Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Är du för eller emot dödsstraff?

I Blackrose I skrev 2011-02-24 13:28:27 följande:
    Du förstod inte vad jag menade. Äh, låt det va...
    Sven Erik Johansson skrev 2011-02-24 13:23:55 följande:
    Här är ingen russinplockning. Jag nämnde bara att i DEN frågan tyckte jag
    samma som förre påven Johannes Paulus. Jag är protestant och stöder
    användning av preventivmedel. jag är ICKE katolik. Vad gäller aborter
    känner ajg stark sorg över Sveriges internatrionellt mycket höga abortsiffror o
    önskar det fanns ett förebyggande arbete värt namnet som tex i Norge eller Finland.
    Du, jag ogillar folk som inte kan tala ur skägget. Säg att du är emot abort så står du iallafall för det du tror på. Att försöka glorifiera Kristendomen är lika med att använda Jean Paul Gaultier efter att man har skitit.
    Jag är hur tydlig som helst. av samma skäl som jag är mot dödsstraff och av samma skäl som
    jag valt att vara vapenfri tjänstepliktig i stället för att bära vapen så är jag rent etiskt emot
    flertalet aborter ,de som inte görs för att rädda kvinnans liv i en medicinsk nödsituation eller
    i samband med våldtäkt. Men abortfrågan har två dimensioiner-en etisk och en juridisk.

Vad gäller den juridiska så har jag inget förslag till hur  abortlagstiftningen skall se ut.
    Det finns mågna varianter. I ena änden finns Sverige med fri abort tom vecka 18. I andra änden
    finns länder som i stort sett har totalförbud (möjligen med de undantag jag nämnde) och
    däremellan finns andra länder med fri abort , men med gräns vid 10,12 eller 13 veckor.

Det viktigaste  som jag ser det  är dock att få ned antalet aborter i praktiken genom ett
    effektivt förebyggande arbete (Som sagt Norge o Finland har klart lägre siffror).
    I princip kan man ju ha en situation med så gott som inga aborter , men ändå
    på papperet fri abort ett antal veckor. Värderingarna hos både män o kvinnor
    är viktiga. Min tjejkompis man ville att hon skulle ha gjort abort på yngsta dottern,
    men hon gjorde inte det. OM han hade haft andra värderingar hade han inte försökt
    få henne att göra abort.
  • Sven Erik Johansson
    I Blackrose I skrev 2011-02-24 13:36:35 följande:
    Ja, det är då inte alla som håller med dig. Speciellt dom två största grenarna Katoliker & Ortodoxer.
    Katoliker? Jag sade ju att förre påven vädjade för dödsdömda i USA.
    Det finns många katoliker som är mot dödsstraff. Ortodoxa har jag
    aldrig diskuterat frågan med.
  • Sven Erik Johansson
    I Blackrose I skrev 2011-02-24 13:46:20 följande:
    Som om katoliker är en homogen grupp.
    Det är de förståss inte, men jag såg ju som sagt en undersökning
    från USA där procenten dödsstraffsanhängare var mindre hos både
    kyrkligt aktiva protestanter och kyrkligt aktiva katoliker än hos
    genomsnittsbefolkningen.
  • Sven Erik Johansson

Tillägg: Jag bodde en tid hos ett par i USA som
    var väldigt aktiva i en katolsk församling-åtminstone frun-
    och på den tiden-jag var 18 år och mindre mogen än idag-
    var jag för dödsstraff men mötte skarp argumentation från
    kvinnan i fråga och nu tycker jag hon hade rätt.

• Sven Erik Johansson
    I Blackrose I skrev 2011-02-24 13:54:34 följande:
    Och så kommer den förbannade USA upp igen. Förstår ni inte vilken jäkla dubbelmoral ni kör med?
    Jag fullkomligt dissar det landet då det inte står som mall för mig. Det bor 6miljarder människor på jorden så USAs sisådär 250miljoner är helt ointressant.
    Här är ingen dubbelmoral. USA kom bara upp i debatten som
    exempel på ett land där många är för dödstraff men där
    det också finns en stark anti-dödsstraffsrörelse och där
    debatten är skarp i frågan.
  • Sven Erik Johansson
    giftfri skrev 2011-02-25 14:21:08 följande:
    USA är för religiöst, för att det ska bli ett totalt förbud..., bara "make my day law" säger väl allt om deras syn på brottsbekämpning..., d.v.s känner du dig hotad på din egen mark/egendom, så har du rätt att utöva dödligt våld.., observera att du behöver inte vara hotad, det är du som egendoms å markägare som har tolkningsföreträde..
    Jag tror det är mer en kulturell grej än religiös, för om jag minns rätt
     såg jag i en intervjuvundersökning att det faktiskt var en något lägre
    procent bland kyrkligt aktiva-både protestanter o katoliker vill jag  minnas-
    som var dödsstraffsanhängare än bland medelamerikanerna.
  • Sven Erik Johansson
    I Blackrose I skrev 2011-02-25 15:13:07 följande:
    Ja och kristna består av katoliker/ortoxa och protestanter? Obestämd
    De flesta kan väl räknas till någon av de grupperna. Det finns dock inte så många ortodoxa i USA.
    Jag är inte säker på att den gruppen tillfrågades i undersökningen.
  • Sven Erik Johansson
    Johan75 skrev 2011-02-25 20:30:53 följande:
    Jag väljer att inte tro på detta tills jag får se en källa.
    Enligt Gallup i oktober 2007 stödde då sammantaget 69% av tilfrågade amerikaner
    dödsstraffet medans bland tillfrågade som räknades som kristna 62%-alltså en lägre siffra-stödde dödsstraff-
    om jag har tolkat uppgifterna rätt. Bland de kristna fanns dock en grupp som hade ett högre stöd än genomsnittet-nämligen vita evangelikala (74%). Många samfund är som samfund räknade , både protestantiska och katolska kyrkan dödsstraffskritiska (liksom många ortodoxer som dock är en relativt liten frupp i USA) även om en hel del av deras enskillda medlemmar är pro-dödstraff.

För totalsiffran 69% : http://www.gallup.com/poll/111931/americans-hold-firm-support-death-penalty.aspx

För siffran 62% bland kristna totalt (dock högre i vissa undergrupper)

www.deathpenaltyinfo.org/node/2312

Bland konservativa protestantiska kristna finns anhängare men en protestantisk ledande
    konservativ kristen påpekade för några år sedan att kristendomen står för räddning/omvändelse
    och frågade "hur kan man åstadkomma det genom att döda folk?". Han menade att det är oevangeliskt att
    döda människor.
  • Sven Erik Johansson

Tillägg i svaret till Johan75: Det verkar som om det var två eller tre olika
    undersökningar  som genomfördes samma år 2007. Skillnaderna är inte jättestora.
    Både i kristna grupper och mer sekulära grupper verkar än så länge
    en majoritet i USA vara för dödsstraff , men det verkar som om
    procenten är något lägre bland personer som räknas för kristna.

• Sven Erik Johansson
    spunge skrev 2011-02-28 22:00:45 följande:
    Jag återkommer om detta.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?