• hemlig02

Stek av fransyska-göra grytbitar?

Jag har en stek av fransyska i kylen som jag inte vet vad jag ska göra med.... Kan man skära den i bitar och göra en gryta av den?

• Svar på tråden Stek av fransyska-göra grytbitar?
  • Spiro

Klart du kan med det känns synd på ett så fint kött. Gör en rostbiff istället, mumma!

• hemlig02
    Spiro skrev 2010-11-01 13:22:00 följande:
    Klart du kan med det känns synd på ett så fint kött. Gör en rostbiff istället, mumma!
    Den är inte så stor (ca 800 g), det känns som om det inte blir nåt kvar av den då. För den krymper väl ihop en del? Är inte så haj på stekar, vilket kanske märks!
  • hemlig02
    Spiro skrev 2010-11-01 13:22:00 följande:
    Förresten...rostbiff, är inte det en speciell sorts köttbit som heter rostbiff? Precis som fransyska heter fransyska menar jag.....
  • Spiro

Jo, helt rätt så krymper de ju en del.. Rostbiff är en specifik köttdel men går utmärkt att göra av fransyska också. En liten mindre fransyska brukar jag skiva i tunna skivor och steka, sen låta koka i öl med lite lök. Typ sjömansbiff fast utan att lägga i potatis (tycker att den bara kokar sönder). Gott med gelé och kokt potatis till.

• lövet2

Fransyska är något som behöver koka länge för att bli mört. Min favorit:
    Smält en klick margarin i en gryta, och lägg i hackad lök (på låg temperatur). Då kokas den mjuk.
    Skär köttet i tärningar, ca 1x1 cm. Bryn i omgångar om du gör på mycket kött, och häll över i grytan. Krydda köttet med salt, vit- och svartpeppar. Häll lite vatten i stekpannan och skrapa ur den, och häll det sedan i grytan efter varje stekomgång. När allt kött är stekt, så stänk på lite soja (äkta kinesisk). Vräk i ketchup, på 7-8 hg kött brukar jag ta ett halvkilo ketchup ungefär. Häll i mer vatten om köttsåsen verkar bli för tjock. Koka i ca 2 timmar under lock. Kan smaksättas med ett lagerblad före serveringen, men personligen avstår jag från det.
    Spagetti till, och en sallad som passar till är apelsinsallad: Apelsinbitar och isbergssallad - ingen salladskrydda eller annan smaksättning.

• hemlig02
    lövet2 skrev 2010-11-01 15:27:34 följande:
    Fransyska är något som behöver koka länge för att bli mört. Min favorit:
    Smält en klick margarin i en gryta, och lägg i hackad lök (på låg temperatur). Då kokas den mjuk.
    Skär köttet i tärningar, ca 1x1 cm. Bryn i omgångar om du gör på mycket kött, och häll över i grytan. Krydda köttet med salt, vit- och svartpeppar. Häll lite vatten i stekpannan och skrapa ur den, och häll det sedan i grytan efter varje stekomgång. När allt kött är stekt, så stänk på lite soja (äkta kinesisk). Vräk i ketchup, på 7-8 hg kött brukar jag ta ett halvkilo ketchup ungefär. Häll i mer vatten om köttsåsen verkar bli för tjock. Koka i ca 2 timmar under lock. Kan smaksättas med ett lagerblad före serveringen, men personligen avstår jag från det.
    Spagetti till, och en sallad som passar till är apelsinsallad: Apelsinbitar och isbergssallad - ingen salladskrydda eller annan smaksättning.
    Oj! Ett halvt kg ketchup?! Blir det inte väldigt söt smak? Jag äter enligt lchf, så ketchup går bort just nu. Men tack för tipset iaf!
  • lövet2
    hemlig02 skrev 2010-11-01 15:30:05 följande:
    Oj! Ett halvt kg ketchup?! Blir det inte väldigt söt smak? Jag äter enligt lchf, så ketchup går bort just nu. Men tack för tipset iaf!
    Jag brukar krydda rätt rejält, så det smakar inte sött. Vill man, så kan man som sagt var använda lagerblad också för smakens skull ...
  • Spiro

Ja, det lät mycket. Kör med passerade/krossade tomater istället..

hemlig02 skrev 2010-11-01 15:30:05 följande:
  • Smulisen

Har faktiskt bara gjort stek av fransyska.. Gottigt blir det med salt peppar morot lök buljong tärning vatten i ugnen. När den är klar kan du ju skära bitar av köttet göra sås med vätskan köttet haft i ugnen grädde lite soja ev en till buljong tärning.

• Amy1983
    Zenobia skrev 2010-11-01 16:32:07 följande:
    Gör en porterstek eller biff stroganoff det är gott
    Röstar också på porterstekt. Sjukt gott!
    Välkommen Hannah, Kl 18.08, 2010-06-23
  • hemlig02

Oj vad många förslag! Tusen tack!!

• Kinya

Gulasch är supergott på fransyska! Med massor med kummin *mums*

Svar på tråden Stek av fransyska-göra grytbitar?