Inlägg från: Bullan1978 |Visa alla inlägg
  • Bullan1978

Hög feber endast...?

Min dotter på 1,7 år har hög feber sedan igår eftermiddag, Febern är uppe i 40 grader just nu och febern har pendlat förut men hittills aldrig varit så hög. Hittills har hennes feber sänkts om jag ger henne Alvedon och hon kvicknar till och börjar både äta och dricka. Nu har febern kommit tillbaka efter en Alvedonkur och den har kommit tillbaka högre än någonsin tidigare. Hon har aldrig förut någonsin haft så hög feber så det är därför jag blir extra orolig...

Det som jag tycker är konstigt är att hon inte har några andra symptom på sjukdom... Bara feber... Kan man enbart ha feber och ingenting annat??

Har läst att om febernedsättande medicin har önskad effekt så är det inte en allvarlig infektion men om medicinen inte tar då är det risk för en allvarlig infektion. Men Alvedonen tar ju på henne så jag hoppas det inte är någon allvarlig infektion hon har...

Vad gör jag om febern stiger upp till 41 grader? Då är det väl läget ganska allvarligt? 

Jag har henne i ett svalt rum, inga kläder mer än blöja. Hon sover men andas snabbt och vaknar till då och då och yrar lite... Mäter med örontermometer då hon ligger och sover för att ha koll...

• Svar på tråden Hög feber endast...?
  • Bullan1978

tack för svar!
    Jag funderade på 3-dagarsfebern. Står att febern plötsligt hastigt går ner och att barnet då får röda små utslag över hela kroppen... Då vet jag i så fall. Vi var uppe precis och hon drack lite, Så det är ju bra.

ska jag ge henne febersänkande nu...? För att hon ska kunna sova bra? Eller är det bara att skjuta upp febern och att det tar längre tid innan hon blir frisk?

• Bullan1978
    Zilber skrev 2010-10-31 23:16:23 följande:
    Alvedon är inte alltid det bästa. Har du testat att ge Ipren? När febern är riktigt hög kan man varva dessa så att barnet får febernedsättande var tredje timme (vi brukar ge var tredje timme dygnet runt varannan gång Ipren och varannan gång Alvedon).
    Jag har Ipren också och testade det vid ett annat tillfälle. Det tog två timmar innan den sänkte febern då... Alvedonen hade samma effekt efter två timmar. Under den här gången har hon reagerat snabbt på Alvedonen så jag kör på den eftersom den är snällare mot magen sägs det. 

Men ni har gett barnen var 3:dje timme dygnet runt? Så jag ska inte låta febern pågå nu så att kroppen tar död på allt virus? Är febern för hög för att låte kroppen "läka sig själv".
  • Bullan1978
    Zilber skrev 2010-10-31 23:23:55 följande:
    Alltså för att ha ihjäl virus/bakterier måste inte febern vara sådär jättehög. Ge henne så att hon sover gott i natt och hämtar krafter så kan du mer gå på allmäntillstånd imorgon - så hade jag gjort!
    Okej. Då vet jag hur du tänker. Jag ger henne febernedsättande så sover både hon och jag gott i natt. Tack för svar!
  • Bullan1978
    Starkast skrev 2010-11-01 00:09:36 följande:
    Var tredje timme dygnet runt av samma blir överdosering.
    Nu ger jag aldrig Alvedon var tredje timme. Jag tror att det skjuter upp kroppens "läkningsprocess" eftersom feber ju tar död på bakterier och virus och är kroppens försvarsmekanism. Jag ger febernedsättande när jag anser att hon behöver få må lite bättre en stund, äta och dricka och vila sig lite från att ständigt frysa och vara överhettad. Jag undrar vad du menar med "av samma blir överdosering"? Att om man använder samma febernedsättande medicin så är det inte bra? Menar du att man ska skifta medicin? T.ex. mellan Ipren och Alvedon?
Svar på tråden Hög feber endast...?