• Anonym

Hjälp mej förstå....

Hej!

Jag har ett problem jag vill ha en "utomståendes" åsikt om.

Min sambo arbetar i perioder (om 1-2 veckor) ca 40 mil från oss. Vi som är hans närmsta är jag, sambon, son, 2 år och son 6 månader.

Jag vet att han jobbar väldigt mkt och oregelbundet när han är iväg. Ibland är det dålig mottagning där han är.

Nu till problemet. Jag vill och behöver prata med honom varje dag sådär 10 minuter. Då vill jag känna att jag får all hans uppmärksamhet och jag kan berätta om barnen och diskutera problem ex. om hus och bil (jag är inte så händig...). Men enligt honom är inte detta möjligt sådär 2-3 minuter/dag på knastrig linje är vad han kan erbjuda och det gör man så besviken och så ledsen. 

Redan innan vi skaffade barn var detta ett problem. Och jag kan tillägga att det bara är jag som ser detta som ett problem.

Hjälp mej att förstå hans "val".

Hjälp mej hur jag kan ta upp detta (igen) utan att "låser sig" och vi inte kommer vidare.

Tack för tips och synpunkter! / a

• Svar på tråden Hjälp mej förstå....
  • Anonym

Jag ska kanske lägga till att jag inte riktigt tror honom när han säger att han har så mkt att göra så han bara har 3 min över till oss.

• Gerd parterapeuten

Hej!
    Det här är en väldigt viktig fråga som du inte kan kompromissa bort, tycker jag. Det är väl inte för mycket begärt med 10 minuter om dagen när han är borta och jobbar. Du tar ju hand om allt på hemmaplan då och behöver hans stöd och engagemang. Det är svårare att förstå varför han är så snål med sin tid för dig. Jag vill säga att dina önskemål är helt rimliga. Om det fortsätter så att du känner dig besviken och leden så är det någonting ni måste ta itu med och han behöver förstå det. Det är ett problem för dig och därför bör han lyssna på dig. Jag tycker att du skall stå på dig. Problemet är egentligen inte hur du skall ta upp det utan mera att han inte tar ditt problem på allvar.Ni behöver prata igenom det här ordentligt och hitta en lösning som är bra för er båda. Det blir inte bra om det fortsätter så här.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym

Tack för ditt stöd! 

Svar på tråden Hjälp mej förstå....