Inlägg från: hedersknyffel |Visa alla inlägg
  • hedersknyffel

Är du för eller emot dödsstraff?

snorkan skrev 2010-11-02 16:02:19 följande:
    vissa går det inte att ändra tankesätt och beteende på och bör aldrig mera släppas ut bland  folk......åter igen vill jag att fängelser mm ska ha aktiviteter där brottslingarna får göra ngn samhällsnytta för att inte ligga skattebetalare till last. måste ju finnas miljoner saker man kan aktivera dom med inne på ett fängelse.

montera ihop sopskaft. fixa ihop fotoramar mm enkla tråkiga saker som ngn annan får göra ist.....varför inte låta dom göra nytta och samtidigt tjäna sitt uppehälle där dom sitter? 
    Ot: Men det är ju precis sådana slags arbeten som de intagna får utföra (mot en lön på ca 10kr/timme). Med tanke på att det kostar minst 2500 per intagen och dygn så får vi nog ge dem lite mer välbetalda jobb.
  • hedersknyffel
    Plutteli skrev 2010-11-02 17:53:38 följande:
    Livstid i Sverige är minst 25, kan också vara helt obestämd, som tex John Ausonius, han sitter inne på obestämd tid och kommer troligen aldrig ut under sin livstid.
    Livstid i Sverige är minst 18 år vilket i praktiken kan betyda 12 år vid 2/3 frigivning. Tidsbestämning av lisvstidsstraff får göras tidigast efter 10 år i .fängelse. Personligen tror jag att Ausonius kommer ut inom 10 år. Däremot stureplansmördaren Tommy Z och malexandermännen får nog göra sig beredda på mycket lång väntetid.
  • hedersknyffel
    snorkan skrev 2010-11-02 16:37:12 följande:
    hade ingen aning om att dom fick utföra sånna här sysslor? 

men den där tian? får dom behålla den själv eller? 
    Ja, lönen varierar mellan 3:50-13:50 per timme och förutom 10% som dras i permissionspengar, så får internen resten i veckolön. Dessa pengar skall räcka till allt utom maten som serveras (fika vid besök, julklappar och presenter till barn samt ev tobak, tidningar o dyl).
  • hedersknyffel
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:00:06 följande:
    Vad gäller våra Svenska fängelser. Norge har lyxigare fängelser än vad vi har, och lägre återfall i brott.
    Det finns en väldigt tydlig koppling vad gäller fängelsestraff och brottslighet nämligen:
    Ju hårdare straff och ju hårdare fängelser (liten eller obefintlig vård) ju grövre och större brottslighet i landet.
    Så vill vi hålla brottsligheten nere och dessutom få ut fångar som INTE återgår till brott är "lyxiga" fängelser med fokus på vård vad vi ska satsa på. (Samt bra förebyggande ungdomsverksamhet, vilket brister en hel del i dagsläget, liksom vården på våra anstalter)
    Vet inte var du har fått det ifrån men jag "vet" att mellan 2000-2005 så var norska fängelser mycket hårdare än våra svenska. Mina källor är folk som suttit både i Norge och Sverige under (delar) ovannämnda period.
  • hedersknyffel
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:47:02 följande:
    Jo, det finns alltid undantag och lagen om "provocation" spelar in ibland för att sänka eller helt fria i vissa våldsmål. (Finns ett annat svensk fall där en pappa i rättssalen slår ihjäl en man som våldtagit hans dotter, han frias eftersom rätten anser att det inte är konsigt att en pappa provoceras av att höra i detalj hur hans dotter våldtagits och varje ord kommer från gärningsmannen själv)
    Va! Kan man få lite mer detaljer om det fallet tack.
  • hedersknyffel
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:55:44 följande:
    Beror kanske på synen på fängelsekunderna? I Norge är tex skillnaden mellan de som har villkorlig dom och de som sitter inne ungefär den samma och återfallen ungefär densamma oavsett om folk har fått hårda straff eller lätta straff (runt 20-30%), men själva fängelserna och standarden är som i Sverige eller bättre.
    Jagmenade att de som hade suttit i både Sverige och Norge föredrog svenska anstalter. Jag tror att upplevelsen av fängelsetiden har mer att säga än den relativa lyxen.
  • hedersknyffel
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:49:26 följande:
    Just Johna Ausonius har ju en dom som innebär att han inte får ges tidsbestämd dom innan det är fastslaget att han kan friskna till och jag råkar veta att det för honom är så gott som obefintlig möjlighet att han kommer kunna räknas som "på bättringsvägen" och därmed få tidsbestämt. Så jag tror absolut inte att han är fri inom några tio år, såvida han inte plötsligt gör någon rent löjlig helomvändning i hela sin personlighet och sjukdom, vilket är föga troligt.
    Vad är det för "specialdom"? Ausonius söker ju isf helt i onödan tidsbestämt straff.
  • hedersknyffel
    trollkarl skrev 2010-11-02 19:32:17 följande:
    tyvärr.. önskar att alla en vecka får sitta på kåken för att se vad man får utstå med UP mitt i natten, visitation, nekade besök för skojs skull, misshandel av personal, trackaserier etc..
    Onekligen hade många fått en mer rättvis bild av svenska "lyxfängelser".
    In med all!
  • hedersknyffel
    Plutteli skrev 2010-11-02 19:28:34 följande:
    Det är ingen Specialdom, ej tidsbestämd livstidsdom har som en del av domen att den bara får tidsbestämmas om det finns en möjlighet för fången att rehabiliteras, det gäller för alla som sitter inne på obestämd tid.

Än så länge är det helt i onödan Ausonius söker tidsbestämt ja, och än så länge har han bara fått avslag också så... Men med tanke på att han helt saknar insikt i sin egen sjukdom och sitt felaktiga beteende så fattar han väll inte själv att han faktiskt inte kommer få komma ut så länge han har de åsikter och tankar han har.
    "Just Johna Ausonius har ju en dom som innebär att han inte får ges tidsbestämd dom innan det är fastslaget att han kan friskna till och jag råkar veta att det för honom är så gott som obefintlig möjlighet att han kommer kunna räknas som "på bättringsvägen" och därmed få tidsbestämt. Så jag tror absolut inte att han är fri inom några tio år, såvida han inte plötsligt gör någon rent löjlig helomvändning i hela sin personlighet och sjukdom, vilket är föga troligt."

Vad är det du vet som inte Ausonius eller hans advokat vet? 
    Varför söker de ens tidsbestämt om det inte är någon chans att lyckas? 
  • hedersknyffel
    trollkarl skrev 2010-11-02 19:41:23 följande:
    precis!
    ett bra exempel. intern A söker telefontillstånd till flickvän B. vårdare C säger "o nej, jag tar det när jag känner för det. A svarar "Va? varför det?" C: "orkar inte, jag har kaffepaus". A: "men va fan, lägg av nu, jag vill ju kunna ringa min flickvän!" C:"passa dig annars blir det durken"
    En månad senare: A till C "Hur går det med telefontillståndet till B?"  C frågar tillbaka "vilket telefontillstånd, jag kan inte se att du lämnat in någon ansökan".  
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?