Inlägg från: hedersknyffel |Visa alla inlägg
  • hedersknyffel

Är du för eller emot dödsstraff?

Plutteli skrev 2010-11-02 19:48:34 följande:
    Just John Ausonius antar jag söker av tristess, för att ha något att göra och bara för att han kan söka även om han får avslag. Som sagt så är ALLA icke tidsbestämda domar sådana att de bara får tidsbestämmas om man är säker på att personen kan rehabiliteras för att fungera i samhället. Ausonius har inte den sjukdomsinsikt som krävs för att han ska kunna rehabiliteras, således är det egentligen meningslöst att fortsätta söka tidsbestämning sålänge inget händer med hans sjukdomstillstånd, vilket är föga troligt när han öht inte anser sig vara sjuk. Jag är säker på att både Ausonius och hans advokat är väl medvetna om detta egentligen, men Ausonius anser sig inte vara sjuk och fortsätter därför ansöka om tidsbestämning och hans advokat har ju inte mycket annat val än att hjälpa honom med det.
    Så det är egl. din bedömning av av hans sjukdomsinsikt vi pratar om!?
  • hedersknyffel
    Plutteli skrev 2010-11-02 19:55:21 följande:
    Nej, inte min bedöming däremot min morsas
    Jag håller med din morsa.
  • hedersknyffel
    Lavish skrev 2010-11-02 20:06:57 följande:
    Vad gör vi med dem som inte går att rehabilitera. (Eller de som vår rättstat idag inte klarar av att rehabilitera)?
    Vi kan ju inte avrätta bara för att vi inte vet hur!
  • hedersknyffel
    Lavish skrev 2010-11-02 21:21:45 följande:
    Säga vad man vill om dödstraff, en död människa mördar, våldtar, skadar ingen mer. En levande våldsverkare utgör alltid en potentiell risk för de sakerna.
    Dödstraff åt alla potentiella våldsverkare, eller?
  • hedersknyffel
    Lavish skrev 2010-11-02 21:37:02 följande:
    Läste du hela inlägget eller?
    Ja. Läste även din slutsats som jag citerade.
  • hedersknyffel
    Lavish skrev 2010-11-02 22:18:12 följande:
    Det var inte slutsatsen av hela inlägget. Isf kan du lika gärna konstatera att "Fängelsesstraff åt alla potentiella kriminella". Det är en lika logisk slutsats gentemot den som förespråkar fängelsestraff för att skydda allmänheten.

Nej, uppenbarligen menar jag inte att man ska döda alla potentiella våldsverkare. Det skriver jag ganska tydligt i mina inlägg. Dessutom kan man knappast kalla det dödsSTRAFF om det används mot personer som inte begått brott.

Håller med i första stycket.

Lavish skrev 2010-11-02 21:21:45 följande:
    Nej jag tycker inte vi ska "avliva" någon som inte begått ett brott ännu. Rent generellt tror jag också att det blir svårt att hitta många individer som har en lika hög risk att begå ett våldsbrott som någon som redan återfallit till våldsbrott upprepade gånger. När det gäller de som potentiellt har en risk har samhället uppenbarligen lyckats förhindra dessa från att göra skada. När det gäller dömda brottslingar har samhället visat att det inte lyckas hålla dessa från att göra skada.

Säga vad man vill om dödstraff, en död människa mördar, våldtar, skadar ingen mer. En levande våldsverkare utgör alltid en potentiell risk för de sakerna.

Så det räcker med en dom då?

• hedersknyffel
    MrSmith skrev 2010-11-08 15:36:11 följande:
    Försökte mig på. Lite ironi här menade gick sådär. Men ska vi ha dödsstraff ska den som blivit dömd få betala kostnaderna för avrättningen har han ej möjlighet ska närmast anhörig förslags vis barn eller föräldrar. För jag vill inte sponsra dödsstraff. Men som avslutning vill jag citera Britney Spears " dödstraff är bra så dom lär sig till nästa gång"
    Kan inte reklamteve sponsra tillställningarna, så hamnar det varken på dig eller mig (eller poor Britney heller för den delen).
  • hedersknyffel
    Anton Chigurh skrev 2011-02-12 23:01:28 följande:
    Lite spill får vi allt räkna med i dagens samhälle, fast med nuvarande DNA teknik är risken obefintlig. Och, det finns en uppsjö frivilliga bödlar.....tro mig.

Dödsstraff hade inte räddat 10-åriga Helén !!!  Än sen då ??? Sadisten som torterade Helén förtjänar lika föebannat få kålroten avkapad.

Vet du vad livstids fängelse innebär i Sverige ???

Nej inte kan man  göra en omelett utan att knäcka några ägg... Vi får räkna med lite oskyldiga som dör, och sen har vi ju glädjen för alla dessa bödlarna. Och den nuvarande DNA-tekniken är ju jättebra; räcker med att någon tar min (din?) dna och placerar den på rätt ställe så är saken biff (well done). 
    Vet du vad livstids fängelse innebär i Sverige? Annars kan du ju fråga "Myran". Vet du ens vad fängelse innebär?
  • hedersknyffel
    Anton Chigurh skrev 2011-02-12 23:59:00 följande:
    Livstid i Sverige är ett skämt dessutom..........
    vad vet du?
  • hedersknyffel
    Anton Chigurh skrev 2011-02-13 00:16:14 följande:
    Precis. Vi är många som inte förstår detta idiotiska påstående, att 12 år kan räknas som livstid.

Du kan slippa ut tidigast efter 12 år om du suger av Direktören eller dyl förmodar jag, straffet kan dock bli längre än 12 också, men faktum kvarstår. Livstid i Sverige har inte ett skit med livstid i tex USA och göra.
    Vem slapp senast ut efter 12 år och när hände de (inte var det "myran iaf)t?
  • hedersknyffel
    Filbunke skrev 2011-02-13 09:44:45 följande:
    Okej, men är det verkligen bara EN livstidsdom han avtjänar då?
    Han dödade framförallt fel person, för övrigt kan man inte få mer än livstid i Sverige. Jag tror det beror på att man bara lever ett livGråter.
  • hedersknyffel
    Filbunke skrev 2011-02-13 09:44:45 följande:
    Okej, men är det verkligen bara EN livstidsdom han avtjänar då?
    Man kan inte få mer än en livstidsdom i Sverige (av uppenbara skäl).
  • hedersknyffel
    Filbunke skrev 2011-02-15 11:29:30 följande:
    Nej det skulle jag förstå om man verkligen satt en livstid i fängelse i Sverige. Men det gör ju ingen, de kommer ju ut levande därifrån =/.
    Alla gör inte det...
  • hedersknyffel
    Anton Chigurh skrev 2011-02-16 22:41:28 följande:
    Av de 52 som har prövats i sak och är avgjorda har 11 avvisats eller avskrivits, 31 har fått bifall och 21 har inte fått bifall.

www.aftonbladet.se/nyheter/article5884839.ab
    Känner du till "myran" (som f ö kanske kommer ut innan han dör pga god fysisk hälsa) eller "lopez" (som definitivt kommer att dö på kåken under sitt livstidsstraff)? Sedan dör livstidsfångar av normala orsaker (slipad bordskniv, gängmisshandel ned tillhygge och annat) på kåken ibland. Så är det, vännen.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?