Inlägg från: QueenK |Visa alla inlägg
  • QueenK

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag är helt emot dödstraff eftersom jag anser inte att någon har rätt att ta någon annans liv ifrån dem.
    Mord är alltid fel.

"You cannot solve a problem with the same level of thinking that created it"

Knowledge comes from others, wisdom from within
  • QueenK
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-20 16:25:47 följande:
    ALLA människor är farliga för andra människor. Och nu går du ifrån grundtesen "bara mördare ska avrättas", utan du lägger till "och begått vidriga brott". Vem avgör vad som är vidriga brott då? Domaren? Folkmassan?

Vi vet av erfarenhet att länder med dödsstraff har en fantastisk tendens att också ha mordiska lynchmobbar som tror att de vet bättre än domstolarna, vilket ofta lett till just fruktansvärda brott på oskyldiga.

Och du vet inte om de som mördas är oskyldiga duvungar. Och vad händer om mördaren är en god, troende präst som mördade, säg, en seriemördande knarkhandlare? Är det automagiskt dödsdom då också? Eller är vissa mord mer OK än andra, och återigen, vemska avgöra det? Du sätter dig till doms över personer och situationer du inte vet något om. En mördare kan faktiskt vara en i många år våldtagen och misshandlad kvinna som i självförsvar råkad döda en mycket populär person, vars vänner nu kräver kvinnans död. Är det också OK då?
    Bra skrivet! Jag är också intresserad av att höra svar på dessa frågor.

Jag är väldigt intresserad av att höra av dessa som anser att dödstraff är rätt, om ni tycker att det är rätt om det är en familjemedlem till er? Både om familjemedlemmen är skyldig och om den inte är skyldig. "Lite spill får man räkna med" tänker jag på också. Hur skulle det vara om er pappa t.ex. var "spillet"?
  • QueenK
    QueenK skrev 2011-02-20 19:37:38 följande:
    Jag är väldigt intresserad av att höra av dessa som anser att dödstraff är rätt, om ni tycker att det är rätt om det är en familjemedlem till er? Både om familjemedlemmen är skyldig och om den inte är skyldig. "Lite spill får man räkna med" tänker jag på också. Hur skulle det vara om er pappa t.ex. var "spillet"?
    Jag vill gärna ha svar på mina frågor.
  • QueenK
    Sven Erik Johansson skrev 2011-02-22 20:53:27 följande:
    FRÅGA TILL ER  SOM ÄR FÖR DÖDSSTRAFF:

Antag att din dotter eller son faktiskt visade sig vara skyldig
    till något av det ni anser skall vara belagt med dödsstraff;
    Skulle ni då också konsekvent säga "jag är för dödsstraff och tycker
    hon/han skall avrättas" eller skulle ni hellre se att domen omvandlades till
    till exempel fängelse?
    Jag har försökt få svar på samma fråga flera gånger...
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?