• Anonym (Hjälp!)

Psykos och kaos

Hej!

Jag behöver hjälp att tackla detta!

Min nygifta systers man fick sin livs första psykos för 1 år sedan.
    Nu för ett par veckor sedan började dessa symptom igen (han ser saker, föreställer sig saker och kan inte ens läsa tidningen för då ser han "samband" etc.)

Både jobbar hårt med att behålla en vacker och framgångsrik fasad, min syster är väldigt driven. I bagaget har min systers man en starkt auktoritär pappa som han tog avstånd ifrån strax efter 20 års åldern. Han mamma tog livet av sig.

Min syster är ung, allt för ung och nu panikslagen. De här psykoserna har hon inte räknat med att gifta sig med och han vägrar prata med henne och förnekar gärna allt i eftertid. Även nu andra gången efter att båda satt sig i bil till akutmottagning. 

Min syster och jag har en traumatisk barndom och våra föräldrars skiljsmässa i bagaget. Jag är otroligt ledsen över att hon ska få vara med om detta. Hon vågar inte tala med någon av skam för sig själv och sitt äktenskap. Hon får inte veta något av sjukhusen och hennes man talar inte om det. 

Sista tiden har hon ringt och gråter och är allt mer förtvivlad. Jag är rädd för att hon ska bli sjuk själv. Hon har en förtidig identitet och en väldigt snäv bild på ett vällyckat liv. Detta har rasat hennes egen identitet och självkänsla och sjukdomen raserar hennes äktenskap och relation.

Idag berättade hon att hon  talade i telefon, hon är sjuk och har hes röst. Hennes vän kommenterade att hon lät som en man. Efter samtalet skojade hon till sin man om att vännen trodde hon var en man, Han vände sig om, stirrade på henne och frågade "är du det"? Det låter komiskt men detta var en bagatell om hennes upp och nervända värld och att inte lita på sin man eller sig själv.

Hur kan jag hjälpa. Hon vill troligtvis lämna honom. Hon är inte stark nog att klara detta. Särskilt inte ensam och otroligt rädd att han skulle skada sig själv om hon lämnade honom.

.

Svar på tråden Psykos och kaos