Inlägg från: Hamnkrumelur |Visa alla inlägg
  • Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Hamnkrumelur
    AlexanderBubben skrev 2010-11-01 17:56:40 följande:
    Folk som har dödat barn kan få dödsstraff tycker jag.
    Ja det där är ju inte svart eller vitt. Jag håller med dig om att vissa verkligen förtjänar det men jag tror inte vi ska ha kvar det iallafall. Alla länder borde ta bort det.

Det känns så stenålders att hålla på med sånt.
  • Hamnkrumelur
    elektra1 skrev 2010-11-04 15:31:55 följande:
    Om någon skulle mörda mina barn så skulle jag utan tvekan göra detsamma själv mot den som gjort det! Och om jag inte hade chansen att göra det, så skulle den personen absolut avrättas på annat sätt.
    Man får inte ta lagen i egna händer. Så det får du nog glömma. Dessutom dödar du mördaren så är ju du inte bättre än vad han är.
  • Hamnkrumelur

Jag är STARKT emot dödstraff men barnamördare och mördare överhuvudtaget som har dödat någon av ren och skär ondska ska sitta inlåsta resten av sina liv. Vi kan inte ha dom ute i samhället någonsin mer.

Att tex han som mördade flickan i Stjärnsund får permissioner efter 2 år i fängelse, det är inget annat än skandal. Man tror inte att det är sant.

• Hamnkrumelur

Trollkarl

Det finns en enkel lösning om man inte vill sitta inne. Begå inte brott! Enklare än så kan det inte bli.

Jag håller med den som skrev att man först ska få vård och sen sitta av sitt straff.

Har man bara "normala" psykiska problem har man otroligt svårt att få hjälp medan fångarna får precis all hjälp dom behöver. För att få vård i vårt samhälle så ska man sitta i fängelse. Dom kriminella behandlas bättre än våra äldre och våra psykiska sjuka människor som väljer att inte begå brott. Det är pinsamt. Så är det bara!

• Hamnkrumelur
    trollkarl skrev 2010-11-04 13:18:36 följande:
    men du är så bakvänd i tankegången.
    i dagens läge får du vård inom KVV på kåken/fängelse kalla det vad du vill. inte RPK alltså.
    vård för ditt missbruk samtidigt som du avtjänar straffet. två flugor i en smäll.
    dom inom RPK däremot är där dom är så att säga.
    självvalt att börja med droger? nja, det vete katten. du har uppenbarligen inte levt längs ner på den sociala stegen i samhället där drogerna är en flykt in i din egna trygga tillvaro? där drogerna är en flykt från känslorna, ångesten etc? jag försvarar dom inte, men att bara tänka att det är självförvållat är cyniskt.
    Såvida ingen fysiskt tvingar i dig drogerna så är det självvalt. Är du vuxen så ansvarar du för dina handlingar. Skylla på dålig uppväxt det håller inte. Vi är många som haft en svår uppväxt men som valt att inte ta droger eller begå brott. Man väljer själv vad man vill göra med sitt liv.

Inse att du har inte rätt. Du har rätt till dina åsikter men dom behöver inte vara rätt i andras ögon. Vi tycker olika helt enkelt.
  • Hamnkrumelur
    Happyness skrev 2010-11-04 12:22:03 följande:
    "Don't do the crime if you can't do the time".

Det ska inte löna sig att begå brott, det måste avskräckas. Tycker man borde få vård och fängelse vid all användning av droger. Förespråkar inte alkohol heller, men tyvärr är det ju lagligt.

Mördar jag ngn förtjänar jag inte att ha det bra när personens anhöriga är straffade resten av livet. Det ska även straffa mig för resten av livet.
    Mycket bra åsikter!
  • Hamnkrumelur
    Plutteli skrev 2010-11-03 23:10:44 följande:
    Så du menar att folk skall straffas dubbelt? Först skall de frihetsberövas för att få vård, och så fort de ev friskförklaras skall de vadå? Slängas in i ett fängelse på bröd och vatte, utstå förnedring, inte få ha ett mänskligt värde under tiden de sitter inne, eller vad är det du tänkte dig? Du vet, om vi skulle köra på din plan, att varje dömd för får vård på obestämd tid, därefter "straff" (hur du nu vill definiera det) så kommer vi behöva slänga in alla på vård en vända till efter avtjänat straff för att de ska funka i samhället och inte bara komma ut arga som bin med siktet inställt på att hämnas på samhället. Det blir väldigt kontraproduktivt kan jag tycka.

Men du, jag kan komma hem till dig en vecka, övervaka allt du gör, inte låta dig röra dig runt i ditt hem fritt, du får inte ringa någon utan mitt medgivande (och övervakning så klart) jag får läsa all din post osv. så får  vi se om det är så kul även om du får leva "hotell liv" med alla bekvämligheter kvar i ditt hem. Jag kan vara en snäll vakt och struna i saker som rumskontroller mitt i natten, helkroppsvisiteringar och dyl.
    Så länge du håller dig ifrån att begå brott så behöver du inte oroa dig för att bli övervakad på det sättet. Är man så rädd för att sitta i fängelse kanske man bör tänka både en och två ggr innan man gör något olagligt.

Olagliga saker = fängelse = kränkande övervakning
  • Hamnkrumelur
    Gullan från Arkadien skrev 2010-11-08 07:00:02 följande:
    Jag tycker att man ska sätta in åtgärder på sådant som ger effekt, om vi enbart resonerar med känslorna så är vi dömda. 
    Det där håller jag med om till 100 % men samtidigt är det svårt att hålla borta känslorna.
  • Hamnkrumelur

Det finns ett brott som man inte kan sona (i mina ögon) Det är mord. Det är oförlåtligt och fick jag välja så skulle ingen mördare någonsin få komma ut i samhället igen. Dråp är en annan sak. Men att planera och sedan ha ihjäl en annan människa det är oförlåtligt.

En del mord är så hemska och brutala så det finns inga ord som räcker till. Sedan har dom mage att gnälla över att dom har det dåligt i fängelset. Offret då som aldrig någonsin mer får se dagens ljus, som för alltid är borta. Innan man gnäller på dålig fängelsemat kanske man ska tänka på offret och dess anhöriga.

Man ska ska dalta med dom i fängelset så att dom ska komma ut sen och inte vara så bittra på samhället. Dom har INGEN rätt att vara bittra och hatiska mot samhället och är dom det så är det inget mot vad samhället är mot dom.

MORD = OFÖRLÅTLIGT

Inget dödstraff men sitta inne resten av sitt liv ska dom göra.

Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?