Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Är du för eller emot dödsstraff?

Lavish skrev 2010-11-02 20:26:18 följande:
    Nej jag tänkte snarare på dödstraff för återfallsbrottslingar vid grova våldsbrott. Alltså där man redan provat rehabilitering (och gett personen en andra chans). En person ska inte kunna mörda eller begå andra brutala brott gång på gång. Den ska inte kunna släppas ut för att riskera allmänhetens liv och hälsa trots att vem som helst kan inse att risken till återfall är enorm. För då tycker jag att allmänhetens rätt till trygghet går före brottslingens rätt till frihet/liv.
    Antalet återfallsbrottslingar när det kommer till mord eller väldigt grov misshandel är faktiskt väldigt få, återfallen där är extremt små och rehabiliteringen väldigt possitiv. De grova brott som har hög återfall är våldtäkter, vanlig misshandel och framförallt kvinnomisshandel. Att dessa har så hög återfall beror till stor del på att män som misshandlat sin partner eller våldtagit någon döms till vanligt fängelse, när de sitter inne är det frivilligt att delta i någon form av psykisk behandling. Problemet är ju att de som våldtagit/misshandlat någon, i synnerhet sin partner har en miljon "ursäkter" till varför deras handlande inte var fel, så länge de då inte tvingas till vård och att inse att de inte gjorde fel så är återfallsrisken efter avtjänat straff stort då personen ju fortfarande anser att den handlat rätt och därmed kommer handla på samma sätt igen.
    För att komma åt dessa återfallsförbrytare krävs ju att man inför obligatorisk vård igen av alla som sitter inne för sexualbrott eller misshandel, så att de verkligen bryts ner i sina försvar och inser att de gjort fel.
  • Plutteli
    trollkarl skrev 2010-11-02 20:25:41 följande:
    tack för den ;)
    Jamen du vet, vi måste ju tänka förebyggande här
  • Plutteli
    Lavish skrev 2010-11-02 20:40:27 följande:
    Självklart ska man hitta alla andra möjliga lösningar för att förebygga återfall innan man startar slakten...

Tycker jag att upprepade återfall av våldtäkt och grov misshandel ska leda till dödsstraff? Jag vet inte.  Jag vet inte om jag är för dödstraff överhuvudtaget, jag tycker nog för och nackdelarna går på ett ut ungefär. Men om jag hade varit för dödstraff tycker jag nog att flera återfall av grov våldtäkt och grov misshandel skulle kunna vara tillräckligt.

Sen får man ju verkligen hoppas att det inte är alltför många som kvalificerar sig, det i sig är inget argument emot som jag ser det. Det ska ju hursomhelst inte vara någon löpandebandprincip för avrättningar...
    Jag tror att det alltid går att finna bättre vägar än att ta död på någon.

Sen vad gäller det där med statens monopol på våld, alternativet är ju att ha total anarki och det kommer knappast göra nått bättre. Däremot finns det ju grader på vålder, både för staten och för enskilda. Du får bruka våld för att försvara dig själv, du får inte bruka våld oprovocerat. Du får hårdare straff om du mördar någon än om du ger någon en rak höger osv. På samma sätt finns faktiskt gränser för hur mycket våld staten får bruka, och det händer ju faktiskt att poliser åker dit för övervåld osv. Att staten får frihetsberöva någon är inte på samma våglängd som att staten får döda någon, på samma sätt som det inte ger samma straff om du håller någon frihetsberövad eller om du mördar någon.
  • Plutteli
    Lavish skrev 2010-11-02 20:57:04 följande:
    ja det finns gränser för statens våld. Men diskussionen kring dödstraff är ju helt enkelt en diskussion om vart den gränsen ska gå. Inte om staten ska få nyttja våld mot sina medborgare. För det får den ju redan.

Egentligen kan man lätt se att statens våldsmonopol går emot de mänskliga rättigheterna och individens frihet och okränkbarhet. Problemet är ju helt enkelt att alternativet är värre. Utan ett statligt våldsmonopol skulle individerna fritt kunna kränka varandra utan att det fanns något att hindra dem.

Man kan säga att en oskyldigt avrättad är en för mycket. Men man kan likaväl säga att en person som blivit mördad, våldtagen eller allvarligt skadad av en frigiven återfallsbrottslinger är en för mycket. Det är väl snarast fråga om glaset är halvfullt eller halvtomt.
    Och jag anser att avrättningar och oskyldigt avrättade inte står emot offer som blir utsatta för brott av en återfallsförbrytare, faktiskt.
    Ska man börja med avrättningar i "förebyggande syfte" för att undvika att fler faller offer så börjar vi vara ute på väldigt hal is, när ska vi då börja avrätta folk som ännu inte gjort något brott men pga olika omständigheter högst troligt kommer att göra ett bara för att undvika offer?
  • Plutteli
    Lavish skrev 2010-11-02 21:21:45 följande:
    Håller vi inte folk inlåsta i fängelse i förebyggande syfte då? Är det inte därför folk döms till livstid?

Nej jag tycker inte vi ska "avliva" någon som inte begått ett brott ännu. Rent generellt tror jag också att det blir svårt att hitta många individer som har en lika hög risk att begå ett våldsbrott som någon som redan återfallit till våldsbrott upprepade gånger. När det gäller de som potentiellt har en risk har samhället uppenbarligen lyckats förhindra dessa från att göra skada. När det gäller dömda brottslingar har samhället visat att det inte lyckas hålla dessa från att göra skada.

Säga vad man vill om dödstraff, en död människa mördar, våldtar, skadar ingen mer. En levande våldsverkare utgör alltid en potentiell risk för de sakerna.
    Nej, vi håller folk inlåsta för att rehabilitera dem så att de ska kunna komma ut i samhället igen som fungerande människor (eller ja, det är iaf grundtanken), vi håller dem även inlåsta för att de ska få ett straff för det brott de gjort så att det inte blir total anarki. Alla som gör brott hamnar dessutom inte i fängelse, det är enbart de som gjort sig skyldiga till grövre brott.
    När det gäller de med potentiell risk har samhället lyckas DITILLS att hålla dem ifrån brott, men vem vet hur länge det går?
    Visst, en död människa kan inte skada någon mer, men vi har ju fortfarande kvar alla andra som KAN skada andra. Att vi dödar en eller två som gjort ett grovt våldsbrott hindrar ju inte någon annan från att göra samma brott eller hur? Och just mördare är det som sagt låg återfallsrisk på. Om man inte själv dödat någon, förtjänar man att dö då för att man skadat andra?

Sen kan man ju även fundera på vad som räknas som att skada någon. Är det värre för en person tex att bli misshandlad men återhämta sig helt, eller att råka ut för en bedragare som skinnar en på allt man äger och har så att man kanske aldrig kan återhämta sig ekonomiskt och återfå sitt liv?
  • Plutteli
    Lavish skrev 2010-11-03 07:07:55 följande:
    Men visst finns det personer som hålls inlåsta helt enkelt för att skydda allmänheten?

Som sagt tycker jag inte att folk ska avrättas på löpande band så det finns ingen anledning att stoppa in en massa brott i dödstraffet hursomhelst. ALLA människor är ju potentiella våldsverkare (tja utom dom som är totalförlamade kanske). Att avliva alla vore inte så konstruktivt om syftet är att skydda allmänheten från skada...  Men visst det är ju en risk att det går inflation i dödstraffet så småningom, det är ett problem.

Så länge samhället lyckats avhålla dom så finns det ändå gott hopp om att så ska fortsätta. En våldtäktsman som kommit ut och våldtaget för fjärde gången tycker jag inte hoppet om det är så jättestort för. Jag argumenterade alltså inte för dödsstraff för mördare utan dödsstraff för återfallsbrottslingar. Så alla som INTE återföll till mord skulle slippa dödsstraff ändå.

Personligen tycker jag att det är skillnad på våldsbrott mot person och alla andra brott. Jag tycker heller inte att ekonomisk skada går att jämföra med fysisk skada på det sättet. Både för att jag anser att offrets skada är mycket mer omöjlig att reparera när den är fysisk och för att jag anser att en våldsbrottsling gått över helt andra gränser som är mycket svårare att acceptera i ett samhälle.

Däremot tycker jag ju inte att dödsstraffet ska vara någon sorts "Ett öga för ett öga" straff och då är det inte relevant att man skulle vara tvungen att mörda för att få dödsstraff.

Alternativet till dödsstraff precis som du skrivit är ju att den som återfallit i våldsbrott några gånger får livstid, som i livstid, som i livstid. Inga permissioner och ingen chans att komma ut. Det är väl det alternativet som ska jämföras med dödsstraffet. Den ena skillnaden är förståss kostnadsmässigt. Jag tror nog att en relativt snabbt utförd avrättning ändå blir billigare än ett långt livstidsstraff. Men... att utföra dödstraff endast på den grunden är för krasst för mig. Att göra det bara för att spara pengar känns rätt inhumant och då finns ju också risken att alla fängelsesstraff som blir dyrare än dödsstraff på sikt riskerar att omvandlas till dödsstraff.

Återstår att fråga sig om det verkligen är humanare med en livstid som verkligen är livstid än vad dödsstraffet är. Det kanske är humanare för att ingen behöver agera bödel. Men är det verkligen humanare för den dömde? Jag ställer mig faktiskt väldigt tveksam till det.
    Om man är ute efter "hämnd" och att verkligen straffa en återfallsförbrytare så är ju livstid som verkligen är livstid utan chans till benådan betydligt bättre ur ren straff synpunkt än dödsstraff faktiskt. Just för att det är en sådan enorm påfrestning för någon att sitta inne för livet. Genom dödsstraff bestraffar man egentligen inte gärningsmannen speciellt mycket eftersom det lidande som blir i dödsstraffet är kortare och på många sätt lättare än att fortsatta sitta inspärrad, däremot straffar man ju gärningsmannens annhöriga hårt när personen blir avrättad.

Att avrätt för att det är mer ekonomiskt är verkligen inte en människosyn värdig en demokratisk rättsstat. Då kan vi ju återinföra ättestupet direkt liksom så sparar vi multum på åldringsvården....

Skillnaden mellan våldsbrott och andra brott kan jag känna är omöjlig att definiera egentligen eftersom personer kan reagera fruktansvärt olika av att utsättas för brott. En person som misshandlas kan återkomma till livet och helt återhämta sig och inte alls må dåligt över det hela, meda någon annan som utsatts för bedrägeri aldrig klarar av att ha ett normalt liv igen. Så just den biten är enbart subjektiv.

Det finns ett fåtal som sitter inne bara för att skydda allmänheten, och det är dem som man än så länge inte kan rehabilitera på nått sätt och som man antagligen inte kommer kunna rehabilitera. Annars sitter folk inne med syftet att komma ut och inte göra brott igen, möjligen att ett fåtal också sitter inne för att skyddas från allmänheten (tex dömda pedofiler som har det säkrare på anstallten än ute i samhället).
  • Plutteli
    Happyness skrev 2010-11-03 19:07:50 följande:
    Haha vet PRECIS vad jag pratar om. Och jag skrev att det är olika på olika anstalter Men det jag skrev är dagens sanning. :) Såå... Suck it up.

Endel av deras "rehab" är att ta ansvar för kök, laga, beställa mat efterrätt osv osv. Och alla har rätt att önska middag (turordning). Och på de anstalter jag besökt (inte som intern dock) så har det vara fritt fram att surfa fritt och i varje rum har platt-tv (nu för tiden) och dvd funnits. TV-spel, (x-box) i detta fall har funnits ett visst antal på varje avdelning som dom fått turas om att ha.

Det som INTE varit okej var brända skivor. :)

Så... Snälla, kom inte och försöka lära mig ngt som jag kan utan och innan lilla vännen. ;)
    Det är ju en enorm skillnad på öppna anstalter oh totallåsta säkerhetsanstalter. I en sexbunker är det totalförbud med surfing, i de flesta låsta anstalter lika så. Allt beror ju på vad för brott man gjort.
    Fängelser skall inte vara baserade på hämnd, de ska vara baserade på att få folk att vara BÄTTRE när de kommer ut än de var när de kom in, inte tvärt om som vissa verkar önska.
    Att vara övervakad dygnet runt, att inte få gå som man vill osv. är psykiskt påfrestande nog, att dessutom total ta bort all form av människovärde för personerna (som många verkar vilja) leder bara till att personerna i fängelse kommer bli bittra på samhället, känna sig ännu mer värdelös, ännu längre ner på den soiala stegen och hamna i en "jag har inget att förlora sits" när de är utanför fängelserna och således bara återfalla i brott. Det fängelse som du och fler i denna tråden förespråkar är typsika amerikanska anstalter. Sverige har ett återfall om 55% inom tre år, i USA är återfallet inom tre år 90% eller mer (varierar lite beroende på brott). Norge har samma sorts fängelser som vi i Sverige, men med ännu mer fokus på vård och där är återfallen bara 20% inom tre år.
    Det kostar mer i anstalltsomkostnader att ha en kriminalvård som verkligen är inriktad på VÅRD och inte hämnd, men ärligt, är det inte bättre att fångarna när de släpps har en stor chans att vara fungerande samhällsmedborgare som börjar dra in pengar till staten, istället för att de ska kosta mindre under tiden de sitter inne men i gengälld på det långa loppet kosta flera gånger om i form av kostnader för nya brott, ny fängelsetid osv?
  • Plutteli
    snorkan skrev 2010-11-03 19:52:32 följande:
    Ska det inte vara det minsta avskräckande med fängelse? 

Jag menar.....att råna en bank, fimpa sin knäppa svärmor man irriterat sig länge på, ladda hem äcklig barnporr på datan. 

Om straffen är hårdare så kanske folk tar en  funderare och tänker lite på efterföljderna av brottet dom tänker begå.

Dom allra flesta normala vet ju skillnaden på rätt och fel, så NÄR en person begår ett brott, ska det inte få konsekvenser då?

Konsekvensen är att man frihetsberövas. Allt annat med "hårda tag", straff i "avskräckande syfte" osv. är totalt jävla meningslöst. Folk gör inte brott för att de tänker att det är latjo på en anstallt, folk gör brott för att de
    1. Tror att de kan komma undan med det. I dessa fall är det skit samma om brottet är att fiffla med skatten eller att mörda så många man kan, tror personen att denne kan komma undan med det och personen vill göra brottet kommer personen att göra det oavsett vad straffet egentligen är.
    2. Av ekonomiska skäl. Känns det värt att ta risken att hamna i fängelse för ekonomisk vinning så gör man brottet. Även här spelar det ingen roll hur hårt eller avskräckande straffet är, känner personen i fråga att det ändå är värt risken för att tex överleva öht så kommer personen göra brott.
    3. Låg social status. Man har "Inget att förlora". Personen upplever att denne är så långt nere på den sociala stegen att det är skitsamma vad denne gör, den kan inte komma lägre. Vad straffen då är är ovesäntliga eftersom personen inte avskräcks av något.

Ser vi till vilka länder som har straff med fokus på att det ska vara avskräckande så är brottsligheten inte ett dugg lägre än i Sverige, tvärt om är brottsligheten hög, för av någon orsak brukar hårdare tag i fängelser gå hand i hand med ett hårdare samhälle rakt av med större utanförskap och fler personer i situationer där de känner att brott lönar sig även om man åker in på livstid.
    Ser vi till Sverige de senaste åren så har straffskalorna blivit hårdare, fler saker har kriminaliserats, fängelse miljön har hårdnat och fokusen på vård har kraftigt dragits ner till att vara nästan obefintlig. Har vi då färre brott än för 20-30 år sedan? Nej det har vi inte, vi har så gott som samma brottslighet idag som vi hade när våra fängelser var snällare, enda skillnaden är att vi idag har FLER som återfaller i brott än vi hade tidigare!
  • Plutteli
    snorkan skrev 2010-11-03 20:25:43 följande:
    Ställer samma fråga till dig då, hur skulle ditt fängelse se ut?
    vad anser du om rimliga strafftider osv.....tänker då på mkt grova brott som, mord, barnvåldtäkt.
    Jag anser att för grova brott (grov misshandel, sexuellt våld av något slag, mord och dyl) borde alla straff vara icke tidsbestämda och personen komma ut när denne verkligen insett att den gjort fel, arbetat med sin person och blivit friska. För andra brott gäller tidsbestämning inom vad som kan anses rimligt för att en person skall rehabiliteras. En rattfyllerist tex borde inte dömas till fängelse bara rakt av utan även obligatorisk missbruksvård tex.
    I mitt drömfängelse behandlas fångarna som människor, med samma respekt som alla människor bör behandlas med. De ska ha goda möjligheter till vård (som inte får vara frivillig för NÅGON), rekreationsmöjligheter (för att stävja tristess som kan leda till farliga situationer för både fångar och vårdare) och goda möjligheter att få en utbildning. Sen ser jag även att det är viktigt med tiden EFTER avtjänat straff. Jag vill att KRIS skall återskapas i en bättre och större upplaga, att frigivna fångar skall få hjälp att skapa sig ett bra liv istället för att bara skickas tillbaka ut i samma liv de hade innan de åkte in.

Tja...lite kort är det väll så jag ser det...
  • Plutteli
    Happyness skrev 2010-11-03 20:51:37 följande:
    Jag anser att man ofta har behov av vård innan man ska avtjäna sitt straff. Nej pedofiler får inte surfa fritt, men dom får permisioner. Dock anser jag att sjukdomen ska behandlas innan straffet avtjänas som sagt. I många fall av våldsbrott, rån och dyl så ligger det ett missbruk bakom. Likaså i många fall av sexuella övergrepp så har personen själv varit utsatt. Så först ska man få vård (på obestämd tid) och sedan avtjäna sitt straff. Och de som aldrig blir friska ska heller aldrig släppas ut.
    MEN när det sedan är dags att avtjäna sitt straff så ska det inte vara i ngn form av hotellservice.
    Så du menar att folk skall straffas dubbelt? Först skall de frihetsberövas för att få vård, och så fort de ev friskförklaras skall de vadå? Slängas in i ett fängelse på bröd och vatte, utstå förnedring, inte få ha ett mänskligt värde under tiden de sitter inne, eller vad är det du tänkte dig? Du vet, om vi skulle köra på din plan, att varje dömd för får vård på obestämd tid, därefter "straff" (hur du nu vill definiera det) så kommer vi behöva slänga in alla på vård en vända till efter avtjänat straff för att de ska funka i samhället och inte bara komma ut arga som bin med siktet inställt på att hämnas på samhället. Det blir väldigt kontraproduktivt kan jag tycka.

Men du, jag kan komma hem till dig en vecka, övervaka allt du gör, inte låta dig röra dig runt i ditt hem fritt, du får inte ringa någon utan mitt medgivande (och övervakning så klart) jag får läsa all din post osv. så får  vi se om det är så kul även om du får leva "hotell liv" med alla bekvämligheter kvar i ditt hem. Jag kan vara en snäll vakt och struna i saker som rumskontroller mitt i natten, helkroppsvisiteringar och dyl.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?