Inlägg från: Auctoritas |Visa alla inlägg
  • Auctoritas

Är du för eller emot dödsstraff?

I Blackrose I skrev 2011-02-21 08:56:13 följande:
    Ja, dödsstraff är väl det enda som brukar få folk att tappa andan när jag säger vad jag tycker. Tycker Anton citerade ett alldeles utmärkt inlägg lite längre upp. Man KAN ha ett dräglig liv i fängelset och det tycker jag inte vissa är värda.
    Det håller jag med om, det skall inte vara något hotell på skattebetalarnas bekostnad, men därifrån till att avliva andra människor, är steget mycket långt. Åtminstone i min sinnevärld.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    I Blackrose I skrev 2011-02-21 13:07:36 följande:
    Ni som är emot tycker ni det var fel att Saddam fick dödsstraff? Om svaret är JA hur tänker ni då? Personligen hade jag sett till att han torterades till död men det är bara önsketänkande från min sida.
    Det blir värre och värre....
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    I Blackrose I skrev 2011-02-21 13:21:04 följande:
    Jag tänker inte be ursäkt för mina åsikter när det gäller dödsstraff. Väl medveten om att visa kommer hysa hatkänslor för mig men det tar jag.
    Det var inte dödsstraffrågan som gjorde mig besviken, utan att du drog det steget längre och även började inkludera tortyr i diskussionen. Det är inte ok.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    I Blackrose I skrev 2011-02-21 13:32:01 följande:
    Sorry att göra dig besviken men det är så jag känner för dessa avskum. Tortyr är inte ok men som jag sa: Som man bäddar får man ligga. Enkelt.
    Nej, det är inte så enkelt. När det gäller diktatorer eller militära massmördare gäller ofta andra regler. Krigstribunaler och annat tillämpas och där är dödsstraff vanligt. Nu pratar vi dock om ett rättssamhälle och den demokrati - Sverige, att någonting liknande skulle appliceras på vårt samhälle med allt vad det innebär är inte bara en utopi, det är även förbannat många steg tillbaka i utvecklingen. Jag är ganska nöjd med utvecklingstakten här och känner inget behov av att föra landet tillbaka till medeltiden. Att USA fortfarande kan kallas för demokrati av världssamfundet är för mig en gåta. Att man har dödsstraff i diktaturer och militärmakter kring medelhavet och mellersta östern förvånar mig inte, där har resten av samhällsutvecklingen inte kommit så långt som den gjort här, så att fortfarande ha kvar dödsstraffet ligger i linje med övrig utveckling. Intessant i sammanhanget (dock bara  för att plocka poäng i tron om att komma in i EU) är att Turkiet satt dödsstraffet på paus och inte längre utdelar några. Det lär nog ta ett tag innan grannländerna hänger på...
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    jovisst skrev 2011-02-21 16:09:54 följande:
    Men vad menar du med att jag inte har någon trovärdighet,denna tråden handlar väl inte om sanning eller lögn,utan vad man röstar för.......min begåvning är långt över din,me det är väl allas här!
    Jag har inget emot att man har en annan åsikt, men du saknar självinsikt och jag orkar inte lägga mer tid på dig nu.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    jovisst skrev 2011-02-21 22:19:22 följande:
    Vad har det med min trovärdighet att göra...kan du svara på det någon gång?
    Väldigt mycket eftersom inga av dina inlägg har någon faktaunderbyggd bäring, utan byggs bara på vad du tror och tycker. Dessutom är du snutig, otrevlig och alldeles för övertygad om din egen förträfflighet, för att det skall vara ett sundhetstecken. Massvis med människor här har redan gett dig flertalet exempel och resultat från undersökningar, som slår hål på det du säger. Dödsstraff avskräcker inte mördare från att mördare. Dödsstraff får inte ner antalet mord och dödsstraff sparar inte samhället några pengar, und so weiter...
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    jovisst skrev 2011-02-21 22:35:34 följande:
    Jag har aldrog påstått något av det du säger heller,men att dödsstraff hindrar personen som avrättas från att göra om det...solklart!

Om det kostar mer så gärna för mig,betalar hellre för en avrättning än för uppehälle av en mördare.

Frågan var om man är för eller emot dödsstraff...inte sant?
    Jag ä'r för dödsstraff för jag ser ingen anledningen att låta någon sitta livet ut i en cell för att sedan dö,vilket ingen gör heller och det betyder att dom kommer ut och gör om det!
    Nej det blir svårt att ha ihäl någon när man redan är död (om man inte tror på zombies dvs). Flört Att de kommer ut och gör om det har ju redan avhandlats.... mycket ovanligt och därför inte ett argument.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    GladAnton Chigurh skrev 2011-02-21 23:22:47 följande:
    Det understrukna ovan, Aucto, är du alldeles säker på att det är med sanningen överensstämmande ???

Japan, du vet, har riktigt bra statistik vad gäller antalet mord/invånare, och, tillämpar Japan utrotning av ohyra???

Gissa 3 gånger, prickar du rätt åtminstone 1 gång blir det applåder.

Första understrykningen var jag som snubblade på tangenterna. Självfallet skulle det stå "dödsstraff avskräcker inte mördare från att mörda" och inget annat. Tar du alla länder i världen som har dödsstraff, och sen jämför det med tillgänglig statistik över hur mycket mord och grova våldsbrott länderna har, är jag benägen att hålla detta för gott, ja. Andra har nämnt samma sak redan och gissar jag, även haft bättre källor än jag kan presentera. Läs dem. Glad
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas

Jag behöver föresten inte någon bekräftelse, varken i applådväg eller annat. Flört

Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    Anton Chigurh skrev 2011-02-21 23:53:33 följande:
    Jag anmärker aldrig på stavfel och gjorde inte så i ditt fall heller, jag begrep vad du menade. Så du vet till en annan gång....
    Jag stavar inte fel, men gör ofta skrivfel i brådskan. Jag tar inte illa upp om någon anmärker. Jag är ursprungligen språkvetare, så det är ändå rätt åt mig, gör likadant med andra. Glad
    Argumentum ad rem
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?