• mamma9905

Lättöl?

Är det ok att dricka lättöl när man ammar, hörde att den är bra för då får man mer fetare i mjölken, stämmer det? Så iallafall hur många procent alkohol kan man dricka öl?

• Svar på tråden Lättöl?
  • listo

Jag vet inte om det verkligen ÄR så, men förr brukade man rekommendera lättöl för att det skulle sätta fart på mjölkproduktionen. Jag har däremot aldrig hört att det skulle påverka mjölkens fetthalt.

Hur som helst är det absolut helt ofarligt att dricka lättöl. Enligt Livsmedelsverkets råd och rekommendationer till ammande är det även ofarligt att dricka starköl nångång då och då under amningsperioden.

Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • Snart 3barnsmamma

Jag drack, när det var som sämst med min produktion, 2 om dan och för mig ökade mängden mjölk avsevärt!! men att den blir fetare tror jag inte...
    lycka till

• tussilago00

Jag har oxå fått rådet att dricka lättöl för att öka mjölkproduktionen och måste säga att det funkar väldigt bra!

• Rhoda Horswunce

Enligt de studier som gjorts, påverkar lättölen varken mängden bröstmjölk (åtminstone inte mer än vad en lika stor mängd vatten skulle göra) eller sammansättningen av mjölken. Däremot är det inte farligt på något sätt att dricka lättöl.

När det gäller starkare öl så innebär inte det heller någon direkt fara för barnet. Däremot så påverkas så klart omdömes- och reaktionsförmågan när man dricker alkohol, och det kan ju leda till att man råkar skada barnet, så ska man dricka så tycker jag att det är väldigt viktigt att man inte dricker mer än vad man klarar av (och har man inte druckit på 9 månader så klarar man ofta inte av mycket alls, så var försiktig!).

• mamma9905

Okej tänker prova dricka lättöl, men är ju i Danmark. Har dom väl inte lättöl då? Såg att det finns "light öl" går det att dricka då? Hur många procent alltså?

• madicken78
    Från systembolaget.se:
    Det handlar om promille i mjölken
    Den mängd alkohol som går ut i bröstmjölken är densamma som mamman har i sitt blod. Om hon har en alkoholhalt på 0,5 promille (cirka två glas vin) betyder det alltså att barnet dricker mjölk med 0,5 promille alkohol. Detta kan jämföras med att alkoholfria drycker har en övre alkoholgräns på 0,5 procent.

Om du är rädd för alkoholhalten i mjölken så kan du alltså sluta oroa dig!
  • Rhoda Horswunce
    mamma9905 skrev 2010-11-03 10:50:15 följande:
    Okej tänker prova dricka lättöl, men är ju i Danmark. Har dom väl inte lättöl då? Såg att det finns "light öl" går det att dricka då? Hur många procent alltså?

All öl går som sagt att dricka, men du får vara försiktig så att du inte blir full (alternativt låta pappan eller någon annan ta hand om barnet när du druckit och ge utpumpad mjölk). Jag vet inte om lightöl är detsamma som lättöl eller om det är vanlig öl med mindre socker i, du får kolla hur många procent det är.

Upp till 2,25% klassas i Sverige som lättöl, men vanligast är väl att det innehåller 1,9 eller 2,1%, tror jag. 0,5 liter folköl 3,5% eller 0,33 liter starköl 5 % eller 0,9 liter lättöl 1,9% motsvarar ungefär ett glas vin i alkholmängd.

• hanaxe

Detta var intressant, jag undrar lite hur det fungerar med alkohol i bröstmjölken? Har också hört av flera att barnet inte tar skada om man skulle dricka alkohol när man ammar. Låt säga att man dricker ett glas vin till maten på helgen. Hur stor del går ut i bröstmjölken och hur lång tid tar det innan det gått ut i mjölken? Funderar också på om alkohol som gått ut i mjölken förbränns såsom sker i övriga kroppen vid nedbrytning av alkoholen eller om mjölken innehåller alkohol tills dess att mjölken kommit ur bröstet och ny mjölk producerats. Detta är bara funderingar jag haft och det vore kul om någon visste svaret på detta....

• Aroma

Jag fick tips att dricka svagdricka,, och jag tycker faktiskt att det har fått igång mjölken mer,, och jag tycker det är godare än lättöl.. köpte 1.5 liters flaskor på netto.. 

060515&101017
  • mamma9905
    Aroma skrev 2010-11-25 22:01:29 följande:
    Jag fick tips att dricka svagdricka,, och jag tycker faktiskt att det har fått igång mjölken mer,, och jag tycker det är godare än lättöl.. köpte 1.5 liters flaskor på netto.. 
    Svagdricka, vad drack du då?? Saft???
  • La Lola
    mamma9905 skrev 2010-11-26 10:56:48 följande:
    Svagdricka, vad drack du då?? Saft???
    Det finns något som heter just Svagdricka alltså.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Rhoda Horswunce
    hanaxe skrev 2010-11-24 14:27:00 följande:
    Detta var intressant, jag undrar lite hur det fungerar med alkohol i bröstmjölken? Har också hört av flera att barnet inte tar skada om man skulle dricka alkohol när man ammar. Låt säga att man dricker ett glas vin till maten på helgen. Hur stor del går ut i bröstmjölken och hur lång tid tar det innan det gått ut i mjölken? Funderar också på om alkohol som gått ut i mjölken förbränns såsom sker i övriga kroppen vid nedbrytning av alkoholen eller om mjölken innehåller alkohol tills dess att mjölken kommit ur bröstet och ny mjölk producerats. Detta är bara funderingar jag haft och det vore kul om någon visste svaret på detta....
    Alkoholen går ganska snabbt ut i mjölken, jag vet inte exakt hur lång tid det tar men skulle tro att det handlar om några minuter. Den stannar inte kvar i mjölken utan försvinner av sig självt, och detta tar lika lång tid som det tar för dig att bli nykter (ungefär 3 timmar brukar det ta om man dricker ett glas vin). När det gäller mängden som går över, så är det så att du får samma halt alkohol i mjölken som i blodet. Dricker du ett t.ex. glas vin så får du kanske en promillehalt på 0,3, och detta innebär alltså att bröstmjölken har en alkoholhalt på 0,03%, vilket med största sannolikhet är alldeles för lite för att kunna påverka barnet på något sätt.

Däremot finns det ju en anledning till att man exempelvis inte får köra bil efter att man har druckit ett glas vin - även en liten mängd alkohol kan ju påverka både omdömet och reaktionsförmågan - och jag tycker det är viktigt att man har detta i åtanke när man bestämmer sig för att dricka och amma (eller dricka och flaskmata, eller dricka och bära barnet, och så vidare), och att man tänker på att ta det väldigt försiktigt (speciellt första gången man dricker efter förlossningen, eftersom man då vanligtvis inte druckit på länge och toleransen för alkohol kan vara rätt låg) så att man inte råkar göra illa sitt barn.
  • hanaxe

Absolut jag håller helt med dig! Det var intressant att få svar på funderingarna bara.  Tack för det.

Svar på tråden Lättöl?