• godisgumman

femcap

Har nu försökt flera gg att få in femcap men det blir fel hela tiden. Den hamnar snett eller rent ut sagt åt skogen hela tiden och det hela slutar med att jag blir gråtfärdig och tappar lusten helt. Vad gör jag för fel? Någon som kan ge mig steg för steg hur den ska sättas in? All hjälp mottages mer än gärna. Jag vill så gärna kunna använda denna sak. 

Någon annan som haft bekymmer med att få in femcap?  

kolla min bloggar och synpukter tages emot
  • Svar på tråden femcap
  • Anonym (FemCap användare)

Ta det lugnt och försök inte så många gånger i taget, man blir liksom utnött och stressad då. Tog ett tag för mig att fatta. Men satt på huk, förde in den hoptryckt och sen puttade den bakåt nedåt. Och samtidigt som jag tippade den över tappen så krystar jag in tappen i koppen. Och sitter den inte riktigt då så trycker jag in ett finger i vecket och och trycker in den i det vecket jag själv har mellan tapp och slidveck. 
    Se till att du har koll var din livmodertapp sitter innan du för in den. 
    Gå till din barnmorska och försök få hjälp där då. Annars kan man ju alltid skriva till hemsidan och fråga. 
    FemCap fungerar verkligen bra, men som sagt man måste ju lyckas få dit den.
    Synd att man inte kan sätta den på snoppen och så få den på plats direkt... 

• godisgumman

ha ha jag håller med. Jag ska försöka igen. Krystar du liksom när du ska få den på toppen? 

Ja, jag liksom möter tappen mot koppen. Men sen beror det väl på hur man ser ut. Din tapp kanske är vinklad åt nåt håll?

• godisgumman

Ja det är den bakåt har jag för mig. tack för alla tips

• Anonym

hur går det?

jag har en femcap och älskar den!!!

det är liiite halt, kladdigt och knixigt att få in den

jag brukar sitta på toa eller ligga på rygg
    sedan får man liksom ta ett "stadigt" tag runt den o trycka upp den
    oftast hamnar den fel, så jag får sticka upp 1-2 fingrar och lirka runt den samtidigt som jag krystar
    brukar sedan känna efter lite så jag känner att den hamnat rätt. brukar känna efter med fingret så att jag känner tappen "innanför" kanten på femcap, brukar även trycka på den undertill och känna efter så att jag känner livmodertappen "innuti" femcap

• godisgumman

jodå Jag kämpar vidare på att få till den. Provade för några dagar sen och det gick fint. Hoppas det håller i sig. Jag brukar sitt på huk och krysta också och det har funkat än så länge. Håller med om att den är hal och hamnar helt fel i början hihi men sen fixar jag till den.

• Anonym

skönt att det går bra för dig!

Man får inte ha för mycket gel, då blir den som en hal groda. Ibland funkar det bättre om man har "långa sidan " framåt. Fast du ska nog ha den bakåt.
    Men för mig funkar det jättebra nu och jag är så tacksam att slippa hormonerna som jag mådde skit av. Det är som den glider in själv nu.

• Sofia L

I början kunde vara trixigt att få den på plats men efter ett ta så lär man sig som allt annat.

Smart är att inte ta för mycket glid för då blir det lätt halt.

Jag brukar stå på knä på huk så att säga och lutar mig framåt. Sticker upp två fingar och krystar samtidigt som jag pillar den den på plats.

Jo just det. Sätt in den när du är helt ensam, har gott om tid och kan göra det i lugn och ro.
    Andas, kämpa inte, utan var närvarande i det du gör. Krysta samtidigt så kommer tappen neråt. Pröva när du är nära mens, då är tappen lättare att komma åt. 
    Känn med fingrarna innan, så du vet var tappen finns innan du sätter in pessaret. 
    Tänk positivt! Att det kommer att gå bra. 

Svar på tråden femcap