• Anonym

Bli sjukskriven för migrän?

Hej

Jag lider sedan ca 13 år tillbaka av migrän. Den började lätt när jag var i tidiga tonåren, med en till ett par anfall i månaden. Sedan har den hela tiden eskallerat under åren och för ca ett halvår sedan låg den på 2-3 anfall i veckan. Idag har jag 5-7 anfall i veckan. Alltså vissa veckor varje dag.

Ibland vaknar jag med den på morgonen, oftast smyger den sig på efter jag varit vaken ett par timmar.

Det börjar som trötthet, jag känner direkt på tröttheten om det är migränen som är på G och brukar därför försöka hinna med så mkt jag kan innan den bryter ut. När den väl bryter ut blir jag totalt handikappad. Jag kan inte äta, inte titta, inte prata, inte stå, inte ligga, ingenting. Jag kan bara ligga ner i mörker och blunda.

Jag har under årens lopp varit hos VC många gånger, många mediciner har provats. Både sådana som ska tas varje dag i förebyggande syfte, och sådana som ska tas när ett anfall väl bryter ut. Tyvärr har inga fungerat. Jag har även fått hjärnan röntgad och allt såg bra ut.

Nu orkar jag inte mer. Nu har jag den i stort sett varje dag, och jag orkar inte med jobbet, är borta från jobbet så mkt att jag snart får sparken.

Jag undrar därför om det är någon som fått sjukskrivning pga migrän eller liknande besvär?

Jag orkar inte ha det så här längre.

• Svar på tråden Bli sjukskriven för migrän?
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-01 18:19:34 följande:
    Prata med din läkare. Det känns inte som att det skulle vara någon omöjlighet men jag vet inte.

Har du testat zomig?
    Tack för ditt svar!
    Jag har kämpat i mååånga år med depressioner, nackvärk så ont att jag suttit och gråtit, och så dessa fördömda migränattacker varenda dag. Det känns som att alla tre hör ihop. Inte konstigt att man blir deprimerad egentligen.

Jag har provat Zomig, och det är den enda medicinen jag provat som hjälper. Den hjälper inte alltid, och inte helt, men jag upplever i alla fall att besvären lindras så  pass att jag i alla fall inte kräks, och kanske till och med kan ligga och kolla på TV ist för att ligga och blunda och tro jag ska dö. Så Zomig har jag alltid hemma. Ibland kan jag till och med äta lite några timmar efter Zomig. Dock blir jag inte så bra av Zomig att jag skulle kunna återgå till arbetet. Det är endast en mild lindring, för att attacken ska försvinna är det bara lång sömn som gäller.

Oftast går jag och lägger mig för nattsömn redan vid 19-20 när jag har attackerna, sover sedan hela natten (förutom de stunder då jag vaknar upp för att värken är för svår) och vaknar sedan på morgonen för att inse att migränen ännu är kvar. Ibland håller det på så här i 3 dagar innan den släpper, för att sedan kommer tillbaka på eftermiddagen eller en dag senare.

Är det VC jag vänder mig till?
  • Anonym

Det värsta är när jag vet att det enda som hjälper är sömn, och vaknar upp av att det gör så ont hela tiden natten igenom. Man blir verkligen handikappad, och när den är kronisk som min och inget hjälper, vet inte vad jag ska ta mig till längre.

• Anonym
    Anonym (*&*) skrev 2010-11-01 18:34:55 följande:
    Är du säker på att det är migrän? Låter som lite väl frekventa attacker för att vara det. Kanske du har Hortons huvudvärk?

Jag tror inte jag har Hortons. Ingen läkare har kommenterat det som Horton och när jag har läst om just Hortons känns det som att Hortons bör vara ÄNNU värre än mitt, nästan suicidialt fruktansvärt, men jag kanske har fel.

Jag har flera gånger legat och haft så ont att jag velat ringa en amulans, men inte kunnat då jag inte kunnat röra mig. När det blir så känns varje mm man rör minsta lilla muskel som om någon hugger en kniv rätt in i huvudet och vrider om. Ofta gör det så ont att jag vill gråta, men kan inte hulka eller snyfta eftersom det då gör ännu ondare. Då ligger jag stilla, med ögonen öppna, och tårarna rinner utan snyftande. Det är sjukt.

• Anonym
    dessan59 skrev 2010-11-01 18:35:50 följande:
    jag har migrän, men äter Inderal som är en betablockerare. och har inte alls någon migrän längre. prata med din läkare på VC, så hoppas jag att du får hjälp.

Tack för ditt svar!

Jag har blivit satt på Inderal förut, men tyvärr lindrade inte detta antalet anfall. Det flöt på som vanligt så vi avbröt den behandlingen. Som allt annat de försökt med. Känns som att de tycker jag är ett hopplöst fall.

• Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-01 18:43:45 följande:
    Jag äter också zomig och tycker att det är den klart bästa migränmedicinen. Dock till en början så var jag så snål att jag alltid väntade för länge med att  ta tabletten så när jag väl tog den hade den ingen effekt. Idag har jag lärt mig att hellre äta en för mycket än en för lite. Jag tar min tablett vid allra minsta tecken på migrän.

Som någon sa så kan även betablockerare fungera men jag gissar att du redan har testat det.

Men kontakta din läkare på vårdcentralen och fråga denne angående sjukskrivningen. Om din läkare inte kan svara eller hjälpa dig med detta så kan han/hon kanske skicka en remiss till nästa instans.
    Jaha har du Zomig i tablettform? Jag använder deras nässpray och trots att den inte tar bort mina anfall är jag tacksam att jag till slut provade den efter en si så där 11 år, då den underlättar i alla fall. Jag var som du förut, och snålade på sprayen. 2 doser kostar receptfritt 200 kronor, vilket lärr blir många tusen på en månad. Nu har jag 18 dosers paket på recept, och har såklart kommit upp i högkostnadsskyddets gräns för frikort, så nu har jag alltid zomig hemma och behöver inte snåla. Dock är jag rädd att den lilla effekten jag får av Zomig ska försvinna eftersom jag använder den 5-7 gånger i veckan. Då ger jag nog upp.
  • Anonym

Har en kollega som hade just som du ( har själv migrän så ja vet hur illa det är) hon blev i alla fall sjukskriven i 6 veckor totalt för att kunna vila ordentligt. Hon blev bättre efter det och har nu ca 2 ggr per månad.
    Många förstår inte hur det är att ha migrån. jag kan träffa en bekant på stan som säger..: åh jag har sån migrån. Då knallar man inte omkring på stan..
    Och även fast man tar Zomig så mår man ju inte bra. Dessa tabletter har väldiga biverkningar.
    Prata med din läkare, be om en sjukskrivning. Du vet att man även kan få något form av högkostnadsskydd oxå va så att du slipper karensdagen?
    Vet inte hur det går till men min kollega har det oxå. 

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-01 18:53:40 följande:
    Har en kollega som hade just som du ( har själv migrän så ja vet hur illa det är) hon blev i alla fall sjukskriven i 6 veckor totalt för att kunna vila ordentligt. Hon blev bättre efter det och har nu ca 2 ggr per månad.
    Många förstår inte hur det är att ha migrån. jag kan träffa en bekant på stan som säger..: åh jag har sån migrån. Då knallar man inte omkring på stan..
    Och även fast man tar Zomig så mår man ju inte bra. Dessa tabletter har väldiga biverkningar.
    Prata med din läkare, be om en sjukskrivning. Du vet att man även kan få något form av högkostnadsskydd oxå va så att du slipper karensdagen?
    Vet inte hur det går till men min kollega har det oxå. 
    Tack för ditt svar! Ja visst är det märkligt hur många inte kan förstå hur fruktansvärt det faktiskt är. Man blir verkligen helt handikappad. Många använder ordet migrän för huvudvärk eller huvudvärk av spänningstyp vilket är helt galet.
    Jag har läst om det mer karensdagarna, dock har mitt arbete inget kollektivavtal och kan leka som de vill med sina regler. Försöker ta mig därifrån men det är ju inte så lätt att starta om på nytt när det första man gör är att stanna hemma för migrän tyvärr.
Svar på tråden Bli sjukskriven för migrän?