• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Väldigt ofta skapas trådar där man oftast vill veta om det är OK att vända sitt barn framåtvänt i bilen, av olika anledningar. Barnet är för långt, för kort, väger för mycket, väger för lite, är si o så gammal, får inte plats med benen, ett yngre syskon behöver ta över bilstolen osv.
    Varje gång är svaren väldigt varierande - nån gjorde såhär, en annan har hört att det går att göra såhär, en tredje tror sig veta att det är det här som gäller…

I den här tråden har jag försökt sammanställa all information, så läs noga och kika på länkarna.
    Jag har försökt att dela upp det och skriva lite rubriker så man lättare ska hitta det man söker. Men läs gärna igenom allt, även om du tror dig ha koll på läget.
    Alla vill väl att barnen åker så säkert som möjligt i bilen! Det som står här är vad som gäller - vad lagen och rekommendationer (från bl.a. NTF, Vägverket, forskare, läkare) säger

NTF om Barn i bil

NTF om Varför du ska välja bakåtvänt

En informativ och skrämmande film om skillnaden mellan bakåt- och framåtvänt

Motormännen om Barnens säkerhet i bilen

Vad säger lagen?
    Enligt lag ska alla under 135cm sitta i särskild godkänd skyddsanordning såsom babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Om barn färdas i bilen utan bilbarnstol och/eller bälte riskerar man böter - 2500kr/barn (förutom att man riskerar barnets liv).

Krockkudde/airbag
    En bakåtvänd bilbarnstol ska aldrig placeras i framsätet om det finns en aktiv krockkudde! En urkopplad krockkudde (oavsett nyckel/knapp/verkstad) sägs vara helt säker och det finns endast en dokumenterad olycka där en krockkudde utlöst och barnet avled. Detta var 1999 i Tyskland och berodde på att verkstaden kopplat ur fel krockkudde..

För att sitta framåtvänd i framsätet med aktiv krockkudde ska man vara 140cm lång (stående på marken, inte inkl. bilstolen), annars kan krockkudden göra med skada än nytta då den träffar fel och kan skada huvudet och nacken. Det finns inga särskilda rekommendationer för passagerarsäte utan krockkudde.
    Sidokrockkuddar utgör ingen fara för bilbarnstolar.

Varför bakåtvänt?
    Läkare, forskare, NTF, Vägverket, Folksam m.fl. rekommenderar starkt att barn åker bakåtvänt till minst 4 års ålder, gärna längre. Anledningen till detta är att nacken och musklerna runt, samt skelettet, ännu inte är så stabila och utvecklade att de klarar en kollision eller ens en häftig inbromsning. Det med 40km/h för att ett barn ska få allvarliga skador.

I stort sett inga barn omkommer i bakåtvända bilbarnstolar eftersom de har en skyddseffekt på 90-95%. De sista 5-10% där det bakåtvända bilbarnskyddet inte hjälper, är olyckor i mycket hög hastighet, krock med tåg, brand – väldigt svåra olyckor som inte heller är särskilt vanliga.

Självklart händer ingenting magiskt då barnet fyller 4år, men eftersom alla barn utvecklas olika så är 4-5års åldern satt som en "minimigräns". Ett tjockt/stort barn betyder inte att man kan vända framåt i en lägre ålder.

Har man en nyare bil idag så är den faktiskt ”farligare”/sämre för barn, vad det gäller nack- och ryggskador. Anledningen är att karossen är hårdare, för att bilen inte ska bli mosad, men det gör istället att kollisioner blir väldigt stumma (vilket på vuxna medför whiplash). När barnet sitter i en bakåtvänd bilbarnstol fördelas kraften över en större yta på kroppen, vilket leder till minimal belastning. Även på huvud och nacke är belastningen mycket låg.

Kan jag vända barnet? Böjda ben?
    De flesta framåtvända stolar i Sverige är godkända från 15kg. Betyder det att ett barn som är 2år och väger 15kg kan sättas framåtvänt? Absolut inte! Åldern är det viktigaste och det som avgör, varken längden eller vikten (så länge man håller sig inom vad bilstolen är godkänd för) Ett barn som väger 13kg och är 4år bör alltså sitta bakåtvänd längre.
    Så gott som alla barn sitter med böjda ben, mer eller mindre, förr eller senare. Detta påverkar inte säkerheten och är inte alls farligt, hellre brutna ben än bruten nacke eller död! Om krocken är kraftfull nog att bryta barnets ben, tänk då på vad som istället skulle hänt med barnets nacke om de sitter framåtvänt...

När ska/kan man byta?
    Babyskyddet är urvuxet när barnet kan sitta själv, då bör man byta till en bakåtvänd bilbarnstol eftersom den mer upprätta vinkeln är skonsammare för nacke och rygg vid en krock. I babyskyddet får huvudet inte sticka ovanför kanten alls och självklart får inte viktgränsen överskridas.

Den bakåtvända bilbarnstolen är urvuxen när viktgränsen är uppnådd (ofta 18 eller 25kg) eller när 1/3 av huvudet är ovanför ryggstödet, ungefär i höjd med öronen. Om detta sker före 4-5års ålder bör man försöka hitta en större stol, t.ex. Britax Two-way.

Bältesstol eller bälteskudde?
    Bältesstol (med rygg) är att föredra så länge det är möjligt - det skyddar bättre än bara kudde och ser till att bältet sitter rätt och stannar kvar SE FILM HÄR

Till 10-12års ålder rekommenderas det att barn sitter i bältesstol/bälteskudde (men kom ihåg att lagen säger 135cm). Då är höftbenen utvecklade och klarar av trycket från bältet vid en krock. Bältesstolar/kuddar har en viktgräns på 36kg men det är inte lika viktig att hålla som när det gäller bakåtvända stolar.

Livslängd och krockad bilbarnstol
    Tänk på babyskydd har en max livslängd på 5-7år och bilbarnstolar en max livslängd på 10år.
    En krockad bilbarnstol får inte användas utan ska genast kasseras och bytas ut – oavsett om bilen är körbar, oavsett om barnet satt i bilbarnstolen eller inte!

Föräldrar får idag väldigt dålig, eller ingen, information om barnsäkerhet i bilen! Jag hoppas ni får mer kunskap och fattar rätt beslut med hjälp av denna tråd…

Vi är många i tråden som gärna svarar på frågor så gott vi kan.

Titta gärna i bildtråden - där finns bilder på barn i olika åldrar, sittandes i bakåtvända bilbarnstolar

• Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
  • t0va
    Runguska skrev 2011-08-12 22:20:28 följande:
    Igår skulle vi hämta stora sonen på förskolan. Lillkillen blev hungrig så jag satt kvar i bilen och matade honom. Bredvid oss står en bil, typ mindre lastbil. I förarsätet sitter en man. Så kommer det en kvinna med ett barn i kanske 3-årsåldern. (Svårt att avgöra, kan ha varit både uyngre och äldre såklart) Jag ror inte att de ska in i lastbilen men kvinnan hoppar inte i passagerarsätet och drar sedan upp barnet som får stå på golvet framför henne. Så åker de iväg. Kvinnan utan bälte och barnet stående på golvet. Själva f*n att jag satt och ammade annars hade jag sagt till. Inte för jag vet vad jag skulle sagt, men något - vad som helst hade ju varit bättre än det ingenting jag nu kunde göra. Började fibbla med mobilen för att ta bild på reg-numret, men hann inte det heller :(

Jag och min man diskuterade det och det är läskigt många som har "fel" lösningar för barnen i sina bilar. Min pappa håller på och tjatar om att vi måste skaffa framåtvänd stol till äldsta sonen. Han är bara 3.5 och vi ska köa ny stol (Two-Way) har vi sagt och då tjatar han om framåtvänt heöa tiden. Så säger han till sonen - klart du ska ha riktig rallystol. Blä så sur jag blir, sonen är ju nöjd bakåt, men säger morfar att det är "fel" tillräckligt många gånger så tycker väl sonen också snart att det är fel.

Det var för någon vecka sedan, då var mamma och pappa iväg med sonen och provade bilstolar (framåtvända) men mamma sa att jag skulle beställa en på nätet. "Tur" det för annars hade nog pappa köpt en framåtvänd åt sonen. Han är snäll och menar inget illa men jag önskar att an ville lyssna lite bättre på vad vi säger. Kan ju hända att han frågade i butiken och att de sa att sonen kunde vändas vid tre vad vet jag. Aja, vi ska köra bakåtvänt så länge det bara går. Förhoppningsvis kommer vi aldrig att krocka, men skulle olyckan vara framme så är nog barnen tacksamma för bra stolar med fördelaktig montering.
    Läskigt, du kan inte visa några filmer med skillnaden på fram och bakåtvänt vid krock så han får SE att det är så stor skillnad. Jag tror att min pappa kommer fatta han har koll på säkerhet i bil även om han inte är helt uppdaterad. Men morsan låter 3åringar sitta på kudde i sin bil. 
  • Finesse

Min son vägde 8940g i torsdag.. så alldeles snart väger han 9 kg och är inte ens 6 månader.. så snart kan jag vända honom framåt

Ebba 071228, Hampus 110225
  • t0va
    Finesse skrev 2011-08-13 09:32:08 följande:
    Min son vägde 8940g i torsdag.. så alldeles snart väger han 9 kg och är inte ens 6 månader.. så snart kan jag vända honom framåt
    och min ettåring är ca 13kg skulle jag gissa på så snart får han åka bälteskudde... eller inte Skrikandes
    Får väl gå in i babybutiken när han är 15kg och prova bälteskuddar och se vad de i affären säger ;) 
  • Finesse
    t0va skrev 2011-08-13 09:47:22 följande:
    och min ettåring är ca 13kg skulle jag gissa på så snart får han åka bälteskudde... eller inte Skrikandes
    Får väl gå in i babybutiken när han är 15kg och prova bälteskuddar och se vad de i affären säger ;) 
    haha precis Kanske ska gå in med min son och säga att vi är intresserad av en stol efter babyskyddet (vi har ju redan en hi-way som han sitter i men det vet ju inte dom om ) och mt kan man ju ha framåtvänd så då kanske han kan sitta så redan från 9 kg.. undra vad dom skule säga då?

funderar oxå på att gå in med dottern.. hon är ju 3,5 år om dom rekommenderar bakåtvänt åkande eller framåt.. 
  • EnStoltMamma

hahaha.. jag va på en bilträff här om dagen och hade med mig sonen.. Mekonomen hade något tält där dom visade upp lite olika produkter, bla en framåtvänd bilstol som ser ut som en riktig rally stol.. Jätte tuff va den verkligen.. Och jag provsatte sonen i den, direkt kom det en tjej fram och sa "men den sitter han ju perfekt i!" ja sa jag, det gör han, men han är på tok för liten för att sitta i en sån, han är bara 3 år.. fick till svar att så länge han vägde över 15 kg så va det inga problem och bältet såg ut att sitta perfekt tyckte hon.. sa att han inte ens väger 15 kg. haha.. mig kunde hon inte lura! Men jag gick bara dit med sonen enbart för att jag va nyfiken på vad dom skulle säga :P hemskt att det finns så dåliga säljare! inte konstigt att så många barn sitter framåtvända tidigt! Vissa vänder sina barn trots att de vet hur farligt det är, men vissa får helt enkelt inte rätt info.. :/ trist..

• Finesse
    EnStoltMamma skrev 2011-08-13 10:09:29 följande:
    hahaha.. jag va på en bilträff här om dagen och hade med mig sonen.. Mekonomen hade något tält där dom visade upp lite olika produkter, bla en framåtvänd bilstol som ser ut som en riktig rally stol.. Jätte tuff va den verkligen.. Och jag provsatte sonen i den, direkt kom det en tjej fram och sa "men den sitter han ju perfekt i!" ja sa jag, det gör han, men han är på tok för liten för att sitta i en sån, han är bara 3 år.. fick till svar att så länge han vägde över 15 kg så va det inga problem och bältet såg ut att sitta perfekt tyckte hon.. sa att han inte ens väger 15 kg. haha.. mig kunde hon inte lura! Men jag gick bara dit med sonen enbart för att jag va nyfiken på vad dom skulle säga :P hemskt att det finns så dåliga säljare! inte konstigt att så många barn sitter framåtvända tidigt! Vissa vänder sina barn trots att de vet hur farligt det är, men vissa får helt enkelt inte rätt info.. :/ trist..
    Ja dom är det synd om.. sen dom puckade människor som inte bryr sig dom borde helt ärligt inte få ha barn.. hur hemskt det än låter. Men jag har tyvärr sett många trådar här på fl att dom skiter i det äldre barnet och låter bara det yngre barnet få sitta bakåtvänd för dom är för SNÅLA för att köpa två bakåtvända stolar. Det är det värsta tycker jag!

Hänger i många sånna tråder eftersom jag själv har över 3 år mellan mina två barn. 
  • EnStoltMamma
    Finesse skrev 2011-08-13 10:12:13 följande:
    Ja dom är det synd om.. sen dom puckade människor som inte bryr sig dom borde helt ärligt inte få ha barn.. hur hemskt det än låter. Men jag har tyvärr sett många trådar här på fl att dom skiter i det äldre barnet och låter bara det yngre barnet få sitta bakåtvänd för dom är för SNÅLA för att köpa två bakåtvända stolar. Det är det värsta tycker jag!

Hänger i många sånna tråder eftersom jag själv har över 3 år mellan mina två barn. 
    ja sånna finns det gott om :/ en kompis satte sin 2½ åriga dotter framåt för att ha stolen till syskonet, saken är den att den lilla sitter fortf i babyskydd så fattar inte ens varför hon vände.. men nu sitter hon "bättrre" än hon gjorde innan.. då satt hon framåtvänd i en free-way med internbältet, VÄLDIGT många som tror att den stolen kan användas framåt iom att det är ett "hål" där bak, så som på hi-way, fast utan stödben, sen låste dom själva bältet med den där låsgrejjen och tyckte att den satt perfekt! hon sitter fortf så i den stolen fast när hon åker med sin farmor, i sin mormors bil har hon en framåtvänd cosmic som dom FÖRST har internbältet på och SEN bilens bälte över.. Jag förklarade att det inte va lagligt och livsfarligt.. tänk om bilen börjar brinna och dom ska ha två bälten att få av... Vet inte om hon åker så i cosmicen längre men i sin free-way åker hon framåt :/ undrar om man kan tipsa polisen?!
  • Finesse
    EnStoltMamma skrev 2011-08-13 10:23:29 följande:
    ja sånna finns det gott om :/ en kompis satte sin 2½ åriga dotter framåt för att ha stolen till syskonet, saken är den att den lilla sitter fortf i babyskydd så fattar inte ens varför hon vände.. men nu sitter hon "bättrre" än hon gjorde innan.. då satt hon framåtvänd i en free-way med internbältet, VÄLDIGT många som tror att den stolen kan användas framåt iom att det är ett "hål" där bak, så som på hi-way, fast utan stödben, sen låste dom själva bältet med den där låsgrejjen och tyckte att den satt perfekt! hon sitter fortf så i den stolen fast när hon åker med sin farmor, i sin mormors bil har hon en framåtvänd cosmic som dom FÖRST har internbältet på och SEN bilens bälte över.. Jag förklarade att det inte va lagligt och livsfarligt.. tänk om bilen börjar brinna och dom ska ha två bälten att få av... Vet inte om hon åker så i cosmicen längre men i sin free-way åker hon framåt :/ undrar om man kan tipsa polisen?!
    ja det tycker jag!
  • stor grön drake
    t0va skrev 2011-08-13 09:47:22 följande:
    ja... alltså, egentligen borde vi begära tillbaka kudden vi fick av syrran efter hennes sista (-01:a) som svärmor lånat för att ha i bilen om kusinen på 5,5 behöver åka med. tycker det är hemskt egentligen, hon har åkt framvänd flera år men man kan inte säga något åt föräldrarna utan att de tar extremt illa upp, blir elaka och det händer endå ingenting. Vi försöker ofta "föregå med gott exempel" och ofta lyckas det, men just med bilstol är det så svårt iom att hon är 3,5 år äldre.

men tillbaka till ämnet. Borde begära tillbaka kudden och sätta sonen på det, med kläder+blöja är han ju lätt 15kilo, 21månader gammal som han är...
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-08-13 11:05:57 följande:
    ja... alltså, egentligen borde vi begära tillbaka kudden vi fick av syrran efter hennes sista (-01:a) som svärmor lånat för att ha i bilen om kusinen på 5,5 behöver åka med. tycker det är hemskt egentligen, hon har åkt framvänd flera år men man kan inte säga något åt föräldrarna utan att de tar extremt illa upp, blir elaka och det händer endå ingenting. Vi försöker ofta "föregå med gott exempel" och ofta lyckas det, men just med bilstol är det så svårt iom att hon är 3,5 år äldre.

men tillbaka till ämnet. Borde begära tillbaka kudden och sätta sonen på det, med kläder+blöja är han ju lätt 15kilo, 21månader gammal som han är...
    mmm... med mat i magen och blöt blöja kommer vi nog också upp i 15kg. :D Får ta mig till affären och kolla och säga att han snart är 15kg. Ska väga honom om någon månad så då får jag se hur långt vi kommit ;) Kanske tom. ska brista ut på bvc när vi kommit till 15 kg "äntligen nu kan vi skita i den jobbiga bilstolen och ha honom på kudde" för att se vad de säger. Men jag har ett bra bvc så jag antar att vi får en broschyr med oss hem i så fall... 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!