Inlägg från: Happyness |Visa alla inlägg
  • Happyness

Är du för eller emot dödsstraff?

monica84 skrev 2010-11-04 13:41:57 följande:
    Jag är för dödsstraff... detta pga att det finns så många äldre som har jättejobbiga sjukdomar med fruktansvärda smärtor..
    Är dem äldre inte dementa och vet att dem verkligen inte vill leva sina sista år/månader/dagar med dessa smärtor.. så why not????

Varför dra ut på deras lidande???    Det är ju inte precis någon elektrisk stol man sätter dem i... utan det är en vanlig spruta med insomningsmedel...

Har precis läst om detta då jag går och läser inom sjukvården...

Själv vill jag ha dödshjälp om jag lider vid hög ålder  eller råkar ut för en fruktansvärd olycka och aldrig kommer bli frisk eller klara mig på egen hand..

Hur andra ser på sitt liv och dödshjälp kan jag inte yttra mig om....

Detta är bara min egna tanke och hur jag tänker och känner för dödshjälp.. 
    Ja dödsHJÄLP, men inte straff. :)

Håller med dig där. Skulle själv begå självmord om jag höll på att bli dement och kanske bli sängliggande i 20 år innan man dör. Uscha..
  • Happyness
    Mad as snow skrev 2010-11-04 13:52:19 följande:
    Nej, det hade inte varit enklare för mig. Men jag ser en stor skillnad på individen och rättsstaten. Att jag som individ förmodligen skulle vilja mörda den som skadar min familj är inte samma sak som att staten går in och gör det samma, eller grundar sitt dömande på emotioner. Ser du skillnaden?

Jag är glad över att leva i ett samhälle som ger människor nya chanser, där man just inte sonar sitt straff resten av livet. Det betyder inte att jag är nöjd med vare sig kriminalvården eller vården i allmänhet, utan att motsatsen är fullständigt fasansfullt att föreställa sig. Man måste tänka tre steg längre hela tiden, vad blir det för sorts samhälle om människor sonar sina brott för resten av livet, om staten agerar på individernas emotioner, om anhöriga får bestämma straff baserat på sitt eget lidande, om man som brottsling ska lida av princip för att man har fått andra att lida. Och så vidare. Jag skulle kunna räkna upp en rad platser i världen där det fungerar på just detta vis och jag är helt övertygad om att du inte skulle vilja leva där.

Ja fast igen. Vi tycker uppenbarligen olika. Och har förklarat vad och varför jag tycker som jag gör. Tycker inte att man har rätt till fler chanser när man förstört en annan människas liv.

Är inte för dödsstraff, är för ett livsstraff.
  • Happyness
    Siri29 skrev 2010-11-04 13:55:28 följande:
    Men man kan ju inte ha ett rättssystem som utgår ifrån ens egna känslor!
    Om någon hade skadat min sambo hade jag förmodligen velat skjuta sönder den jäveln med 100 skott.
    Men det betyder ju inte att det är det straff som en domstol bör utdöma.
    Nej det ska dömas utifrån handlingen. Är väl lika illa vilken människa ngn skadar/dödar? Om Kalle 49 fd bankrånare i skara blir mördad så anser jag att hans mördare ska ha samma straff som om Pelle 5 år blir mördad.
  • Happyness
    Mad as snow skrev 2010-11-04 14:01:23 följande:
    Ja, vi tycker olika. Men jag är inte riktigt säker på vad du tycker faktiskt, trots att du säger att du har förklarat det. Jag tvivlar på att du verkligen hade velat leva i ett land där du pläderar för är en realitet, med tanke på att det innebär helt och hållet antidemokratiska värderingar. Men jag tvivlar lika mycket på att du själv inser det och det är därför jag försöker diskutera det med dig. Dock lär jag inte komma längre än såhär, så jag får önska dig en bra dag. 

Skulle sova mkt bättre om jag visste att det var högre & hårdare straff i vårt land.

Ha en bra dag du med.
  • Happyness
    trollkarl skrev 2010-11-04 14:01:50 följande:
    ja det kan jag förstå med retorik argument som en treåring så är säkerligen sandlådan är trygg miljö för dig.
    Jag vet också att vården inom kvv idag inte är helt hundra, långt ifrån. det finns MYCKET kvar att göra. men att med ditt argument, "först vård, sen straffet" kommer innebära att vi får ut personer i samhället med ett starkt samhällsförakt som i förlångning kommer innebära mer brott.
    Bättre att vända på det och göra om KVV istället, så det blir som tex norge som har väldigt låg återfallsfrekvens som tidigare nämnts i tråden. Jag har erfarenhet själv från KVV då jag har gjort tid. men jag kan även peka på vilka delar som är bra. men visst, vi kan göra såhär, du kan få spendera en vecka inom en sluten ansalt med allt vad det innebär så kommer du efteråt att säga "shit va fel jag hade". för vet man inte hur det är att i dagens läge inom KVV leva under total press och sova med ett öga öppet, då man kan åka på helkroppsvisitationer, UP, cellvisitation etc etc mitt i natten kan knäcka den starkaste. att inte få tillgång till grundlagsskyddade rättigheter såsom medicin etc är rättsvidrigt.
    Jag säger inte att man skall dalta med internerna, men det är människor man har att göra med som på ett eller annat sätt har kommit snett i samhället etc. kan man vända tillbaka KVV igen till rätt spår och ge mer individanpassad vård där fokus ligger på att få ut individerna på rätt spår igen, så varför inte?
    för det är inte bara KV som har ett snsvar i detta. det är hela samhällets ansvar.
    ta tex ett fall jag själv upplevde. vi hade två stycken uteliggare som sov under mitt gamla jobb förr i tiden, på vår, sommar och höst var det helt okej för dom att sova ute tyckte dom själva. dom fick lite kaffe, smörgåasar etc av oss. men till vintern gjorde dom butiksrån där dom sa till kassörskan att ta det lungt bara, hon/han tryckte på larmet, polisen kom o dom fick en varm säng att sova i över vintern. detta är för mig ett gravt systemfel! vilket hela samhället bär ansvar för. samhället blundar gärna för uteliggaren som tigger utanför butiken. man går genom samhället med skygglappar och ser inte dom utsatta tyvärr.
    detta problem får KVV många gånger stå pall för tyvärr vilket jag precis gav exempel på.

Nej internerna har inget hotell, dom har inte bättre mat än skolan, nej till det mesta av den mytbildning som har blivit runt interner på fängelset pga den massmediala bevakningen som har varit dom sista åren.
    förr i tiden så hade vi lägre återfallsfrekvens, men med en GD för KVV som är fd polis innebär det en kulturkrock. tyvärr fick han förlängt mandat trots att han ligger under utredning för en mutskandal.
    ja nepotismen tycks inte finna några gränser i samhällets alla skikt.

Inom KVV idag jobbar det många människor som stångar sig blodiga var dag för dom problem som uppstår på vägen när dom faktiskt vill hjälpa mäniskor tillbaka till livet igen. men pga KVV som står som en mur framför dom, slutar det tyvärr oftast med att dom som är bra inom KVV och är riktiga eldsjälar, dom säger upp sig och kvar blir dom bittra, cyniska, hycklande och självföraktande stridspittarna som inte har nån människosyn alls! för trots allt oavsett vad man har gjort är det människor vi har att göra med, inga djur!
    Jo att du suttit inne en månad eller två räknade jag ut på en gång. Annars hade du inte argumenterat så som du gör.
    Och självklart märkte du brister när du var i det. Och jag tycker inte heller att kriminalvården fungerar som den ska eller? Överrens så långt?
    Och självklart ska alla få hjälp med sitt missbruk, sjukdom,  etc. Men sedan ska dom även få sitt straff. (Tycker jag) Och där skiljer vi oss i åsikterna.

Du tycker att varje individ skall genomgå ngn form av undersökning/prövning/bedömningssamtal? (Gissar jag på) Sedan ska varje individ utredas och få vård efter behov? För att sedan få hjälp att återanpassas till samhället? Ja samhället, du och jag t ex.  Där har jag dock problem med att dela din åsikt. Jag tycker inte att ngn som skadat ngn annan förtjänar att få ha det bra. Och det håller jag fast vid.

" vi hade två stycken uteliggare som sov under mitt gamla jobb förr i tiden, på vår, sommar och höst var det helt okej för dom att sova ute tyckte dom själva. dom fick lite kaffe, smörgåasar etc av oss. men till vintern gjorde dom butiksrån där dom sa till kassörskan att ta det lungt bara, hon/han tryckte på larmet, polisen kom o dom fick en varm säng att sova i över vintern. detta är för mig ett gravt systemfel! vilket hela samhället bär ansvar för. samhället blundar gärna för uteliggaren som tigger utanför butiken. man går genom samhället med skygglappar och ser inte dom utsatta tyvärr."

Håller med dig fullt där. Det är vårt/allas ansvar att se till att det inte ens behöver hamna där. Att se till att ungdomar inte spårar ur osv osv.

MEN går man och skjuter ner ngn t ex så förtjänar man inte att få ha det bra själv sedan. Och det är min åsikt.

Gaah. Orkar inte tjafsa mer nu, kommer inte längre. Kan vi enas om att vi resonerar olika?
  • Happyness
    trollkarl skrev 2010-11-04 14:18:18 följande:
    att du ger dig i debatten får svara för dig. jag vet iaf att jag ahr rätt i sak och fakta på det mesta i debatten.
    nej en två månader är långt från sanning när det gäller hur lång tid jag har gjort.
    sen hur man kan lägga upp arbetet inom KVV är en helt annan fråga.
    om man skadar nån förtjänar man inte att ha det bra? vilket är dels kontraproduktivt men även farligt för samhället. sen kan man klassificera "ha det bra" hur man vill. man internerna i dagens läge har det allt annat än bra, dom överlever. mer än så är det inte.
    det finns idag ingen forskning som talar för hårdare straff ger mindre brott. snarare tvärtom.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    stardustsblogg.blogspot.com/2010/08/krav-pa-s...

vilket i sak borde tala för att man kanske skall göra om kriminalvården. men enligt dig skall man dels få vård först, SEN! skall man avtjäna straffet? vilket då blir dubbla straff, dubbla tiden? eller ska man dra av vårdtiden på straffet? om inte så kommer det innebära att vi får ut hämndlystna interner i samhället som anser att det är lönlöst att försöka återanpassa sig.

Vården ska inte vara tidsbestämd, den ska vara tills dom är "friska" sedan ska dom få sitt fängelsestraff. Jag anser inte att vården är straff, jag anser att den är en hjälp. Och förhoppningsvis inser man själv att man ska ta sitt straff för det brott man begått.
    Och jo internerna har det för bra.
    Återigen, vi tycker olika, du kan inte övertala mig med dina fjuttiga argument.

Tack för mig!
  • Happyness
    trollkarl skrev 2010-11-04 14:34:23 följande:
    fjuttiga? till skillnad från dig har jag belagt alla mina påståenden.
    har det för bra? spendera ett par veckor så skall vi se efteråt.. tror att du knäcka inom 48 timmar faktiskt.
    du kanske ska ta över mitt nick här inne? med tanke på dina utspel utan faktabas?
    skriver saker bara för att så att säga.
    Men jag har väl rätt till min åsikt eller? Herregud... Bara för du suttit inne och tycker att det är orättvist? Uppenbarligen fick ju du inte den hjälp du behövde, för du låter en smula galen.
    MIN ÅSIKT ÄR MIN ÅSIKT! Okej? :)

Har inga planer på att göra ngt dumt o sitta inne, men skulle jag nu snubbla in i din branch så får jag väl ta det då. Man väljer ju själv.
    Ditt val var ju uppenbarligen inte helt genomtänkt. Likaså dina fjuttiga ord som ploppar upp på datorn. Läs mina inlägg så ser du att detta är min ÅSIKT. Och vad jag får tycka preciiiiis vad jag vill. Det är en av fördelarna med vårt land serru! :D
  • Happyness

Yada yada. Ni är så nöjda med hela systemet. Good for you. Jag tycker att det är alldeles för slappt.

Sedan får ni tycka ditten och datten, bryr mig faktiskt inte. Detta ger mig inte mkt heller... Och att inte acceptera att jag är av en annan åsikt, ptja det säger ju endel om okunskapen som flödar.

Hårdare straff! Det tycker jag.

• Happyness
    trollkarl skrev 2010-11-04 14:47:02 följande:
    vilket du i dina argument har sagt och med det även slår bort tonvis av fakta som är presenterad samt finns att tillgå över nätet, att det INTE alls är bevisat at hårdare straff ger lägre brottslighet. snarare tvärtom.
    vilket du inte vill se med skygglapparna som i sin tur gör att du heller inte ser alla dom utslagna vi har i samhället.
    jag beklagar o det djupaste att du har blivit så ärrad under ALLA dina år att du har blivit så cynisk och hatisk.
    Jag har aldrig sakt att det är BEVISAT att hårdare straff är bättre. Men jag tycker personligen att straffen skulle skärpas radikalt. Så du kan sluta och hitta på att jag någonsin försökt komma med fakta att hårdare straff är bättre.
    Jag TYCKER PERSONLIGEN att straffen ska vara hårdare!
    Och livstid ska vara just livstid.

Är varken cynisk eller hatisk. Tycker att rätt ska vara rätt bara. Och enligt mig är det rätt att man ska få avtjäna sitt straff ORDENTLIGT om man skadar eller utsätter en annan människa för fara. Kommer jag alltid att stå fast vid.
    Och du tycker tvärtom.

Orkar inte lägga ngn energi på dig. Du ger mig inget. Kan likaväl banka huvudet i väggen. Då får man väl iaf en bula som rseultat.

Ha en bra dag hörru. Och håll dig inom lagens gränser min vän. Vill ju inte att du kostar mig mer i skattepengar? Eller hur var ditt argument nu igen? :O
  • Happyness
    Plutteli skrev 2010-11-04 14:56:25 följande:
    Att du är för hårdare straff trots att alla forskning visar att det är totalt lönlöst och bara resulterar i MER brottslighet, GRÖVRE brott och STÖRRE återfall i brott har vi fattat.

Jag är inte ett dugg nöjd med systemet, jag vill att våra internet ska ha det bättre än de har idag, att kriminalvården skall bli inriktad på vård igen som det var förr, att vi ska få ner återfallen i brott och att fångarna när de kommer ut skall vara bättre individer än de var när de åkte in, istället för tvärt om som det skulle bli med ditt förslag.

Jag accepterar att du har en annan åsikt, men detta är ett diskussionsforum som går ut på att stöta och blöta frågor, att ifrågasätta tänkanden och åsikter, kan du inte ta det är det en bra grej att helt enkelt skita i att yttra sin åsikt om du inte är beredd att tänka om när du blir ifrågasatt.

(By the way, MINA åsikter i detta har faktiskt inte ett dugg att göra med att jag har suttit inne, jag har utsatts för brott men aldrig gjort något brott själv )
    Nej du har klargjort några ggr att ditt ex var missbrukare. Got that.

Vi har nog alla här som argumenterar om/för/emot detta ngn anhörig som suttit/sitter för div brott gissar jag på.
  • Happyness
    Plutteli skrev 2010-11-04 15:06:32 följande:
    Jag har skrivit EN gång att mitt ex var missbrukare. Han hade dock aldrig suttit inne. (Dessutom var han amerikan och hade i så fall suttit inne på ett Amerikanskt fängelse och inte ett svenskt)

Jag har faktiskt inte en enda annhörig som suttit inne, däremot har min morsa varit chef för en anstalt och min gudmor chef för en annan anstalt. Nu har båda slutat dock just för att kriminalvården gick från att rehabilitera fångarna till att vara inriktade bara på "straff" och förvaring av fångarna.
    Jaja okej. Whatever.
  • Happyness
    Plutteli skrev 2010-11-04 15:10:21 följande:
    Hur så, förvånad att man kan förespåka humana fängelser som är inriktade på vård och inte straff av fångar UTAN att man eller någon man står nära har suttit inne?
    Nej alla har rött att tycka precis vad man vill. :) Inte mkt som förvånar mig, kanske att du trodde att jag skulle bli förvånad då...
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?