Anonym skrev 2010-11-01 18:51:33 följande:
Jaha har du Zomig i tablettform? Jag använder deras nässpray och trots att den inte tar bort mina anfall är jag tacksam att jag till slut provade den efter en si så där 11 år, då den underlättar i alla fall. Jag var som du förut, och snålade på sprayen. 2 doser kostar receptfritt 200 kronor, vilket lärr blir många tusen på en månad. Nu har jag 18 dosers paket på recept, och har såklart kommit upp i högkostnadsskyddets gräns för frikort, så nu har jag alltid zomig hemma och behöver inte snåla. Dock är jag rädd att den lilla effekten jag får av Zomig ska försvinna eftersom jag använder den 5-7 gånger i veckan. Då ger jag nog upp.
Jag antar att du har 5mg på sprayen då. Personligen föredrar jag tabletterna men det är ju helt individuellt. Fick zomig som nässpray på sjukhuset och tyckte inte att den fungerade lika bra. Dock så verkar den ju snabbare istället. Man kan ju ta upp till 10mg/dygn.
Samma för mig. Jag har också 18st/uttag. Man når full rabatt ganska snart när man äter zomig ofta.
Jag har aldrig tappat effekten av zomig trots a tt jag har ätit det vaarje dag vissa månader så det tror jag inte att du behöver oroa dig för.
Anonym skrev 2010-11-01 18:53:40 följande:
Har en kollega som hade just som du ( har själv migrän så ja vet hur illa det är) hon blev i alla fall sjukskriven i 6 veckor totalt för att kunna vila ordentligt. Hon blev bättre efter det och har nu ca 2 ggr per månad.
Många förstår inte hur det är att ha migrån. jag kan träffa en bekant på stan som säger..: åh jag har sån migrån. Då knallar man inte omkring på stan..
Och även fast man tar Zomig så mår man ju inte bra. Dessa tabletter har väldiga biverkningar.
Prata med din läkare, be om en sjukskrivning. Du vet att man även kan få något form av högkostnadsskydd oxå va så att du slipper karensdagen?
Vet inte hur det går till men min kollega har det oxå.
Angående biverkningar så är det helt olika beroende på person. Om jag tar min tablett i tid så försvinner min migrän och jag kan fortsätta min dag som vanligt. Jag känner inte heller av några andra biverkningar.