• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Väldigt ofta skapas trådar där man oftast vill veta om det är OK att vända sitt barn framåtvänt i bilen, av olika anledningar. Barnet är för långt, för kort, väger för mycket, väger för lite, är si o så gammal, får inte plats med benen, ett yngre syskon behöver ta över bilstolen osv.
    Varje gång är svaren väldigt varierande - nån gjorde såhär, en annan har hört att det går att göra såhär, en tredje tror sig veta att det är det här som gäller…

I den här tråden har jag försökt sammanställa all information, så läs noga och kika på länkarna.
    Jag har försökt att dela upp det och skriva lite rubriker så man lättare ska hitta det man söker. Men läs gärna igenom allt, även om du tror dig ha koll på läget.
    Alla vill väl att barnen åker så säkert som möjligt i bilen! Det som står här är vad som gäller - vad lagen och rekommendationer (från bl.a. NTF, Vägverket, forskare, läkare) säger

NTF om Barn i bil

NTF om Varför du ska välja bakåtvänt

En informativ och skrämmande film om skillnaden mellan bakåt- och framåtvänt

Motormännen om Barnens säkerhet i bilen

Vad säger lagen?
    Enligt lag ska alla under 135cm sitta i särskild godkänd skyddsanordning såsom babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Om barn färdas i bilen utan bilbarnstol och/eller bälte riskerar man böter - 2500kr/barn (förutom att man riskerar barnets liv).

Krockkudde/airbag
    En bakåtvänd bilbarnstol ska aldrig placeras i framsätet om det finns en aktiv krockkudde! En urkopplad krockkudde (oavsett nyckel/knapp/verkstad) sägs vara helt säker och det finns endast en dokumenterad olycka där en krockkudde utlöst och barnet avled. Detta var 1999 i Tyskland och berodde på att verkstaden kopplat ur fel krockkudde..

För att sitta framåtvänd i framsätet med aktiv krockkudde ska man vara 140cm lång (stående på marken, inte inkl. bilstolen), annars kan krockkudden göra med skada än nytta då den träffar fel och kan skada huvudet och nacken. Det finns inga särskilda rekommendationer för passagerarsäte utan krockkudde.
    Sidokrockkuddar utgör ingen fara för bilbarnstolar.

Varför bakåtvänt?
    Läkare, forskare, NTF, Vägverket, Folksam m.fl. rekommenderar starkt att barn åker bakåtvänt till minst 4 års ålder, gärna längre. Anledningen till detta är att nacken och musklerna runt, samt skelettet, ännu inte är så stabila och utvecklade att de klarar en kollision eller ens en häftig inbromsning. Det med 40km/h för att ett barn ska få allvarliga skador.

I stort sett inga barn omkommer i bakåtvända bilbarnstolar eftersom de har en skyddseffekt på 90-95%. De sista 5-10% där det bakåtvända bilbarnskyddet inte hjälper, är olyckor i mycket hög hastighet, krock med tåg, brand – väldigt svåra olyckor som inte heller är särskilt vanliga.

Självklart händer ingenting magiskt då barnet fyller 4år, men eftersom alla barn utvecklas olika så är 4-5års åldern satt som en "minimigräns". Ett tjockt/stort barn betyder inte att man kan vända framåt i en lägre ålder.

Har man en nyare bil idag så är den faktiskt ”farligare”/sämre för barn, vad det gäller nack- och ryggskador. Anledningen är att karossen är hårdare, för att bilen inte ska bli mosad, men det gör istället att kollisioner blir väldigt stumma (vilket på vuxna medför whiplash). När barnet sitter i en bakåtvänd bilbarnstol fördelas kraften över en större yta på kroppen, vilket leder till minimal belastning. Även på huvud och nacke är belastningen mycket låg.

Kan jag vända barnet? Böjda ben?
    De flesta framåtvända stolar i Sverige är godkända från 15kg. Betyder det att ett barn som är 2år och väger 15kg kan sättas framåtvänt? Absolut inte! Åldern är det viktigaste och det som avgör, varken längden eller vikten (så länge man håller sig inom vad bilstolen är godkänd för) Ett barn som väger 13kg och är 4år bör alltså sitta bakåtvänd längre.
    Så gott som alla barn sitter med böjda ben, mer eller mindre, förr eller senare. Detta påverkar inte säkerheten och är inte alls farligt, hellre brutna ben än bruten nacke eller död! Om krocken är kraftfull nog att bryta barnets ben, tänk då på vad som istället skulle hänt med barnets nacke om de sitter framåtvänt...

När ska/kan man byta?
    Babyskyddet är urvuxet när barnet kan sitta själv, då bör man byta till en bakåtvänd bilbarnstol eftersom den mer upprätta vinkeln är skonsammare för nacke och rygg vid en krock. I babyskyddet får huvudet inte sticka ovanför kanten alls och självklart får inte viktgränsen överskridas.

Den bakåtvända bilbarnstolen är urvuxen när viktgränsen är uppnådd (ofta 18 eller 25kg) eller när 1/3 av huvudet är ovanför ryggstödet, ungefär i höjd med öronen. Om detta sker före 4-5års ålder bör man försöka hitta en större stol, t.ex. Britax Two-way.

Bältesstol eller bälteskudde?
    Bältesstol (med rygg) är att föredra så länge det är möjligt - det skyddar bättre än bara kudde och ser till att bältet sitter rätt och stannar kvar SE FILM HÄR

Till 10-12års ålder rekommenderas det att barn sitter i bältesstol/bälteskudde (men kom ihåg att lagen säger 135cm). Då är höftbenen utvecklade och klarar av trycket från bältet vid en krock. Bältesstolar/kuddar har en viktgräns på 36kg men det är inte lika viktig att hålla som när det gäller bakåtvända stolar.

Livslängd och krockad bilbarnstol
    Tänk på babyskydd har en max livslängd på 5-7år och bilbarnstolar en max livslängd på 10år.
    En krockad bilbarnstol får inte användas utan ska genast kasseras och bytas ut – oavsett om bilen är körbar, oavsett om barnet satt i bilbarnstolen eller inte!

Föräldrar får idag väldigt dålig, eller ingen, information om barnsäkerhet i bilen! Jag hoppas ni får mer kunskap och fattar rätt beslut med hjälp av denna tråd…

Vi är många i tråden som gärna svarar på frågor så gott vi kan.

Titta gärna i bildtråden - där finns bilder på barn i olika åldrar, sittandes i bakåtvända bilbarnstolar

• Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
  • t0va
    MammaHela skrev 2011-01-24 16:43:18 följande:
    det blir ett glapp för att bältet kommer ut under axlarna, så bältet måste gå upp runt axlarna för att sen gå ner på framsidan över bröstet. Om du tänker dig hur din bh sitter.

Men eftersom hennes axlar blir alldeles nertrycka om man drar åt, så måste man släppa på bältet så det sitter lösare och hon sitter inte fast i stolen,.
    cicci85 skrev 2011-01-24 16:19:41 följande:
    Skillnaden på cosmic och twoway! Tycker det rör sig om betydligt mer än några centimeter
    Ja det är skillnad, men jag har testat henne i two-wayen på babyproffsen i lördags och utan overall så kommer bätet ut precis där axlarna är. Så den funkar inte heller. Tyvärr så är det så.
    Då är jag med, vill fatta så det blir rätt sen när våran lille blir stor. 
  • EnStoltMamma

en liten fråga ang T-W, har en son på 2½ år och köpte precis före jul en TW att ha som extra stol samt sen när Hi-Way´n är urvuxen.. men i TW´n så ramlar huvudet fram på honom när han sover, och jag vet att det inte är farligt, men han har svår astma och när han är tät blir det värre när han hänger fram med huvudet och han blir helt svett.. den "klacken" som sitter på stolen, är det bara till 13 kg som man får ha en på sätet så det blir bättre viloläge? det står i bruxen att det passar bäst till barn upp till 13 kg, men är det bara för att det behövs bättre utrymme då menar dom? sonen väger 15 kg nu och är 91cm lång.. han har JÄTTE bra utrymme för benen både i HW och TW och en normal lång har bra med plats framför.. och sen en fråga till, så dom sen ska spännas fast fram med bilens bälte, jag får den verkligen inte att sitta fast så :O är det enda alternativet om man vill ha den fram? bak får jag fast den jätte bra och sen sitter stenhårt men fram går det inte alls om man inte fäster den på samma vis som bak men har inte vågat åka så eftersom jag inte vet om det är säkert..

Så alltså, finns det något sätt att få bättre viloläge så att inte huvudet faller fram i TW? och hur gör man för att få fast den bra fram?  :)

• skruttplutt
    EnStoltMamma skrev 2011-01-24 18:56:01 följande:
    en liten fråga ang T-W, har en son på 2½ år och köpte precis före jul en TW att ha som extra stol samt sen när Hi-Way´n är urvuxen.. men i TW´n så ramlar huvudet fram på honom när han sover, och jag vet att det inte är farligt, men han har svår astma och när han är tät blir det värre när han hänger fram med huvudet och han blir helt svett.. den "klacken" som sitter på stolen, är det bara till 13 kg som man får ha en på sätet så det blir bättre viloläge? det står i bruxen att det passar bäst till barn upp till 13 kg, men är det bara för att det behövs bättre utrymme då menar dom? sonen väger 15 kg nu och är 91cm lång.. han har JÄTTE bra utrymme för benen både i HW och TW och en normal lång har bra med plats framför.. och sen en fråga till, så dom sen ska spännas fast fram med bilens bälte, jag får den verkligen inte att sitta fast så :O är det enda alternativet om man vill ha den fram? bak får jag fast den jätte bra och sen sitter stenhårt men fram går det inte alls om man inte fäster den på samma vis som bak men har inte vågat åka så eftersom jag inte vet om det är säkert..

Så alltså, finns det något sätt att få bättre viloläge så att inte huvudet faller fram i TW? och hur gör man för att få fast den bra fram?  :)
    Jag har pratat med Britax om klacken och det är okej att ha den under även för större barn. Vår stora dotter på 3,5 har klacken under i vår Nissan KingCab annars hade stolen överhuvudtaget inte gått in i bilen=)

I vår v70 som vi oftast åker i har hon ett huvudstöd från britax som ger stöd på sidorna. Hon sitter ganska upprätt men huvudet tippar aldrig ändå.

Om du monterar den med remmar som kommer underifrån så kan du testa med att skjuta bak sätet och spänna stolen så hårt du kan, sen kan du skjuta fram sätet och då spänns remmarna och bilstolen kommer förhoppningsvis att sitta stadigt.
  • Lantani
    EnStoltMamma skrev 2011-01-24 18:56:01 följande:

Den finns en kil att sätta i framkant under stolen. Den har vi, annars kan vi vaken ha den fram eller bak, den blir nämligen framåtlutad då eller så glappar den jättemycket. Men klackaen går jättebra att ha uppfälld, även till större barn!
    Nu har vi stolen fram och så får vi montera stolen när passagerarsätet är lite tillbakadraget, sen när vi väl spännt stolen med bälte och remmar, så trycker vi fram passagerarstolen igen, så sitter bältet jättebra och även underförankringsbanden. Testade först utan att göra så och ja det var totalt omöjligt att få den sitta hårt där fram, men nu så
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • krypsyl

Hej, jag har lite frågor om bälteskudde/stol i framsätet. Det kanske har frågats förut, men det var så många sidor att läsa så jag orkade inte riktigt leta...
    Om jag försått saken rätt så kan man sitta utan kudde från ca 135 cm. Men att man rekomenderas att sitta på kudde till 10-12 års ålder. Gäller båda dessa även i framsäte? Med eller utan krockkudde?

Jag ska köra dottern och två kompisar ca 10 min väg som hela tiden är 50km/h och kommer ibland behöva ta med lillasyster också. Då kommer jag behöva ha en av de stora tjejerna i framsätet och behöver råd om säkraste sättet för dem att åka. Jag har bältesstolar och -kuddar jag kan sätta i framsätet. Jag kan koppla ur krockkudden om det behövs. Min dotter är kortast av kompisarna och hon är 130 cm, längsta tjejen är säkert nästan 140 cm.

Jag skulle gärna vilja ha tips om någon kan hjälpa mig!?

• Joico
    krypsyl skrev 2011-01-24 21:29:41 följande:

Hej, jag har lite frågor om bälteskudde/stol i framsätet. Det kanske har frågats förut, men det var så många sidor att läsa så jag orkade inte riktigt leta...
    Om jag försått saken rätt så kan man sitta utan kudde från ca 135 cm. Men att man rekomenderas att sitta på kudde till 10-12 års ålder. Gäller båda dessa även i framsäte? Med eller utan krockkudde?

Jag ska köra dottern och två kompisar ca 10 min väg som hela tiden är 50km/h och kommer ibland behöva ta med lillasyster också. Då kommer jag behöva ha en av de stora tjejerna i framsätet och behöver råd om säkraste sättet för dem att åka. Jag har bältesstolar och -kuddar jag kan sätta i framsätet. Jag kan koppla ur krockkudden om det behövs. Min dotter är kortast av kompisarna och hon är 130 cm, längsta tjejen är säkert nästan 140 cm.

Jag skulle gärna vilja ha tips om någon kan hjälpa mig!?

Enligt svensk lag måste man sitta på bälteskudde eller i bältesstol till minst 135cm. En rekommendation från NTF säger också 10-12år, detta p.g.a att höfterna inte utvecklats tillräckligt för att kunna ta midjedelen på bältets tryck vid en krock. Både rekommendationen och lagen gäller för både baksäte och framsäte. I framsätet måste man också vara 140cm lång för att få sitta framför krockkudde, den längden gäller stående på marken inte inkl. bilstolen. Det finns ingen ålders eller längdrekommendation för framåtvänt åkande i framsäte utan krockkudde.
  • krypsyl
    Joico skrev 2011-01-24 21:37:06 följande:
    Enligt svensk lag måste man sitta på bälteskudde eller i bältesstol till minst 135cm. En rekommendation från NTF säger också 10-12år, detta p.g.a att höfterna inte utvecklats tillräckligt för att kunna ta midjedelen på bältets tryck vid en krock. Både rekommendationen och lagen gäller för både baksäte och framsäte. I framsätet måste man också vara 140cm lång för att få sitta framför krockkudde, den längden gäller stående på marken inte inkl. bilstolen. Det finns ingen ålders eller längdrekommendation för framåtvänt åkande i framsäte utan krockkudde.

Ska man alltså ha kudde OCH vara 140 cm för att kunna sitta vid krockkudde?
    Så om jag har tjejen som är ca 140 cm på kudde i framsätet behöver jag inte koppla ur krockkudden, men om jag har min dotter där (ca 130 cm) bör jag koppla bort krockkudden?

Man kan ju ställa in höjd på stolen i framsätet också, hur påverkar det?

• Joico
    krypsyl skrev 2011-01-24 21:48:56 följande:

Ska man alltså ha kudde OCH vara 140 cm för att kunna sitta vid krockkudde?
    Så om jag har tjejen som är ca 140 cm på kudde i framsätet behöver jag inte koppla ur krockkudden, men om jag har min dotter där (ca 130 cm) bör jag koppla bort krockkudden?

Man kan ju ställa in höjd på stolen i framsätet också, hur påverkar det?

Enligt lag måste man sitta i godkänd skyddsanordning (såsom bilbarnstol eller bältesstol) till 135cm. För att få sitta framför aktiv airbag måste man vara 140cm ståendes på marken, man får inte räkna med bilstolen som längd - dvs att barnet är 130 och sen räknar man +10cm när de sitter på kudden, utan längden ska vara på backen..
    Man måste inte sitta på kudde OCH vara 140cm för att sitta framför aktiv airbag.

Om man är över 140cm så är krockkudde OK, är man under 140cm så bör du koppla ur krockkudden annars kan den göra mer skada än nytta.

Hmm, det vet jag faktiskt inte. Längden på 140cm gäller oavsett hur stolen är ställd... Det borde ju vara så att när stolen är i botten, så att säga, så är det "grundinställningen".
  • EnStoltMamma
    skruttplutt skrev 2011-01-24 19:21:04 följande:
    Jag har pratat med Britax om klacken och det är okej att ha den under även för större barn. Vår stora dotter på 3,5 har klacken under i vår Nissan KingCab annars hade stolen överhuvudtaget inte gått in i bilen=)

I vår v70 som vi oftast åker i har hon ett huvudstöd från britax som ger stöd på sidorna. Hon sitter ganska upprätt men huvudet tippar aldrig ändå.

Om du monterar den med remmar som kommer underifrån så kan du testa med att skjuta bak sätet och spänna stolen så hårt du kan, sen kan du skjuta fram sätet och då spänns remmarna och bilstolen kommer förhoppningsvis att sitta stadigt.
    Tack :) då ska jag prova att montera den med klacken infälld och se hur det blir :)
    Ska nog köpa ett sånt huvudstöd också och se om det funkar, hade tänkt att ha stolen när vi reser i sommar då jag upplever att den är lättare att flytta mellan bilar än HW, och snabbare att montera.. men vill ju ha den med bäst komfort också :P
  • EnStoltMamma
    Lantani skrev 2011-01-24 21:13:53 följande:
    Den finns en kil att sätta i framkant under stolen. Den har vi, annars kan vi vaken ha den fram eller bak, den blir nämligen framåtlutad då eller så glappar den jättemycket. Men klackaen går jättebra att ha uppfälld, även till större barn!
    Nu har vi stolen fram och så får vi montera stolen när passagerarsätet är lite tillbakadraget, sen när vi väl spännt stolen med bälte och remmar, så trycker vi fram passagerarstolen igen, så sitter bältet jättebra och även underförankringsbanden. Testade först utan att göra så och ja det var totalt omöjligt att få den sitta hårt där fram, men nu så
    Okej tack :) ja en sån kil skulle kanske vara något, i min mammas bil går den inte alls att ha för att det är så skålade säten, den blir lixom framåt lutad då... Men då monterar ni alltså med kilen fram också? och drar bältet först underifrån, över stolen, och sen ner på andra sidan och knäpper? får inte alls till det bra hur jag än gör :S men bak när man gör tvärt om, ovanifrån, under stolen, upp på andra sidan och över kanten och knäpper, ja då sitter den som berget :P men kanske får ta mig lite mer tid  försöka få den bra fast fram också, även om det inte är så vanligt att han sitter fram.. :P
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!