Bli sjukskriven för migrän?
Först vill jag bara säga att det där med att slippa karensdagen har inget med kollektivavtal att göra - det har med försäkringskassan.
Jag hade mycket migrän när jag var yngre - åt mig igenom den medicin som fanns då - Inderal - Immigran (som jag mådde mycket sämre av) - en massa starka värktabletter - men inget hjälpte. Med starka värktabletter kunde jag få bort den värsta smärtan - men det liksom dunkade fortfarande. När jag precis hade fått barn för 10 år sedan - så fick en enorm migrän attack och när jag låg och grät på badrumsgolvet körde min man mig till akuten. Där fick jag en Voltaren injektion och det hjälpte. Sedan dess har jag haft Voltaren mot migrän och för mig hjälper det något fantastiskt bra - har bara haft det riktigt besvärligt en gång - när jag hade glömt min Voltaren hemma och var och jobbade i Norge. Det känns också, som jag får migräntendenser mera sällan - bara för att jag vet att jag har något som nästan till 100% hjälper. Jag dricker inte färgad alkohol - och inte mycket alkohol överhuvudtaget - men jag kan liksom inte ens lukta på en flaska whiskey utan att känna att jag håller på att få migrän. Jag äter inte choklad, stark ost eller något med konstgjord jordgubbssmak. Jag kan heller inte har randiga kläder ...det låter helt tokigt ...men jag tycker att det börjar flimra för ögonen med randigt och jag får början till huvudvärk. Jag dricker inte vin samma vecka som jag skall ha mens - har märkt att bara ett halvt glas vin dagen innan jag skall ha mens - ger början till migrän.
Jag tror visst du kan bli sjukskriven för att komma ur din onda migrän cirkel - din doktor måste kunna hjälpa dig med en plan vad du skall göra under sjukskrivningen - sjukgymnast, vila , frisk luft etc.