-
-
Shit vad du snurrar till det.ALEXA02 skrev 2010-11-01 18:15:10 följande:
Håller inte med om meningen 'Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv'
Tycker att det är stor skillnad eftersom om man avrättar en mördare så dödar man någon som mördat
någon (säg en oskyldig människa).
Dödar man mördaren så skyddar man dessutom samhället från denna människa
Den oskyldiga hade inte mördat någon men blev likväl mördad.
Om jag är för eller emot dödsstraff är en annan femma
Hur vet du att mördaren är skyldig?
Hur vet du att den mördade inte har mördat?
Skyddar samhället från mördaren? Men dom flesta som mördat någon är inga Hannibal Lecter om du nu tror det. -
Jo, fast man kan inte döda någon bara för att den kanske kommer göra det igen, det vore ju helt insane!ALEXA02 skrev 2010-11-01 18:28:16 följande:
Återfallsförbrytare finns det gott om. vet du inte det?.
Dessutom kostar det samhället mindre pengar att avrätta än att hålla med mat och husrum i finkan.
Men seriöst shitvadjaghatar, det var ett exempel så ponera att mördaren var skyldig och den mördade var oskyldig, nu förstår du vad jag menar va?
Jag förstår vad du menar, men samtidigt så avrättas oskyldiga.
Att folk ska få leva eller dö ska ju knappast ha någonting med ekonomi att göra, då kan man ju abortera foster till mammor som ändå inte komemr ha råd att behålla dom. -
Ja det tycker jag också, jag tycker det är värre med en avrättning än ett mord.ALEXA02 skrev 2010-11-01 18:39:18 följande:Jag säger bara att jag tycker det är skillnad mellan avrättning av en mördare och dödandet av en oskyldig människa.
-
Nej, jag försöker ingenting.ALEXA02 skrev 2010-11-01 19:07:09 följande:
Försöker du vara politiskt korrekt nu så är du bara pinsam.
Så då håller du alltså med om detta?
Att när du avrättar mannen som torterade, våldtog och mördade ditt enda barn så utför du ett värre brott än han.
Men jag är inte staten, jag är en privatperson.
Om jag slår ihjäl eller skjuter den som torterat och våldtagit mitt barn så är det en helt annan sak än att samhället gör det.
Ser du inte skillnad på dom två sakerna? -
Klart det är skillnad, det är en jättestor skillnad. på riktigt, även om inte du tycker eller tror det.ALEXA02 skrev 2010-11-01 19:36:08 följande:Nej jag ser inte skillnad eftersom det inte är någon skillnad.
Avrätta betyder att man verkställer ett dödsstraff. Det har ingenting med samhället att göra.
Så då håller du alltså med om detta?
Att när du avrättar mannen som torterade, våldtog och mördade ditt enda barn så utför du ett värre brott än han.
Eller OK då, att när staten avrättar mannen som torterade, våldtog och mördade ditt enda barn så utför du ett värre brott än han.
Nej jag utför inte ett värre brott än vad han gör.
Resten av ditt resonemang fattar jag ärligt talat ingenting av. -
antar att högskoleutbildningarna haglar i den här tråden
...eller inte...
-
Jag skriver det jag skrivit hela tiden, men eftersom du inte ser någon skillnad på mig som privatperson och staten så känns det svårt, ja nästan omöjligt att förklara. Tyvärr.
-
Precis!Leoella skrev 2010-11-01 22:25:05 följande:Fullständigt emot. Det har jag varit så länge jag kan minnas.
Varför? Att vara för dödsstraff går inte ihop med min humanistiska livssyn. Ett liv är ett liv, oavsett vad en person har gjort. Dessutom verkar dödsstraffet inte fungera så bra; vare sig avskräckande eller rent säkerhetsmässigt, eftersom det faktiskt hänt att personer blivit felaktigt dömda.
Om en person blir felaktigt dömd till fängelse i livstid så går det åtminstone att släppa ut denne och den kan få skadestånd (även om åren aldrig kommer tillbaka). En person som blivit dödad - det går aldrig att återge. -
Sant så sant.Lumen skrev 2010-11-02 01:40:42 följande:Albert Camus.
” Vad är dödsstraffet om inte ett mord så överlagt att ingen brottslings dåd, hur välplanerat det än vore, kan jämföras med det? Lika för lika skulle innebära att endast den brottsling som förvarnade sitt offer för den ohyggliga död som skulle komma, och efter detta meddelande låste in offret på nåd och onåd under månader, skulle kunna dömas till döden. Sådana monster möter man inte ute bland enskilda människor”
Synd att folk tror att man ska låtsas vara PK för att hålla med om detta. -
Night Angel skrev 2010-11-02 09:47:33 följande:Är FÖR..
Beror på vilket brott det handlar om...i min syn:
Seriemördare
våldtäkts män (upprepande ggr)
pedofiler
Såna som ger sig på djur sexuellt el plågar till döds..Tidelag
Grova barnmisshandlare
Män som misshandlar kvinnor gravt-Skämtar du??
Vill du inför gaskammare då eller?
Förstår du hur många människor man skulle behöva döda varje dag?
-
"Well said" var ju till mig, och jag är ju så mycket emot som det går så...snorkan skrev 2010-11-02 12:31:16 följande:Är du för eller emot? först fick jag uppfattningen av att du var emot, men sen verkar det som du håller med vissa som är för?
-
Eller för att jag formulerar mig konstigtsnorkan skrev 2010-11-02 15:19:33 följande:vet inte varför jag fick den uppfattningen?
Kanske för att jag har suttit FÖR länge framför datan idag ;)
Har redan blivit missförstådd i den här tråden. -
ALLA brott som rör barn?I Blackrose I skrev 2010-11-02 15:27:31 följande:ALLA brott som rör barn.
Samma människor som bestämmer allt annat som rör brott.
Så om jag ger min 14åring en örfil så ska jag dö som straff för det? -
Åh men för guds skull skriv det då, och inte ALLA brott som rör barn.I Blackrose I skrev 2010-11-02 15:36:32 följande:Äh, men för gudsskull. Jag menade barnvåldtäkt först och främst.
Men allvarligt, vad menar du, barnvåldtäkt i första hand, och i andra hand? -
Ingen fara.I Blackrose I skrev 2010-11-02 15:41:42 följande:Ber så hemsk mycket om ursäkt. Glömde en bråldelsekund att jag befinner mig på FL där allt man säger vänds och vrids nåt åt skogen.
Barnvåldtäkt är nog det enda jag kan komma på just nu som jag verkligen hade önskat dödsstraff till om jag tänker efter noga.
OK, men då ska jag vrida och vända ännu mer.
Din 16 åriga son anklagas för att ha haft sex med en 14 tjej. Hon säger att hon inte var med på det.
Vilket sätt vill du att din son dör på?
*jobbig jävel*
-
OK, är det så du väljer att se på det?I Blackrose I skrev 2010-11-02 15:49:15 följande:Nu anser jag inte att det är en våldtäkt eller ens fel att en 16åring har sex med en 14åring så jag skulle nog ta "död" på hans spermier genom att köpa spemiedödande medel, en paket kondom och ge honom...
Att en 16 åring som har sex med en 14åring fast hon inte vill, det är inte ens fel??
Det är våldtäkt kan jag upplysa dig om, så du vet. Och dessutom på ett barn, så vilket dödsstraff väljer du?
Eller skrek du kanske "för" lite för fort utan att tänka på vilka det är du faktiskt vill döda?