• Strommingen

Hur snart efter barnet fötts hade du kunnat gå tillbaka till jobbet?

Hur lång tid tog det tills kroppen återhämtat sig tillräckligt för att du skulle kunna gå tillbaka till ett stillasittande kontorsjobb? (Dvs inget jobb som kräver fysisk aktivitet) Var det vaginal förlossning eller kejsarsnitt? Hade du kunnat skutta dit dagen efter födelse eller tog det lång tid innan du återhämtade dig? 

• Svar på tråden Hur snart efter barnet fötts hade du kunnat gå tillbaka till jobbet?
  • Philippa

Jag har två barn och förlöst på olika sätt:

Barn 1 (vaginalt) hade kunnat jobba efter 2 veckor.

Barn 2 (kejsarsnitt) hade kunnat jobba efter 6 veckor.

• LillaMjau

Jag blev förlöst med snitt och hade nog kunnat jobba efter si sådär 3 veckor. Hade aldrig särskilt ont av snittet och åt aldrig någon starkare värkmedicin än alvedon.

• April Mamma

Oj....svår fråga då jag blivit sjuk ef båda förlossningarna, har stannat kvar i ca 1v.
    Själva omställningen är ju stor och tröttheten av att amma/mata nattetid osv. Att jobba har inte funnits i mina tankar. Är mammaledig 1,5 år.

• Strommingen
    April Mamma skrev 2010-11-01 17:36:16 följande:
    Oj....svår fråga då jag blivit sjuk ef båda förlossningarna, har stannat kvar i ca 1v.
    Själva omställningen är ju stor och tröttheten av att amma/mata nattetid osv. Att jobba har inte funnits i mina tankar. Är mammaledig 1,5 år.
    Om du inte hade ammat eller matat nattetid, när tror du att du hade kunnat börja jobba igen (rent teoretiskt)?
  • FruSen

Sprack väldigt mycket och kunde inte sitta på "vanlig" stol på ca 2 veckor.. Men efter det hade jag nog kunnat jobba om man bara ska se det till det fysiska. Dock hade jag inte fixat att lämna dottern så tidigt. Vid 6 månader hade det funkat psykiskt.

• Pixiefied

Stillasittande kontorsjobb, efter en timme med mina vaginala förlossningar och efter snitten hade jag kunnat arbeta efter två dygn.

• KMJ

Beror på hur man ser på saken.

Om jag bara tänker på mitt fysiska mående, så efter ca3-4 veckor. Födde vaginalt och gick söner ganska mycket.

Men jag hel ammade ju så från barnets synpunkt hade det inte funkat förr en efter ca 2mån och efter det hade det krävts att min man kommit till jobbet med bebisen en- två gånger per dag för amning.

• April Mamma
    Strommingen skrev 2010-11-01 17:44:09 följande:
    Om du inte hade ammat eller matat nattetid, när tror du att du hade kunnat börja jobba igen (rent teoretiskt)?
    Oj..inte på flera månader....nu senaste gången så fick jag läckage upp till hjärnan av EDA nålen så jag mådde pyton rätt länge...MEN sedan så skulle jag aldrig komma på tanken att jobba när jag "precis" har fått barn.

Men för att försöka svara på din fråga, inte innan 6 mån tror jag....
  • lövet2

Om jag helt bortser från amningen, så inte innan det gått 2 månader med något av barnen. Räknar jag med amningen, så tidigast efter 8-9 månader.

Svar på tråden Hur snart efter barnet fötts hade du kunnat gå tillbaka till jobbet?