Inlägg från: Nalliwer |Visa alla inlägg
  • Nalliwer

Är du för eller emot dödsstraff?

Man kan diskutera för och emot dödstraff hur länge man vill. Oavsett hur man ställer sig i alla andra hänseende så tycker jag det yttrest handlar om en sak.

Antingen anser man att rättsystmet är vattentätt så att ingen kan komma att dömas oskyldig?
    Hittils har genom historien inte funnits ett ända rättskipande system där det inte förkommit att oskyldiga har straffats.
    Implicit innebär det att om man då förespråkar dödsstaff så accepterar man också risken att någon oskyldig avrättas.

Om avrättandet av oskyldiga är ett pris man då anser att man är beredd att betala så får man också rimligtvis vara beredd att personligen vara den som blir oskyldigt dömd och avrättad (alla är ju lika inför lagen är det ju tänkt).

Så, ni som förespråkar dödstraffet, är ni också beredda på att peronligen bli utsatt för baksidan av ett system med dödstraffet och bli oskylidgt avrättade?

• Nalliwer
    Anton Chigurh skrev 2011-03-08 15:35:49 följande:
    Har jag sagt A får jag tamejfan säga B åsså, eller hur ???

Så ja, jag får ta smällen och hoppa bungyjump med ett rep runt halsen. Shit happens, you know..... 
    Ok, all respekt för dig. Du är i alla fall konsekvent. Sen kan vi ju konstatera att vi har olika åsiker helt enkelt.

För egen del så håller jag rätt hårt på att om jag nu nödvändigtvis ska till att avrättas så ska jag ta mig tusan också ha behållningen av att begått brottet.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?