• Anonym

Bli sjukskriven för migrän?

DreamBitch skrev 2010-11-01 19:04:54 följande:
    Jag antar att du har 5mg på sprayen då. Personligen föredrar jag tabletterna men det är ju helt individuellt. Fick zomig som nässpray på sjukhuset och tyckte inte att den fungerade lika bra. Dock så verkar den ju snabbare istället. Man kan ju ta upp till 10mg/dygn.
    Samma för mig. Jag har också 18st/uttag. Man når full rabatt ganska snart när man äter zomig ofta.
    Jag har aldrig tappat effekten av zomig trots a tt jag har ätit det vaarje dag vissa månader så det tror jag inte att du behöver oroa dig för.
    Anonym skrev 2010-11-01 18:53:40 följande:
    Har en kollega som hade just som du ( har själv migrän så ja vet hur illa det är) hon blev i alla fall sjukskriven i 6 veckor totalt för att kunna vila ordentligt. Hon blev bättre efter det och har nu ca 2 ggr per månad.
    Många förstår inte hur det är att ha migrån. jag kan träffa en bekant på stan som säger..: åh jag har sån migrån. Då knallar man inte omkring på stan..
    Och även fast man tar Zomig så mår man ju inte bra. Dessa tabletter har väldiga biverkningar.
    Prata med din läkare, be om en sjukskrivning. Du vet att man även kan få något form av högkostnadsskydd oxå va så att du slipper karensdagen?
    Vet inte hur det går till men min kollega har det oxå. 
    Angående biverkningar så är det helt olika beroende på person. Om jag tar min tablett i tid så försvinner min migrän och jag kan fortsätta min dag som vanligt. Jag känner inte heller av några andra biverkningar.
    Åh vad skönt att höra! Jag vet att innan jag fick det klart för mig att det var migrän jag hade (Gick ca 10 år och trodde att mina anfall var vad andra kallade huvudvärk och kunde inte för mitt liv förstå hur folk kunde säga "jag har huvudvärk" och sen fortsätta som vanligt), då åt jag iaf alvedon varje dag. Till slut slutade alvedon fungera och först nu kan jag använda alvedon för andra grejer igen. Det var som om min kropp blev immun för paracetamol. Därför är jag rädd att bli immun för Zomigen också. Men det kanske är skillnad. Jag trivs bra med nässprayen då jag vet att jag misshandlat min mage under alla åren förut och sprayen aldrig når magen.
    Om tabletterna fungerar så bra för dig, borde det göra någon skilllnad för mig om jag använde tabletterna ist? Du skrev att ditt anfall försvinner helt och hållet, men det borde inte vara någon skillnad för min del om jag använder sprayen eller tabletterna?

Det stämmer att jag har 5mg sprayen. Jag brukar ta en dos så fort jag börjar få ont, och sen ofta tar jag en dos till ett par timmar senare. Man använder upp de där 18 dos paketen rätt fort så jag tackar gudarna att det är gratis ett halvår till för mig.

Jag känner av biverkningar från Zomigen, men det är egentligen ganska sköna biverkningar. Jag blir matt i hela kroppen, svag i musklerna och orkerlös. Det beror ju såklart även på migränen, men det är en ganska skön känsla. Man slappnar av liksom.
  • Anonym
    Lindis1974 skrev 2010-11-01 19:08:29 följande:
    Jag får även jag en hel del biverklningar men även de gånger jag inte får det så fungerar det ofta så att om jag inte vilar så dyker migränen upp igen dagen efter. Man eller i alla fall jag är helt slut efter ett anfall och bör eller kan definitivt inte jobba.
    Det är samma sak här. När anfallet väl gått över är jag precis färdig. Dundertrött, slö, orkerlös, svårt att koncentrera mig eller ens tänka på viktigare saker. Och lagom tills man börjar återhämta sig är det dags igen!

Som sagt, inte konstigt att man brottats med depressioner hela sitt vuxna liv.
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-01 19:13:28 följande:
    Det är nog individuellt som sagt. Jag fungerar inte alls så.
    Dels så slipper jag dom värsta anfallen eftersom jag till slut har lärt mig att ta tabletten i tid. Och dom gånger som jag har varit tvungen att åka in på akuten och fått starka smärtstillande så har jag varit mig själv igen dagen efter. (Har iofs åkt in nattetid båda gångerna.)
    Däremot skulle jag inte klara av att arbeta när jag får mina anfall.
    Det känns som att det finns lika många reaktioner på behandling/anfall som det finns migränpatienter.
    Jag är exakt som några andra.Helt slut efter ett anfall och det spelar inte roll alls om jag tar den i " tid " eller inte. Vad skönt för dig att du kan fungera efteråt:) 
    Jag går i en migrängrupp på sjukhuset, de utreder och kollar olika saker, inte för att det kommer fram till något direkt men man får träffa likasinnande som vet just hur det är.
    En het potatis är alltid de människor som tror att det är bara att ta medicin och sen fungerar man som vanligt. Det är inte många i gruppen som klarar av det. 
  • Anonym

Jag måste bara fråga er som också lider av migrän.
    När jag har mina anfall kan jag inte äta eller dricka, det enda jag får ner är iskallt vatten.

Dock när anfallet inte är lika svårt som då när jag ligger och i princip vill dö, då kan jag inte heller äta vanlig mat, det får mig att kräkas, MEN, jag får i mig grejer som McDonalds och choklad och cola innan det gått för långt. Är det inte märkligt? Det tycker min omgivning iaf.

Ibland kan jag till och med känna mig lite bättre efter jag tryckt i mig såna grejer.

• Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-01 19:19:31 följande:
    Du kan ju be att få en provförpackning på 6 tabletter så kan du testa. För vissa är det ingen skillnad alls medan andra känner stor skillnad.
    När jag får mina stora anfall så fungerar inte zomig på mig heller men vid dom mindre anfallen så fungerar dom hur bra som helst. Tack och lov så är det oftast dom mindre anfallen jag får. Mycket beroende på om jag tar tabletten i tid. Väntar jag för länge är det kört.

Den enda biverkning jag får av zomig är att det sticker under ögonen samt över näsan om jag tar en tablett och det visar sig att det inte är migrän.
    Okej, ja det är ju värt att testa i alla fall! Nu är det ju ändå gratis för mig så jag ska be dom skriva ut ett sådant provpaket så jag kan prova.
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-01 19:22:40 följande:
    Man kan ju få sötsug innan ett migränanfall så det kanske är något sådant du känner av?
    Personligen får jag inte i mig något alls. Inte ens vätska.
    Jag vet inte. När det brytit ut helt får jag inte i mig något, då får endast lukter mig att kräkas.
  • Anonym

TS, är det kollat så att ditt blodtryck och allt sånt är i ordning?
    Jag har en vän som lidit något fruktansvärt av migrän (väldigt ofta och svåra anfall), men där det så småningom visade sig att de flesta av migränanfallen hängde ihop med att hon hade högt blodtryck. Sedan hon börjat äta blodtrycksmedicin är migränen nästan helt borta...

• Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-01 19:29:00 följande:
    Jag hoppas att du kommer känna samma skillnad som jag gör.
    Tack! Det hoppas jag med!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-01 19:29:25 följande:
    TS, är det kollat så att ditt blodtryck och allt sånt är i ordning?
    Jag har en vän som lidit något fruktansvärt av migrän (väldigt ofta och svåra anfall), men där det så småningom visade sig att de flesta av migränanfallen hängde ihop med att hon hade högt blodtryck. Sedan hon börjat äta blodtrycksmedicin är migränen nästan helt borta...
    Ja, mitt blodtryck är jättefint. Det fick jag kollat för bara några veckor sedan när jag var på VC för annat. Vad skönt för din kompis att hon hittat orsaken!
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-01 19:21:24 följande:
    Ska jag tolka det som att du menar att jag är en sådan person?
    nej men gud inte alls.. jag menar det som inte har en aning om va de snackar om. Förlåt om jag uttryckte mig felaktigt.
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-01 19:39:36 följande:
    Hehe, ingen fara. Ville bara fråga eftersom man kunde tolka det som så.
    Jag håller med er andra i det ni säger. Jag ahr också svårt för människor som säger att dom har en så hemsk migrän och den klassiska förklaringen "jag mår så illa". I min värld mår man inte illa, man kräks kaskader. :)

Däremot kan jag säga till min sambo att jag har migrän när jag har mina små anfall som går över så snart jag tar min tablett men det är ju mest för att han vet vad jag menar. Skulle aldrig kalla dessa anfall för migrän ur det perspektivet.
    Hehe, lite svårt att förklara men du kanske förstår?
    Håller med helt och hållet! Jag brukar kalla de små anfallen för "jag har migrän på G".
  • Anonym
    ODS skrev 2010-11-01 19:40:07 följande:
    Hej, lider oxå av migrän sedan ung 20 år tillbaka. Har testat förebyggande medicin, Atenolol o det funkade bra, men tyvärr var jag tvungen att sluta för bltr blev så lågt att jag blev yr och svimfärdig. Jag äter Zomig Nasal och Maxalt rapitab båda i högsta doserna. Har 9-12 anfall/mån. Tycker att du borde kunna bli sjukskriven för din migrän när du blir så pass påverkad av den. Men om jag vore som du skulle jag försöka be att få komma till en neurolog, som är spec på detta område. Har du testat botox? min neurolog föreslog det när jag hade som mest frekventa anfall, nästintill dagligen som du. Är lite skeptisk men när man är i våran sits är man nästan beredd att testa allt.

kram

Hej!

Usch och fy, jag lider med dig!
    Jag har hört talas om botox och akupunktut men bara tanken på att få nålar i huvudet och ännu värre botox insprutat gör mig lite så där halvt livrädd. Men som du säger, man är i princip beredd på att göra allt!

• Anonym
    Lindis1974 skrev 2010-11-01 19:47:21 följande:
    Ja man kan riktigt känna när det är ett på G, i mitt fall brukar dessävärre det följas dagen efter av ett ännu större...
    Så trist..
    Min mamma har migrän men nu är hon på väg in i klimakteriet och det börjar avta. Det är ganska vanligt.
    Så man får väl börja se fram emot klimakteriet;)

Oh Yes!! Bara en si så där 25 år kvar. Härligt, nu är det snart över!
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-01 19:53:54 följande:
    Ja, precis så är det. Tänk att jag inte kunde få fram det trots att jag använde tio gånger så mycket text. :D
    Lindis1974 skrev 2010-11-01 19:47:21 följande:
    Ja man kan riktigt känna när det är ett på G, i mitt fall brukar dessävärre det följas dagen efter av ett ännu större...
    Så trist..
    Min mamma har migrän men nu är hon på väg in i klimakteriet och det börjar avta. Det är ganska vanligt.
    Så man får väl börja se fram emot klimakteriet;)
    När jag var yngre så läste jag mycket om migrän. Att det till viss del är ärftligt och att den försvinner i klimakteriet så jag började se fram emot klimakteriet i 15-årsåldern. :)
    När jag var runt 25 år så berättar min mamma att hennes migrän inte försvann när hon kom in i klimakteriet och då dog jag en smula. :)
    Ja men varför göra det enkelt när man kan göra det svårt liksom?
  • Anonym
    Allrona skrev 2010-11-01 20:09:53 följande:
    Usch stackars dig! Har precis själv kommit ur en period med migrän 1-2 ggr i veckan. Jag äter nu inderal och går på akupunktur och massage. Det har funkat för mig.

Många har skrivit att det inte kan räknas som migrän om man inte är sängliggande och kräks. Jag tycker inte det stämmer. Visst däckar jag också av anfallen men ofta har jag faktiskt inget val än att hämta barm på dagis utfodra dem och efter nattning däcka. Jag tar diklofenak och Alvedon för att härda ut till jag kan ta riktig migränmedicin och sova. Jag får mycket biverkningar av de mediciner som hjälper bra och därför tar jag dem bara när jag kan få sova Visst mår man hemskt, men vart ska jag annars göra av barnen? Och ja, det har även hänt att jag har gjort ärenden på stan när jag har migrän för att det är ngt som inte kan vänta!
    Det är samma här. Jag är ensamstående med 2 barn och här måste man dra iväg och hämta barnen och göra ärenden, dock brukar jag försöka göra sådant innan det går för långt. Men visst har man suttit många gånger på bussen och hållt på att dö men vad ska man göra.
  • Anonym

Ville bara berätta att jag blev sjukskriven en vecka. En vecka.

Satt på Topamax mot epelepsi, tog ett tag innan jag vågade börja med dom med tanke på den A4 långa lista med biverkningar jag såklart läste innan. Men jag bestämde mig för att prova, märker jag några biverkningar lägger jag av på en gång. Har ätit den i 2 dagar nu. Vet inte om jag inbillar mig eftersom jag nu vet om alla biverkningarna, men igår var jag fruktansvärt rastlös på kvällen och det tog mig flera timmar att somna, idag mår jag lite småilla.

Är det någon som har ätit Topamax?

Nu fick jag visserligen inte Topamax utan Topamac, men på apoteket sa de att det var exakt samma, bara en annan förpackning?

Det är även använt mot depression såg jag, vilket ju är bra för mig som lider av depressioner sedan många år tillbaka. Men å andra sidan är en av biverkningarna djup depression. Åh, dessa droger!

• Anonym
    DreamBitch skrev 2010-12-07 12:59:29 följande:
    Men en vecka är väl bra? Om din nya medicin fungerar så bör ju din migrän försvinna.

Det är samma verksamma substans.
    Absolut! Jag bara vet hur det varit med alla mediciner jag blivit satt på förut som ingen hjälpt. Då kändes en vecka så futtigt. Men jag hoppas på det bästa. 2 dagars har jag tagit den, båda dagarna med migrän. Tar väl ett tag innan den hjälper om den gör det. Jag hoppas!
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-12-07 16:54:37 följande:
    Men har du inte så att du tar 50mg morgon och kväll nu och att du eventuellt kan höja dosen efter ungefär en vecka för att se om du kan få fullgod effekt på så sätt? Dosen kan ju höjas upp till 200mg enligt fass iallafall.
    ;Medicinen har nästan ett dygns halveringstid så det är nog högsttroligt att du måste 'äta den ett tag för att uppnå bästa effekt.

Nej jag äter 25 mg en gång om dagen denna första veckan. Nästa vecka ska jag höja till 50 mg om dagen. Då sa han att jag kunde välja att ta 2 på en gång eller en på morgonen och en på kvällen och få ett mer jämt tryck. Efter det kunde jag höja igen och igen beroende på om jag tycker det hjälper lite men inte fullgott... Jag ska prova en vecka så här, och en vecka 50 mg, sen ringer jag nog tillbaka om jag inte märker någon skillnad.

Vad betyder ett dygns halveringstid?

• Anonym
    DreamBitch skrev 2010-12-07 17:15:54 följande:
    Jag tycker att du iallafall bör komma upp i en dygnsdos på 100mg innan du försakar medicinen. Jag håller tummarna. :)
    Halveringstid innebär hur länge något sitter i kroppen. Om du äter 100mg/dygn så har du efter ett dygn och ingen påfyllning kvar 50mg. Ett dygn senare utan påfyllning har du 25mg osv.
    Tack så mycket för ditt svar, där lärde jag mig något nytt.

Jag ringde VC idag för att be läkaren förlänga min sjukskrivning då migränen inte blivit bättre. Jag har dock endast ätit tabletterna en vecka och idag är första dagen jag ska äta 50 mg. Sköterskan sa att doktorn hade satt endast en vecka för att han trodde jag skulle vara bra idag så ist för en förlängning av sjukskrivningen ska jag tillbaka för nytt samtal i morgon.

Det tycker jag är lite konstigt. Ger man det bara en vecka på 25 mg och tror att det ska vara bra efter det? Väntar man inte tills man kommit upp i rekomenderad daglig dos innan man isf avbryter om det inte skett någon förändring? Jag vill ju inte avbryta nu när jag bara kört en veckas inledning för att jag inte pang bom blivit frisk!
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-12-07 17:15:54 följande:
    Jag tycker att du iallafall bör komma upp i en dygnsdos på 100mg innan du försakar medicinen. Jag håller tummarna. :)
    Halveringstid innebär hur länge något sitter i kroppen. Om du äter 100mg/dygn så har du efter ett dygn och ingen påfyllning kvar 50mg. Ett dygn senare utan påfyllning har du 25mg osv.
    Hej igen... Tänkte se om du kanske kunde hjälpa mig räkna ut hur pass lång tid det tar för mig från och med nu innan detta skräp är ute ur min kropp? Jag har så mycket biverkningar att jag bestämt mig för att inte ta ett piller till. Jag är så trögtänkt, så fruktansvärt trögtänkt, har jättesvårt att artikulera, att uttrycka mig, att tänka över huvud taget. Kroppsdelar domnar bort mest hela tiden, händer och fötter vanligast, men idag större delen av ansiktet.

Den 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 tog jag 25 mg per dag.
    Den 13, 14, 15, 16 tog jag 25 mg 2 ggr per dag.
    Idag den 17 tog jag 25 mg i morse.

Nu kommer jag alltså inte ta mer och jag skulle i normala fall kunna räkna ut hur lång tid det skulle ta för min kropp att bli kvitt detta men så pass illa är det att jag inte kan tänka så långt.

Jag har haft nästan alla av de vanligaste biverkningarna såg jag ikväll... jag sitter i pricip bara och väntar på de som innebär medvetslöshet. Känns inge bra alls och jag vågar inte fortsätta med dessa.
Svar på tråden Bli sjukskriven för migrän?