Är du för eller emot dödsstraff?
de Robespierre skrev 2011-02-19 14:30:32 följande:
Du har all rätt tll din åsikt. Precis som jag. Det betyder dock inte automatiskt att du eller jag har rätt.Om vi leker med tanken om dödstraff så är det det ultimata straffet på skalan. Och det absolut oreversibla, dvs det går inte att ånga sig senare eller kompensera. Om vi säger att en person som dödar en (eller flera) medmänniskor skall förlora sitt liv/sin rätt att leva som straff för det han har gjort - borde inte då juryn och domaren riskera samma sak ifall de finner en oskyldig skydlig för ett brott som han inte är skydlig till och dessutom förlorar sitt liv? Öga för öga - tand för tand.
Principen är densamma. Du tar någons liv fast det finns en chans att personen är oskyldig. Då finns det ett uppsåt och kan då inte ses som "dråp" utan "mord" eller "överlagt mord". Vilket enligt lagen skall straffas med döden samt att vi alla är lika inför lagen.
Man kan alltid säga att det måste finns ett viss mått av "rättslig amnesti" i rättsväsendet för annars skulle ingen kunna dömas till ett straff. Men nu handlar det inte om den frågan utan principen att döma någon till döden samt hur många oskydliga som har fått gått den långa milen. Och om vi nu skattar ett liv så himla högt - varför är vissas liv mer värt än andra? Om när kommer ditt liv vara mindre värt än någon annans? Och vem bestämmer det?
Juryn dömer Josef till döden pga dom överjävliga brott han begått mot oskyldiga offer, alltså, Josef dödar urskillingslöst, juryn/Domarn dödar "sitt offer"pga de fruktansvärda brott han begått, ser du möjligen skillnaden här ???
Om Josef's brott består i att Josef kört ihjäl en pensionär på ett obevakat övergångsställe i full snöstorm föreligger knappast uppsåtligt brott, och i detta fall skall Josef slippa snaran.
Nu tänker jag inte ge mig in i diskussioner ang straffsatser, alltså var gränsen går, det överlåter jag till dom som får betalt för det, jag konstaterar bara att det finns en del solklara fall där döden är det enda rätta. Hr Josef Mengele är ett sådant fall. Om du nu undrar....