Inlägg från: Anton Chigurh |Visa alla inlägg
  • Anton Chigurh

Är du för eller emot dödsstraff?

de Robespierre skrev 2011-02-19 14:30:32 följande:
    Du har all rätt tll din åsikt. Precis som jag. Det betyder dock inte automatiskt att du eller jag har rätt.

Om vi leker med tanken om dödstraff så är det det ultimata straffet på skalan. Och det absolut oreversibla, dvs det går inte att ånga sig senare eller kompensera. Om vi säger att en person som dödar en (eller flera) medmänniskor skall förlora sitt liv/sin rätt att leva som straff för det han har gjort - borde inte då juryn och domaren riskera samma sak ifall de finner en oskyldig skydlig för ett brott som han inte är skydlig till och dessutom förlorar sitt liv? Öga för öga - tand för tand.

Principen är densamma. Du tar någons liv fast det finns en chans att personen är oskyldig. Då finns det ett uppsåt och kan då inte ses som "dråp" utan  "mord" eller "överlagt mord". Vilket enligt lagen skall straffas med döden samt att vi alla är lika inför lagen.

Man kan alltid säga att det måste finns ett viss mått av "rättslig amnesti" i rättsväsendet för annars skulle ingen kunna dömas till ett straff. Men nu handlar det inte om den frågan utan principen att döma någon till döden samt hur många oskydliga som har fått gått den långa milen. Och om vi nu skattar ett liv så himla högt - varför är vissas liv mer värt än andra? Om när kommer ditt liv vara mindre värt än någon annans? Och vem bestämmer det?
    Nää, principen är långt ifrån densamma, juryn skall såklart gå skadefri, hur fan skulle det annars se ut !!!
    Juryn dömer Josef till döden pga dom överjävliga brott han begått mot oskyldiga offer, alltså, Josef dödar urskillingslöst, juryn/Domarn dödar "sitt offer"pga de fruktansvärda brott han begått, ser du möjligen skillnaden här ???

Om Josef's brott består i att Josef kört ihjäl en pensionär på ett obevakat övergångsställe i full snöstorm föreligger knappast uppsåtligt brott, och i detta fall skall Josef slippa snaran.

Nu tänker jag inte ge mig in i diskussioner ang straffsatser, alltså var gränsen går, det överlåter jag till dom som får betalt för det, jag konstaterar bara att det finns en del solklara fall där döden är det enda rätta. Hr Josef Mengele är ett sådant fall. Om du nu undrar....
    Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • Anton Chigurh
    de Robespierre skrev 2011-02-19 16:52:50 följande:
    Släpp Josef för en sekund. Släpp även Stalin. Släpp också Slaktaren från Riga och alla andra kände massmördare. De är inte så vanliga som den genomsnittlige mördaren är  - som du och jag. Och lagen om dödsstraff kom inte till enbart för dessa extrema (mass)mördare.

Därför är principen densamma. Det handlar om att ta någon annans liv och sona ett straff för det. Frågan är ifall det skall vara capital eller inte. Döden eller livstid. Frågan är ifall det är rätt att ta någons liv i rättvisans namn eller om man skall leva som man lär. Och kom ihåg, du kan inte skriva en lag enbart för Mengele. Du skriver en lag för alla i samhället. Rik som fattig.
    Exakt samma gäller för Ulf Olsson.
  • Anton Chigurh
    Nasinnil skrev 2011-02-19 19:09:25 följande:
    Det är nog välidgt lätt att tänka för, tills man tänker lite extra. Vissa personer kan man ju tycka inte alls förtjänar att leva, beroende på deras handligar alltså. Men vem är jag att döma någon till döden? Vem har egentligen den auktorieten? Igen enligt mig. Men jag kan tycka att många förtjänar det. Dock borde dessa istället bli instängda på LIVSTID - för alltid. I en mörk grotta med knäckebröd och vatten xD
    Som Mattias Flink tex, han har nog ett helvete i sin grotta för tillfället.....
  • Anton Chigurh
    idisb skrev 2011-02-19 23:08:32 följande:
    svårt! skulle någon döda någon jag älskar skulle ja vilja döda den själv, men döden känns som en lätt dom, är det inte värre att sitta inlåst hela sitt liv?
    Säkert !!!  Kyss du mig..................

Dubbelmördare och terrorister har släppts – och fler är på väg ut

Ett 30-tal mördare har fått sina straff tidsbestämda.

• Av de 52 som har prövats i sak och är avgjorda har 11 avvisats eller avskrivits, 31 har fått bifall och 21 har inte fått bifall.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5884839.ab?plus=true
  • Anton Chigurh
    idisb skrev 2011-02-19 23:30:54 följande:
    jo i sv ja, men i usa , där sitter dom inne hela livet o släpps inte ut för dom är "friska" en dag
    Jaja, men det var väl trevligt då, fast idi, om nu gärningen begås i Svea Rike, då har du över 50 % chans till frisläppande långt innan det är dags att checka in på himlaexpressen, alla grymheter begås inte i USA, men det visste du kanske redan ???
  • Anton Chigurh
    Auctoritas skrev 2011-02-19 23:58:53 följande:
    Jag väljer sällan att tro utanför kyrkan...
    Fast du gör undantag. Tydligen.
  • Anton Chigurh
    de Robespierre skrev 2011-02-20 07:32:54 följande:
    Om du tycker att de tidsbestämda straffen är för flata - eller att det kan komma ut efter för kort tid - så säg det. Den kritiken kan vara på sin plats. Men det rättfärdigar inte att man avrättar en människa bara för säkerhets skull.
    Ja, jag tycker livstidstraffet är ett felaktigt begrepp, definitivt, men att jag tycker det utesluter absolut inte dödsstraffet. Visst, jag är inte dummare (hör och häpna) än att jag fattar att det finns risk för att en och annan oskyldig stryker med, men, jag är beredd att ta den risken, även om det blir jag som får hoppa bungyjump från galgen. 

Har jag sagt A får jag förbanne mig säga B också, eller hur !!! 

Att jag, med en dåres envishet, försvarar dödsstraffet kan möjligen verka cyniskt, kanske tom är cyniskt, men det må vara hänt, att jag förespråkar det beror bla på att livstid inte är livstid, men, det beror också på följande :

Det är många här som tycker livstid är på nåt vis grymmare än avlivning, men, det finns bevisligen fångar som anpassar sig till livet innanför muren, ser till att faktiskt ha en dräglig tillvaro (så dräglig det nu går i ett fängelse) som är mer än nöjda med att fortfarande andas syrerik luft som alla vi andra, mao anpassar sig till ett någotsånär hyfsat (med tanke på alternativet. Mitt alternativ !!!) liv i buren. Att Helen's mördare skulle få en sådan möjlighet är fel.

Alla har inte förmågan att kunna "trivas" med ett liv bakom muren, det vet jag också, men det finns dom klarar det, även om dom är dömda till riktig livstid. Förövarna skall inte ha den möjligheten om dom våldtagit och torterat en 10-årig flicka till döds på det mest barbariska sättet. 
  • Anton Chigurh
    Auctoritas skrev 2011-02-20 08:28:47 följande:
    Jag kompromissar aldrig när det gäller dödsstraff. Kan fullt förstå att det finns människor som känner så, men inte att någon verkligen vill ha det så. Det går emot all humanistisk livssyn.
    Nu gällde undantaget nåt annat, men skit i det.....
  • Anton Chigurh
    Ramborg skrev 2011-02-20 09:12:03 följande:
    Jag håller inte med dig Anton men jag respekterar att du drar ditt resonemang till sin spets. ("lite spill får man räkna med").

Jag tycker inte att det är acceptabelt att riskera att oskyldiga avrättas. Däremot att oskyldiga sitter i fängelse. Varför tycker jag det är skillnad? Varför tycker du det är acceptabelt? Däri ligger nog knäckfrågan i den här tråden.

Jag tycker skillnaden ligger i att det är omöjligt att göra ogjort, dödsstraffet. En fängelsedörr kan man låsa upp, säga förlåt och ge skadestånd.
    "lite spill får man räkna med"................Det tog tydligen skruv det !!! Cool

Jo, jag förstår ditt resonemang till fullo också, och kan i svaga stunder kanske tom hålla med dig Ramborg, men, det är endast i svaga stunder, till syvende och sist står min åsikt fast, och jag pratar endast om dom grövsta fallen av brott här, tex Ulf Olsson och såklart den gode Josef som ni säkert kommer ihåg.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?