Är du för eller emot dödsstraff?
Svårt faktiskt. Visst det stora problemet med dödstraffet är ju att risken alltid finns att den dömda är oskyldig. En del menar väl också att man rent etiskt sätter sig högre än någon människa bör när man börjar bestämma över liv och död. Att det leder till ökat våld och allmänt är barbari att ta död på folk.
Å andra sidan kan man ju säga detsamma om fängelsestraff. Där man med våld frihetsberövar en person som potentiellt kan vara oskyldig. Sen undrar jag i mitt stilla sinne om inte livstid i fängelse är värre än dödstraffet?
För dödsstraffet tänker jag rent krasst på kostnaderna. I Texas blir det ju inte billigare eftersom dom sitter så länge innan dom avrättas och det är ju också HELT FEL. Det är verkligen fruktansvärt. Man borde avrättas senast 7 dagar efter domen om man inte vill/kan överklaga. Inte sitta och vänta i flera år. Men om man avrättar folk raskt efter dom måste det rimligtvis bli billigare än livstids fängelse.
Rent spontant tänker jag att dödsstraff vore lämpligt för återfallsbrottslingar som begår samma våldsbrott varje gång de släpps ut. Var ju t.ex en våldtäktsman nu nyligen som dömts och sedan släppts ut igen 3 gånger om för brutala våldtäkter. När de släppte ut honom tredje gången sprang han genast iväg och våldtog brutalt ett par kvinnor till. Eftersom vi uppenbarligen inte klarar av att rehabilitera denna person tycker jag faktiskt allmänhetens rätt att gå säkra för honom väger tyngre än att han ska få leva. När dom släppte ut honom fjärde gången måste dom ju i princip ha vetat att inom en vecka kommer några oskyldiga kvinnor bli brutalt våldtagna?