• godisgumman

femcap

Har nu försökt flera gg att få in femcap men det blir fel hela tiden. Den hamnar snett eller rent ut sagt åt skogen hela tiden och det hela slutar med att jag blir gråtfärdig och tappar lusten helt. Vad gör jag för fel? Någon som kan ge mig steg för steg hur den ska sättas in? All hjälp mottages mer än gärna. Jag vill så gärna kunna använda denna sak. 

Någon annan som haft bekymmer med att få in femcap?  

kolla min bloggar och synpukter tages emot
  • Svar på tråden femcap
  • totaa

Jag har nyss köpt en FemCap jag med och ja, den är skitsvår att få på rätt plats!

Jag sitter på huk, krystar och för in den långt bak och sen tippar i tappen. Jag har varit till bm och hon har kollat när jag satt in den själv. Hon sa att den sitter rätt. Hela tappen är i koppen men jag vet inte om jag får till det där "suget" som ska vara. När bm satte in den var den mycket svårare att få ut igen än när jag sätter in den.

Nåt tips på hur man får till det där suget bättre?

När jag och killen har sex med den i vrider den sig. Den lossnar inte och åker runt eller så utan bara vrider sig.. men det kan den tydligen göra. Bara det där suger finns kvar.
    Men jag kämpar vidare! Det här ska gå! Jag ska slippa alla hemska kemiska hormoner jag stoppar mig.

Hur går det för dig Godisgumman? 

• godisgumman

Bra nu efter MASSOR av träning med att försöka få i den. Om du krystar samtidigt som du trycker på den så kommer suget. Det har jag gjort och det funkar faktiskt.
    Lycka till 

• totaa

Okej, ska testa att krysta lite mer när jag sätter den över tappen.
    =)
    Vad tycker er partner om femcapen?
    Min kille känner den, men inte så att det stör säger han. 

• EldHav

Hej alla femcapare!

Jag är sååååå nöjd med min femcap!! Har gjort hela mitt liv så mycket enklare, och hormonfritt! Eller ja, förutom de hormoner min kropp själv skapar då

Jag hade ganska svårt att FC på plats  början, men provade att börja med den kortare änden när den ska in, det gick som en dans! Och vad jag förstår ska det inte spela någon roll vilket håll den sitter på, bara den sitter på plats?
    Min livmodertapp är bakåtlutad, kanske därför det funkar bättre så?

Just nu har jag ganska bra koll på min cykel, så jag har i FC en dryg vecka, då jag vet att det är läge att skydda sig, och man oftast vill mer än annars

Min man säger att han inte märker av den, inte jag heller!

Jag har bara ett problem... Jag får inte ut den! Jag har för korta fingrar, de kommer inte åt handtaget!! Min man fick snällt gräva ut den sist!   Iofs hade han inget emot det

Kanske minns jag fel, men jag vill minnas att jag läst en tråd med FC där någon satt ett snöre i handtaget, eller minns jag fel? Kanske borde funka?

Beställde min FC från England, halva priset inkl frakt...

• Clarissa

Jo, sätt en gummisnodd eller bomullstråd i ena sidan av handtaget, så går det lätt att få ut den. Sätter man i mitten ökar suget. Ta inte tandtråd, blir skavigt mot slidväggarna.
    Annars kan man visst få ut den med en virknål, en stor. Men det har jag inte prövat. Jag kör "krafsmetoden". För jag kommer åt att få in fingret mellan pessar och slidan och liksom bänder loss och krafsar ut. Beror nog inte på att jag har långa vackra fingrar tyvärr, utan mer lite ja, slappt där inne. Hm. Men det funkar. 
    Min kille är också nöjd. 

• Två döttrar och en son

Tycker det verkar vara mycket mer besvärligt att få ut den där femcap än vad det är med vanligt pessar....Obestämd
    Lite småbökigt med den med ibland men får man bara in ett finger under kanten så går det bra. Och den sitter ju längre ner än den där kåpan ni har så man behöver ju inte in så j-a långt med fingern!  

Men måste säga att jag numera trvis så bra med minipiller att det känns att föfredra framför pessaret.
    Gillar att jag slipper in med fingrar och böka både innan och efter....Flört
    Känns trevligare och mindre slappt Oskyldig när man inte bökar med händerna down there. Bara en sak som kommer in där numer! Skrattande Inte ens tampong, menskopp eller ens binda eller trosskydd. För det blöder aldrig. Solig

• Anonym (FemCap användare)

Hittade det här på youtube, kanske kan hjälpa nån?

Och vill man ha hormoner, så visst. Men vill man inte ha det så är ju pessar en suveränt bra metod.
    Och det är inga som helst problem för mig numer med FemCap, varken att sätta in eller ta ut.
    Dessutom så sitter det mycket bättre än det gamla slidpessaret. Känns mindre också.
    Men jag brukar ha mitt gamla pessar som menskopp när jag blöder mycket.

• malin1274

Hej,

vet att det är lite OT i tråden, men vill bara påminna andra som använder FemCap om att ha akut-p-piller hemma, eftersom det ändå händer att FemCap halkar snett, även om man varit noggrann vid insättandet. Hände mig, mindre roligt (blev abort).

Ja, bra tips med akutpiller. Smart även om man har kondom.
    Bra också om man har lite koll på ägglossningen.
    Och det vore ju himla bra om man fick prova innan och hjälp med att se att det sitter rätt och är bra storlek och så där. Om man vill alltså. 
    Trist att bli gravid när man inte vill. Men vet ju många som blivit det med både p-piller och spiral också. 

• Anonym (Blivande femcamp)

Hej!

Jag har nu efter låååång fundersamhet troligen bestämt mig för att beställa en femcamp. Har haft varenda hormonella p-medel som finns på marknaden och den ena bieffekten efter den andra är värre. Har migrän med nästan alla, minskad sexlust, urinvägsinfektioner, svamp, dåligt humör, viktuppgång ja, you name it, jag har haft allt!

Pratade sist med min BM och började nästan gråta för det här är så himla jobbigt. Jag och min blivande funderar på att bli gravida till nästa höst. Men har redan nu slutat med p-medel och kört med kondom. Men det skulle vara så himla skönt om Femcamp kunde fungera för mig. Det som skrämmer mig är att det låter svårt att få in den, har ingen koll på hur min livmoderetapp sitter eller ens hur den känns? Känner man om den sitter rätt eller fel?

Det är verkligen inte läge just nu för mig att bli gravid utan vill vänta ett år till som sagt...

Tacksam för svar positivt som negativt  :)

Det är faktiskt inte speciellt svårt. Känn redan nu på hur din tapp känns.
    Du känner att pessaret sitter rätt om den sen är"lite svår" att ta ut.
    Men jag ska faktiskt skaffa akut-p-piller för säkerhetsskull. Har ju inte gjort det, för allt har funkat så bra hela tiden. Men smart att ha ifall att.
    Jag har fortfarande migrän ibland, men alla andra biverkningar du nämner och jag hade nog ännu fler ( superdeppig, och som foglossning) är borta.
    För mig är det värt en mindre säker metod, men må bra.
    Jag har gjort abort efter en kopparspiral graviditet. Inte kul, men inte så jobbigt heller. Det var några år sen, så kirurgisk abort. Men nu är ju nästan alla tidiga med tabletter. 

Du kan ju alltid be din barnmorska hjälpa dig. De är väl liksom till för det..

• Anonym (Det funkar!!)

Igår testade jag att sätta in min femcap hemma - och det gick super! Trodde jag skulle ha svårt att få in den men det var inga problem alls! 

Satte mig först på huk och tryckte in fingret så långt jag kunde tills jag kände livmodertappen (känns typ som en nästipp) sen tryckte jag in pessaret enligt anvisningarna och jag fick det på plats nästan direkt.

Den svåra biten var dock .... Att få ut det Förvånad Det satt som klistrat pga. vakuumet som bildas mot livmodertappen. Fick lirka en del för att få ut det för det satt verkligen helt fastsuget!
    Känns bra egentligen att det var så jävla svårt att lossa, eftersom det känns ganska omöjligt att bli gravid då Tungan ute

Ett tips till er förstagångsanvändare: Titta på bilder på google eller nåt av hur livmodertappen ser ut, och känn var er egen livmodertapp sitter - det blir mer logiskt hur pessaret ska sitta då.     

Denna instruktionsvideo hjälper väldigt mycket tycker jag!

">

Tycker även man ska passa på att testa pessaret när man är ensam hemma/alla sover eller nåt, så kan man göra det i lugn och ro och inte oroa sig för att nån ska vilja gå in på toa.  

• godisgumman

ja, bra tips!
    Viktigt är att man får just det du sa ett bra vakuum så att den inte hamnar uppochner vilket har hänt oss ett par gg. Jag gillar min femcap jätte mycket nu när jag behärskar hur man ska använda den=).

• Anonym (Det funkar!!)
    godisgumman skrev 2012-07-06 09:37:05 följande:
    ja, bra tips!
    Viktigt är att man får just det du sa ett bra vakuum så att den inte hamnar uppochner vilket har hänt oss ett par gg. Jag gillar min femcap jätte mycket nu när jag behärskar hur man ska använda den=).

Vad skönt att det går bra för dig Skrattande Har själv inte testat att ha sex med min femcap än pga. diverse underlivsproblem, men ska bli kul att se hur bra den under sex!
  • VerraWaterHeart
    EldHav skrev 2012-01-12 11:52:10 följande:
    Hej alla femcapare!

Jag är sååååå nöjd med min femcap!! Har gjort hela mitt liv så mycket enklare, och hormonfritt! Eller ja, förutom de hormoner min kropp själv skapar då

Jag hade ganska svårt att FC på plats  början, men provade att börja med den kortare änden när den ska in, det gick som en dans! Och vad jag förstår ska det inte spela någon roll vilket håll den sitter på, bara den sitter på plats?
    Min livmodertapp är bakåtlutad, kanske därför det funkar bättre så?

Just nu har jag ganska bra koll på min cykel, så jag har i FC en dryg vecka, då jag vet att det är läge att skydda sig, och man oftast vill mer än annars

Min man säger att han inte märker av den, inte jag heller!

Jag har bara ett problem... Jag får inte ut den! Jag har för korta fingrar, de kommer inte åt handtaget!! Min man fick snällt gräva ut den sist!   Iofs hade han inget emot det

Kanske minns jag fel, men jag vill minnas att jag läst en tråd med FC där någon satt ett snöre i handtaget, eller minns jag fel? Kanske borde funka?

Beställde min FC från England, halva priset inkl frakt...
    Jo du kan ha ett snöre det säger dem på videon på denna hemsida http://www.femcap.se/hur-fungerar-femcap funderar själv på att skaffa en femcap då jag tappar sexlusten helt med p.stav mår dåligt av p-piller och vågar inte testa p-ring då jag med stor möjlighet tappar sexlusten, inte för att jag har så himmla mycket sex ändå, men det kan ju bero på min räddsla att bli gravid igen, gjorde en abort för ett år sen, barnet var dock planerat, men då jag blev gravid så kännde jag mig inte redo och lider av psykisk ohälsa så det var inte så bra då. Så just nu vill jag inte bli gravid, och vill inte igenom gå en abort till för man mår så dåligt av att ta död på ett liv tänker på det nästan varje dag på den hämska aborten. Var dock bara i v7, och 6 dagar så nästan 8 veckor. 

Undrar om jag ska ha mellan på min femcap stod ju om man haft tidigt missfall eller gjort tidig abort att man ska ha mellan. och stor och man fött barn.. Men undrar vad dem räknar som tidig abort då.

Kan du länka hemsidan till england? 
  • Anonym

Skicka iväg era män till doktor SAX istället så slipper ni både hormoner och grävning!

• Testar själv just nu

Nu kommer jag in ett helt år senare i tråden men jag hoppas att ni med erfarenhet kan hjälpa mig!
    Jag tycker inte att jag får in min femcap rätt. Jag följer instruktionerna och får till det lilla "suget" och känner livmoderhalstappen genom kupolen. Men när jag kontrollerar den känner jag att sidorna veckar sig och är i vägen. De känns alldeles uppenbart. Trodde att de skulle spänna ut mot hålrummet som på bilderna?

• Rådjur
    Testar själv just nu skrev 2013-06-14 23:13:18 följande:
    Nu kommer jag in ett helt år senare i tråden men jag hoppas att ni med erfarenhet kan hjälpa mig!
    Jag tycker inte att jag får in min femcap rätt. Jag följer instruktionerna och får till det lilla "suget" och känner livmoderhalstappen genom kupolen. Men när jag kontrollerar den känner jag att sidorna veckar sig och är i vägen. De känns alldeles uppenbart. Trodde att de skulle spänna ut mot hålrummet som på bilderna?

Är du helt säker på att du har rätt storlek på din femcap ? 

Svar på tråden femcap