Inlägg från: Siri29 |Visa alla inlägg
  • Siri29

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag är självklart emot dödsstraff!
    Hur kan man döda någon för att visa att dödande är fel?

• Siri29
    shitvadjaghatar skrev 2010-11-01 19:17:55 följande:
    Nej, jag försöker ingenting.
     Men jag är inte staten, jag är en privatperson.

Om jag slår ihjäl eller skjuter den som torterat och våldtagit mitt barn så är det en helt annan sak än att samhället gör det.

Ser du inte skillnad på dom två sakerna?
    Well said.
  • Siri29
    Pixiefied skrev 2010-11-01 20:08:57 följande:
    För.

An eye for an eye.
    Leaves the whole world blind.
  • Siri29
    snorkan skrev 2010-11-02 12:31:16 följande:
    Är du för eller emot? först fick jag uppfattningen av att du var emot, men sen verkar  det som du håller med vissa som är för?
    Jag är emot. Och personen som skrev det är också emot dödsstraff. Men som jag förstår det menade hon att man att hon kan förstå den ilska och frustration som kan få en förälder att vilja mörda den som våldtagit och mördat ens barn. Men bara för att man kan ha den känslan så legitimerar inte det statliga mord.
    Men jag kanske missuppfattade hennes inlägg.

Jag är FULLSTÄNDIGT EMOT.
  • Siri29
    snorkan skrev 2010-11-02 12:38:04 följande:
    precis! men vissa här på FL som är för dödsstraff kan ju anmäla sig frivilligt till bödeljobbet
    exakt!
  • Siri29
    Lavish skrev 2010-11-03 07:07:55 följande:
    Men visst finns det personer som hålls inlåsta helt enkelt för att skydda allmänheten?

Som sagt tycker jag inte att folk ska avrättas på löpande band så det finns ingen anledning att stoppa in en massa brott i dödstraffet hursomhelst. ALLA människor är ju potentiella våldsverkare (tja utom dom som är totalförlamade kanske). Att avliva alla vore inte så konstruktivt om syftet är att skydda allmänheten från skada...  Men visst det är ju en risk att det går inflation i dödstraffet så småningom, det är ett problem.

Så länge samhället lyckats avhålla dom så finns det ändå gott hopp om att så ska fortsätta. En våldtäktsman som kommit ut och våldtaget för fjärde gången tycker jag inte hoppet om det är så jättestort för. Jag argumenterade alltså inte för dödsstraff för mördare utan dödsstraff för återfallsbrottslingar. Så alla som INTE återföll till mord skulle slippa dödsstraff ändå.

Personligen tycker jag att det är skillnad på våldsbrott mot person och alla andra brott. Jag tycker heller inte att ekonomisk skada går att jämföra med fysisk skada på det sättet. Både för att jag anser att offrets skada är mycket mer omöjlig att reparera när den är fysisk och för att jag anser att en våldsbrottsling gått över helt andra gränser som är mycket svårare att acceptera i ett samhälle.

Däremot tycker jag ju inte att dödsstraffet ska vara någon sorts "Ett öga för ett öga" straff och då är det inte relevant att man skulle vara tvungen att mörda för att få dödsstraff.

Alternativet till dödsstraff precis som du skrivit är ju att den som återfallit i våldsbrott några gånger får livstid, som i livstid, som i livstid. Inga permissioner och ingen chans att komma ut. Det är väl det alternativet som ska jämföras med dödsstraffet. Den ena skillnaden är förståss kostnadsmässigt. Jag tror nog att en relativt snabbt utförd avrättning ändå blir billigare än ett långt livstidsstraff. Men... att utföra dödstraff endast på den grunden är för krasst för mig. Att göra det bara för att spara pengar känns rätt inhumant och då finns ju också risken att alla fängelsesstraff som blir dyrare än dödsstraff på sikt riskerar att omvandlas till dödsstraff.

Återstår att fråga sig om det verkligen är humanare med en livstid som verkligen är livstid än vad dödsstraffet är. Det kanske är humanare för att ingen behöver agera bödel. Men är det verkligen humanare för den dömde? Jag ställer mig faktiskt väldigt tveksam till det.
    Ingen har rätt att ta livet av någon.
  • Siri29

Ingen här som ser värdet av vård. Att habilitera människor.

Det känns som att de flesta inlägg handlar om hämnd - att ge igen så mycket man bara kan.

Jag tror att man skapar ett inhumant samhälle med den synen.

Med det inte sagt att straffen inte kan vara längre än vad de är idag, för det tycker jag verkligen.

Men frågan är om "hårt" är bättre än "vård".

• Siri29
    Starkast skrev 2010-11-03 10:26:56 följande:
    Den svindyra vården fungerar väl på vissa. Andra kommer ut och släcker ytterligare några liv.
    HUR kan då en sjuk människas värde vara mer värt än ex. några 6-åringar som sitter och lekte på skolgården?

Jag VAR emot dödsstraff. Ända tills en kille som låg inne på psykavdelningen här i vår stad, vart bättre ovj fick gå ut en sväng utanför sjukhuset på egen hand. En kort stund senare var han tillbaka på sin avd. samtidigt kämpade en 5-årig flicka för sitt liv på op-bordet med X antal knivhugg. Hon var inne på dagisets inhägnade gård när han hoppade in och högg ner första bästa barn.
    Flickan dog. Och inte fungerar psykvården bättre idag för det.  

Det som hände är ju FRUKTANSVÄRT! Jag tror att folk släpps ut för lätt faktiskt. Men han var ju då uppenbarligen sjuk.

Och vad ger staten rätt att ta liv. Att döda är aldrig någonsin rätt.

Vem ska jobba som bödel? Blir flickans familjs liv bättre för att han dör? Blir hans familjs (de är ju oskyldiga) liv bättre? skapar vi ett bättre samhällsklimat?

• Siri29
    Plutteli skrev 2010-11-03 20:35:52 följande:
    Jag anser att för grova brott (grov misshandel, sexuellt våld av något slag, mord och dyl) borde alla straff vara icke tidsbestämda och personen komma ut när denne verkligen insett att den gjort fel, arbetat med sin person och blivit friska. För andra brott gäller tidsbestämning inom vad som kan anses rimligt för att en person skall rehabiliteras. En rattfyllerist tex borde inte dömas till fängelse bara rakt av utan även obligatorisk missbruksvård tex.
    I mitt drömfängelse behandlas fångarna som människor, med samma respekt som alla människor bör behandlas med. De ska ha goda möjligheter till vård (som inte får vara frivillig för NÅGON), rekreationsmöjligheter (för att stävja tristess som kan leda till farliga situationer för både fångar och vårdare) och goda möjligheter att få en utbildning. Sen ser jag även att det är viktigt med tiden EFTER avtjänat straff. Jag vill att KRIS skall återskapas i en bättre och större upplaga, att frigivna fångar skall få hjälp att skapa sig ett bra liv istället för att bara skickas tillbaka ut i samma liv de hade innan de åkte in.

Tja...lite kort är det väll så jag ser det...
    Plutteli och Trollkarl - två vettiga människor som inte tjatar om hämnd och "lyxfängelser". tack!
  • Siri29
    trollkarl skrev 2010-11-04 13:12:42 följande:
    en missbrukare får idag behandling på kåken. men det vet ju inte du, för du har ingen insikt i hur det fungerar inom KVV. NEJ! inga brott minskar pga hårdare straff, finns en hel del forskning på just detta område.
    nej det lönar sig inte att begå brott i dagens läge, det är missuppfattning av gemene lekman som tror att dom vet nåt om hur det inom KVV.
    semesterparadis och gulla med dom? vilken vanföreställning lever du i?
    word
  • Siri29
    Vård för sitt missbruk/sjukdom. Sedan straffet som en "frisk" person skulle fått. En person som är psykiskt sjuk och inte kan stå för sina handlingar är en sak. Dom kommer kanske aldrig ifrån vården. Men en person som friskförklaras efter något/några år ska minsann få ta sitt straff enligt mig. Det är självvalt att börja med droger t ex. Ingen som tvingar ngn att börja punda för att sedan behöva råna osv för att få tag i mer. Därför ska det även följas av ett straff. Enligt mig.
    men du är så bakvänd i tankegången.
    i dagens läge får du vård inom KVV på kåken/fängelse kalla det vad du vill. inte RPK alltså.
    vård för ditt missbruk samtidigt som du avtjänar straffet. två flugor i en smäll.
    dom inom RPK däremot är där dom är så att säga.
    självvalt att börja med droger? nja, det vete katten. du har uppenbarligen inte levt längs ner på den sociala stegen i samhället där drogerna är en flykt in i din egna trygga tillvaro? där drogerna är en flykt från känslorna, ångesten etc? jag försvarar dom inte, men att bara tänka att det är självförvållat är cyniskt.
    Precis, jag har varit tillsammans med en fd missbrukare.
    Min bakgrund: Medelklass, akademiikerföräldrar, villa, trygghet, aldrig sett mina föräldrar fulla
    Mitt ex: Mamman missbrukare, pappan missbrukare, föräldrarna festade medan barnen fick vara inne på sitt rum, föräldrarna drog....

Så jag valde att inte bli missbrukare och mitt ex valde att bli missbrukare. Eller? Ärligt talat, det här med att välja är rätt beroende av en massa saker...
  • Siri29
    snorkan skrev 2010-11-04 13:30:08 följande:
    nä ingen väljer väl frivilligt att bli missbrukare, men är man uppväxt med skiten så kan det ju vara så att det är det normala i ens liv, och så mycket lättare att hamna i,  än om man jämnför med en vanlig "svensson" med sina 7-16 jobb, middag vid 17, binglotto på söndagar, gran canaria vart annat år. 
    Jo, men det var ju det som var min poäng. Och det blir så lätt att skälla på folk för att de gjort det ena och det andra. Och jag menar inte att man inte ska ta ansvar för sina handlingar , självklart ska man det.
    Men man måste också förstå  varför en människa gör de val den gör - och att alla val inte är lika fria.
  • Siri29
    Happyness skrev 2010-11-04 13:45:23 följande:
    Nej jag förstår hur du ser på det. Och det är många som delar din åsikt. Och det är nog många som delar min oxå. Jag skulle aldrig förlåta ngn som skadat mig, min familj eller mina vänner. Men för dig kanske det skulle vara enklare?

Tycker att man ska sona sitt straff resten av livet. Visst, undantag för skitsaker.
    Men man kan ju inte ha ett rättssystem som utgår ifrån ens egna känslor!
    Om någon hade skadat min sambo hade jag förmodligen velat skjuta sönder den jäveln med 100 skott.
    Men det betyder ju inte att det är det straff som en domstol bör utdöma.
  • Siri29
    elektra1 skrev 2010-11-04 15:31:55 följande:
    Om någon skulle mörda mina barn så skulle jag utan tvekan göra detsamma själv mot den som gjort det! Och om jag inte hade chansen att göra det, så skulle den personen absolut avrättas på annat sätt.
    Betyder det att du är för dödsstraff?
    och vem ska mörda bödeln?
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?