Plutteli skrev 2010-11-03 23:10:44 följande:
Så du menar att folk skall straffas dubbelt? Först skall de frihetsberövas för att få vård, och så fort de ev friskförklaras skall de vadå? Slängas in i ett fängelse på bröd och vatte, utstå förnedring, inte få ha ett mänskligt värde under tiden de sitter inne, eller vad är det du tänkte dig? Du vet, om vi skulle köra på din plan, att varje dömd för får vård på obestämd tid, därefter "straff" (hur du nu vill definiera det) så kommer vi behöva slänga in alla på vård en vända till efter avtjänat straff för att de ska funka i samhället och inte bara komma ut arga som bin med siktet inställt på att hämnas på samhället. Det blir väldigt kontraproduktivt kan jag tycka.
Men du, jag kan komma hem till dig en vecka, övervaka allt du gör, inte låta dig röra dig runt i ditt hem fritt, du får inte ringa någon utan mitt medgivande (och övervakning så klart) jag får läsa all din post osv. så får vi se om det är så kul även om du får leva "hotell liv" med alla bekvämligheter kvar i ditt hem. Jag kan vara en snäll vakt och struna i saker som rumskontroller mitt i natten, helkroppsvisiteringar och dyl.
Så länge du håller dig ifrån att begå brott så behöver du inte oroa dig för att bli övervakad på det sättet. Är man så rädd för att sitta i fängelse kanske man bör tänka både en och två ggr innan man gör något olagligt.
Olagliga saker = fängelse = kränkande övervakning