Lättöl?
Är det ok att dricka lättöl när man ammar, hörde att den är bra för då får man mer fetare i mjölken, stämmer det? Så iallafall hur många procent alkohol kan man dricka öl?
Är det ok att dricka lättöl när man ammar, hörde att den är bra för då får man mer fetare i mjölken, stämmer det? Så iallafall hur många procent alkohol kan man dricka öl?
Jag vet inte om det verkligen ÄR så, men förr brukade man rekommendera lättöl för att det skulle sätta fart på mjölkproduktionen. Jag har däremot aldrig hört att det skulle påverka mjölkens fetthalt.
Hur som helst är det absolut helt ofarligt att dricka lättöl. Enligt Livsmedelsverkets råd och rekommendationer till ammande är det även ofarligt att dricka starköl nångång då och då under amningsperioden.
Jag drack, när det var som sämst med min produktion, 2 om dan och för mig ökade mängden mjölk avsevärt!! men att den blir fetare tror jag inte...
lycka till
Jag har oxå fått rådet att dricka lättöl för att öka mjölkproduktionen och måste säga att det funkar väldigt bra!
Enligt de studier som gjorts, påverkar lättölen varken mängden bröstmjölk (åtminstone inte mer än vad en lika stor mängd vatten skulle göra) eller sammansättningen av mjölken. Däremot är det inte farligt på något sätt att dricka lättöl.
När det gäller starkare öl så innebär inte det heller någon direkt fara för barnet. Däremot så påverkas så klart omdömes- och reaktionsförmågan när man dricker alkohol, och det kan ju leda till att man råkar skada barnet, så ska man dricka så tycker jag att det är väldigt viktigt att man inte dricker mer än vad man klarar av (och har man inte druckit på 9 månader så klarar man ofta inte av mycket alls, så var försiktig!).
Okej tänker prova dricka lättöl, men är ju i Danmark. Har dom väl inte lättöl då? Såg att det finns "light öl" går det att dricka då? Hur många procent alltså?
All öl går som sagt att dricka, men du får vara försiktig så att du inte blir full (alternativt låta pappan eller någon annan ta hand om barnet när du druckit och ge utpumpad mjölk). Jag vet inte om lightöl är detsamma som lättöl eller om det är vanlig öl med mindre socker i, du får kolla hur många procent det är.
Upp till 2,25% klassas i Sverige som lättöl, men vanligast är väl att det innehåller 1,9 eller 2,1%, tror jag. 0,5 liter folköl 3,5% eller 0,33 liter starköl 5 % eller 0,9 liter lättöl 1,9% motsvarar ungefär ett glas vin i alkholmängd.
Detta var intressant, jag undrar lite hur det fungerar med alkohol i bröstmjölken? Har också hört av flera att barnet inte tar skada om man skulle dricka alkohol när man ammar. Låt säga att man dricker ett glas vin till maten på helgen. Hur stor del går ut i bröstmjölken och hur lång tid tar det innan det gått ut i mjölken? Funderar också på om alkohol som gått ut i mjölken förbränns såsom sker i övriga kroppen vid nedbrytning av alkoholen eller om mjölken innehåller alkohol tills dess att mjölken kommit ur bröstet och ny mjölk producerats. Detta är bara funderingar jag haft och det vore kul om någon visste svaret på detta....
Jag fick tips att dricka svagdricka,, och jag tycker faktiskt att det har fått igång mjölken mer,, och jag tycker det är godare än lättöl.. köpte 1.5 liters flaskor på netto..
Absolut jag håller helt med dig! Det var intressant att få svar på funderingarna bara. Tack för det.