• Här och nu

Ni bjuder muslimskt barn på kalas; vems ansvar ang. mat?

Vi bjöd en gång vår sons bästis på kalas. Vår son fyllde 3 år. Kompisen var 4 o från ett land med majoritet muslimer. Jag jobbar i förskolan o kan det där med fläskfri mat osv.Skrev i inbjudan, att vi behövde veta om de åt griskött, pga. vi tänkte bjuda på korv. Tänkte att det tar vi väl, då de ev. tackar ja. Fyraåringern ringer SJÄLV o säger att han kommer. Jag ber att få prata med föräldrarna, men han lägger på. Försöker ringa tillbaka, men ingen svarar trots försök flera dagar.Sätter en lapp på pojkens fackl på förskolan. Inget svar. Frågar personalen om de kan be föräldrarna ringa mig. Inget svar. Frågar förskolan som egentligen inte får svara, men de har ändå en lista på avd, ser jag då de svarat att han inte äter fläsk. Skulle inte ett barn fläsk utan att veta att de får, men visst är ansvaret pojkens föräldrar. Varför är man inte angelägen om att svara? Om jag inte kollat upp det med förskolan, vad hade hänt då? De hade ju inte haft rätt att bli arga. Eller fläsk var kanske ok vid kalas, men varför inget besked? Föräldrarna kunde bra svenska. Hur hade ni gjort o tänkt? Hade iofs vegeterianer bland de inbjudna, men de kunde inte komma o jag köpte ingen veg. korv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-31 23:39
    Ursäkta lite stavfel.Är bara trött.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-01 00:04
    Hur gör ni som har specialkost, då era barn blir bjudna till nya vänner? Tror att de är tankeläsare eller informerar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-03 11:05
    Så här kommer jag att göra framöver o gör redan:

1.Skriva på inbjudan att specialkost ska meddelas.
    2. Meddelas inget får barnen äta vad de kan av vad som bjuds.

• Svar på tråden Ni bjuder muslimskt barn på kalas; vems ansvar ang. mat?
  • h8him

Hur tänker man om man bjuder någon från ett muslimskt land och planerar att bjuda på korv gjord av fläsk och sen anser att det är föräldrarna som är skyldiga att meddela att barnet inte äter fläskkött?

Skulle aldrig få för mig att bjuda hem en judisk familj och bjuda på en god köttbit med potatisgratäng och sen tycka att familjen borde ha meddelat mig att de inte kan äta det.

• karenina28

när jag bjudit hem min dotters kompisar då vissa vart muslimer och vissa inte har gjort tacos och haft en skål med nöt och en med blandfärs, och även på kalas har jag haft både kycklingkorv och vanlig korv. Men visst tycker jag att det var konstigt att 4 åringen ringde själv och föräldrarna inte hörde av sig. men jag brukar alltid ha lite av varje på våra kalas för att gardera mig :)

• Här och nu
    h8him skrev 2010-10-31 23:45:06 följande:
    Hur tänker man om man bjuder någon från ett muslimskt land och planerar att bjuda på korv gjord av fläsk och sen anser att det är föräldrarna som är skyldiga att meddela att barnet inte äter fläskkött?

Skulle aldrig få för mig att bjuda hem en judisk familj och bjuda på en god köttbit med potatisgratäng och sen tycka att familjen borde ha meddelat mig att de inte kan äta det.

Därför att vissa muslimer och judar ÄTER fläsk o jag visste inte ens om han VAR muslim. Klart att man har ansvar för att tala om vad man inte äter. Nu hade jag viss kunskap, men många har inte det. Knappast allas ansvar att plugga på vad olika grupper inte äter. Och det kan va väldigt olika. Jag anser att jag hade stor respekt. Kunde struntat i det o serverat gris. I andra hand vegetariskt, för det hade det blivit om våra vänner som äter veg kommit. De ser det som sitt fulla ansvar att informera att de äter veg o tar vad de får. Detta inläg var det värsta jag hört!
  • 2underbara

Hur jag hade gjort?

Skrivit en inbjudan och på den skrivit vad som bjuds sedan inväntat svar och sett hur många som ville komma och anpassa mängden efter det.

Klart  

• Här och nu
    2underbara skrev 2010-10-31 23:50:56 följande:
    Hur jag hade gjort?

Skrivit en inbjudan och på den skrivit vad som bjuds sedan inväntat svar och sett hur många som ville komma och anpassa mängden efter det.

Klart  
    Och om du inte fått svar från alla?
  • BymBym

Jag hade tagit det säkra före de osäkra och serverat kycklingkorv till alla.

• Villimey

Jag tycker att det är föräldrarnas ansvar och det ansvaret verkar dem strunta i.

h8him skrev 2010-10-31 23:45:06 följande:

Alla muslimer följer inte grisköttsförbudet strikt, det finns även andra religioner i muslimska länder.
    Om man är jude och äter kosher så upplyser man väl sina värdpar om det. Alla judar äter inte strikt koscher. Nu är inte jag så insatt i koscher men jag tror att det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt att tillaga strikt koscher som novis och utan hjälp.
  • h8him
    Här och nu skrev 2010-10-31 23:49:52 följande:
    Därför att vissa muslimer och judar ÄTER fläsk o jag visste inte ens om han VAR muslim. Klart att man har ansvar för att tala om vad man inte äter. Nu hade jag viss kunskap, men många har inte det. Knappast allas ansvar att plugga på vad olika grupper inte äter. Och det kan va väldigt olika. Jag anser att jag hade stor respekt. Kunde struntat i det o serverat gris. I andra hand vegetariskt, för det hade det blivit om våra vänner som äter veg kommit. De ser det som sitt fulla ansvar att informera att de äter veg o tar vad de får. Detta inläg var det värsta jag hört!
    Om det var det värsta så har du inte hört mycket.

Nej du, troende judar äter inte griskött.
  • Här och nu
    h8him skrev 2010-10-31 23:53:25 följande:
    Om det var det värsta så har du inte hört mycket.

Nej du, troende judar äter inte griskött.
    Finns det visst de som gör. Känner sådana. Det är generöst nog att erbjuda annan mat. Man kan inte förvänta sig att folk som äter allt ska kunna vad alla olika grupper inte vill äta.
  • Villimey
    2underbara skrev 2010-10-31 23:50:56 följande:
    Hur jag hade gjort?

Klart  
    Vad händer med dem av dina vänner som är diabettiker, glutenintoleranta, nötallergiker, veganer, hinduer, muslimer?
Svar på tråden Ni bjuder muslimskt barn på kalas; vems ansvar ang. mat?