idag får hon ut ca 11000kr efter skatt. Hyran hennes är:5200kr. Bostadstillägg är inbakat i den summan hon får ut

  • Äldre 26 Jan 18:05
    #9

    Man börjar fundera är det verkligen värd att jobba o slita sig om till slut får du nästan  lika mycket som de som aldrig jobbat? Två av mina kollegor som gick i pension närmaste åren gick bort inom ett halvt år, medan de som aldrig jobbat lever ock fortsätter få pengar som andra har slitit sig för. Nån slags slaveri för fan...

  • Madmoi­selle
    Äldre 27 Jan 01:09
    #10

    7500 är garantipensionen för ogifta (det blir han ju om sambon skulle gå bort) Sedan får han väl ansöka om försörjningsstöd för att komma upp i existensminimum.

  • Äldre 9 Mar 03:25
    #11

    Helt otroligt, fick mitt orangea kuvar/gevär  idag, får ut 9300kr före skatt. jobbat i42 år heltid, förutom när jag fick barn på 70-talet o var bara hemma under barnledigheten. Jobbat som undersköterska i mina första 11 år, sedan utbildat om mig för att kunna försärjamig och mina barn, efter -1990 har jag haft inkomst på över 300000 kr i 15 år. Hur kan detta gå ihop. har kämpat så varför ska de ha som aldrig ha jobbat i Sverige. lika bra lägga ner allt !

  • Anonym (Allt?­)
    Äldre 9 Mar 03:45
    #12
    Anne Hoo skrev 2017-03-09 03:25:45 följande:

    Helt otroligt, fick mitt orangea kuvar/gevär  idag, får ut 9300kr före skatt. jobbat i42 år heltid, förutom när jag fick barn på 70-talet o var bara hemma under barnledigheten. Jobbat som undersköterska i mina första 11 år, sedan utbildat om mig för att kunna försärjamig och mina barn, efter -1990 har jag haft inkomst på över 300000 kr i 15 år. Hur kan detta gå ihop. har kämpat så varför ska de ha som aldrig ha jobbat i Sverige. lika bra lägga ner allt !


    Men är det inklusive tjänstepensionen från din arbetsgivare? Har du pensionssparat? När går du i pension?
  • sextio­talist
    Äldre 9 Mar 05:40
    #13
    Anne Hoo skrev 2017-03-09 03:25:45 följande:

    Helt otroligt, fick mitt orangea kuvar/gevär  idag, får ut 9300kr före skatt. jobbat i42 år heltid, förutom när jag fick barn på 70-talet o var bara hemma under barnledigheten. Jobbat som undersköterska i mina första 11 år, sedan utbildat om mig för att kunna försärjamig och mina barn, efter -1990 har jag haft inkomst på över 300000 kr i 15 år. Hur kan detta gå ihop. har kämpat så varför ska de ha som aldrig ha jobbat i Sverige. lika bra lägga ner allt !


    Och du har inte kollat från 62 år?
  • Anonym (Lurbo­)
    Äldre 9 Mar 05:58
    #14
    Anne Hoo skrev 2017-03-09 03:25:45 följande:

    Helt otroligt, fick mitt orangea kuvar/gevär  idag, får ut 9300kr före skatt. jobbat i42 år heltid, förutom när jag fick barn på 70-talet o var bara hemma under barnledigheten. Jobbat som undersköterska i mina första 11 år, sedan utbildat om mig för att kunna försärjamig och mina barn, efter -1990 har jag haft inkomst på över 300000 kr i 15 år. Hur kan detta gå ihop. har kämpat så varför ska de ha som aldrig ha jobbat i Sverige. lika bra lägga ner allt !


    9300kr brutto låter väldigt lite och jag förstår din reaktion. Även när du lägger till din tjänstepension gissar jag att du kommer ligga knappt över den som inte jobbat alls.

    Betald föräldraförsäkring på 70-talet innebar 6 månader ledighet. Jobbade du inte deltid alls? När du vidareutbildade dig som äldre, var det parallellt med heltid? Du säger 300' om året i 15 år efter 1990 men det är 27 år sedan. Vad menar du? Det blir lite rörigt.

    OBS! Jag ifrågasätter inte din ilska över det här, jag försöker bara fatta vad siffran 9300kr kommer ifrån. Det är känt att personer med låga löner får väldigt lika pension som de som inte jobbat alls och det är verkligen inte ok på något sätt.
  • Anonym (Lurbo­)
    Äldre 9 Mar 06:00
    #15
    sextiotalist skrev 2017-03-09 05:40:43 följande:

    Och du har inte kollat från 62 år?


    Good point. Är de 9300kr från 65 år?
Svar på tråden Får man pension om man aldrig arbetat?