Inlägg från: giftfri |Visa alla inlägg
  • giftfri

Är du för eller emot dödsstraff?

Sven Erik Johansson skrev 2011-03-02 11:43:04 följande:
    Det är naturligtvis det bästa. VIsst skall man arbeta förebyggande , men
    om ändå allvarliga brott görs så föredrar jag långa fängelsedomar framför
    avrättning.
    Problemet är att allt hårdare straff, alltid går hand i hand med en allt brutalare brottslighet, så det är heller ingen bra lösning att förlänga tiden i fängelse..., vi måsste sluta att gå i cirklar när det gäller brottsbekämpning å kriminalvård, vi gör ju idag exakt på samma sätt som för 1000 år sen, d.v.s bötfäller, frihetsberövar, stympar å avrättar..., men inget av det hjälper det minsta, brottsligheten är konstant, med variationer som följer den sociala situationen i ett land.
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • giftfri
    Nea88 skrev 2011-03-02 19:06:16 följande:
    Emot dödsstraff för har man begått ett hemskt brott ska man sitta i fängelse på livstid inte slippa undan genom döden.
    Glömt att en fängelseplats/dygn kostar mer än en sjukvårdsplats i många fall, det har inte jag nån lust att betala..
  • giftfri
    Auctoritas skrev 2011-03-02 21:18:14 följande:
    Det har nog ingen, men alternativet är ett ännu värre brottsklimat och det blir mycket dyrare på sikt.
    Varför skulle det bli så, när det bevisligen alltid blir tvärtom, hårdare straff ger altid en brutalare kriminalitet.., fler dödade m.a.o.
  • giftfri
    jovisst skrev 2011-03-02 21:54:48 följande:
    Det är du som inte begriper att när någon blivit dödad av en annan person så är den personen mördad,död,borta,finito...jag kanske ska rita en teckning till dig!
    Du kan inte använda ordet "mördad" hur som helst, då det betyder ett en person bragts om livet på ett visst sätt...
  • giftfri
    jovisst skrev 2011-03-02 22:18:57 följande:
    Spelar det någon roll för den som är död,eller för dennes anhöriga tror du?
    O ja,det gör det absolut, då anhöriga alltid.., eller iaf ofta, vill veta exakt vad som hänt, å utifrån det så grundar sig sen straffpåföljden..
  • giftfri
    Auctoritas skrev 2011-03-02 23:34:12 följande:
    Men det var ju exakt det jag sa. Comprehension problems?!
    Svårt med svenskan, eller tycker du att du bevisar nåt med att skriva på engelska.., väx upp unge man!
  • giftfri
    jovisst skrev 2011-03-03 10:21:37 följande:
    Men nu är dt ju inte riktigt så fint när dom stolen ska avgöra...min vän fick sin dotter mördad och han dömdes för dråp för att hon hade provocerat honom......mordet skedde på gatan utanför dagis och trots att han hade en kniv i fickan så ansåg domstolen att det inte var planerat........han blev själv mördad i fängelst senare tack o lov!
    Det du uttrycker har inget med rättsskipning att göra, utan är enbart ett utkrävande av hämd.
    Det synsättet avskaffades ca 1840, då lagen inte längre skule grunda sig på religiösa idéer..
    Tack-o-lov så är du relativt ensam om ditt synsätt, så vi rättsskipar i möjligaste mån, utan inblandning av känslor å religiös fanatism.. 
  • giftfri
    Sven Erik Johansson skrev 2011-03-03 10:49:50 följande:
    Religiös fanatism? Många kristna ledare är mot dödsstraffet. Pastor Joe Ingle i USA (protestant)har varit en av
    förgrundsgestalterna i den amerikanska anti-dödsstraffsrörelsen. Både nuvarande och förre påven
    (katoliker) har vädjat för dödsdömdas liv.
    Dödsstraff, jag nämnde inget om dödsstraff, utan om hur lagen var utformad före 1840, tyvärr släpade några religiösa rester med ända till 1976, om jag inte minns fel.., 1944 var åxå en milstolpe, då förbudet mot homosexualitet avskaffades.., reserverar mig för att jag kan ha fel på årtalen..  
  • giftfri
    Auctoritas skrev 2011-03-03 13:46:48 följande:
    Vad vet du om min ålder Farfar?!
    Ditt språkbruk avslöjar din ålder..
  • giftfri

Kniv är en praktisk sak att ha med sig, jag har alltid en liggande i bilen, men hittar jag en riktigt bra liten fickkniv igen, så blir det ett köp..

• giftfri

Oskyldigt dömda

Mellan 1900-1985 satt 350 st oskyldigt dömda på “death row” i USA. Innan det bevisats att de var oskyldiga hann 23 av dem bli avrättade.

Det har gjorts många undersökningar angående dödsstraffets avskräckande verkan, framför allt i USA.

Dessa visar att

det inte finns några skillnader i antalet våldsbrott mellan länder som har dödsstraff och de som inte har det. dödsstraff inte har mer avskräckande effekt än andra former av straff. våldsbrott varken ökar om man avskaffar dödsstraffet eller minskar om man återinför det. i USA har antalet mord de senaste 20 åren varit 48-101 % högre i stater som har dödsstraff kvar jämfört med stater som inte genomför dödsstraff. Texas som avrättar flest personer är en av de stater som har högst antal mord. I Kanada har antalet brott sjunkit med 43 % sen de avskaffade dödsstraffet.

År 1983 undersöktes statistiskt våldsbrott i 14 länder som avskaffat dödsstraffet. Förvånande nog minskade våldsbrotten efter avskaffandet av dödsstraffet i fler än hälften av dessa länder. Det har visat sig att antalet grova våldsbrott faktiskt ökar omedelbart efter en avrättning.

Det finns inga undersökningar som visar att dödsstraffet har någon avskräckande effekt. Ändå är detta, det främsta argumentet för dem som förespråkar dödsstraff.

Källor bl.a http://www.to-life.se/e_elevarbeten_dodsstraff.htm

• giftfri
    trollkarl skrev 2011-03-03 16:47:46 följande:
    @ giftfri

Gerber gator is tha shizzle ;)
    Går inte utanför dörrn utan min..
    OT.

Fast jag har inget gott öga till Gerber, riktigt varför vet jag inte.., men jag stör mig på nåt med Gerbergs produkter..., men Gatorn är iaf en "riktig" kvin, tillskillnad mot mycket annat skit som Gerber tilverkar.., å "lika illa" är det med Swiss army knivarna, som jag tycker bara är fula leksaker
    Minns inte vad jag har för nåt liggande i bilen, men funkar iaf utmärkt att avliva påkörda rådjur, för det har jag testat praktiskt...
  • giftfri
    spunge skrev 2011-03-04 07:49:59 följande:
    för det första begriper jag inte alls varför det hela tiden hänvisas till usa.. vi är inte usa, kommer inte bli det och har det inte som dom har det!!
    för det andra..det var skitlänge sen!!
    Det går alltid att ta vilken land som helst om man vill jmf brottbekämpning, å USA är ett bra exempel, eftersom dom berdriver olika sätt mellan staterna.
    Det blir därmed väldigt lätt å se skillnaderna, på typer av brottslighet, å vilken inverkan straffen har, det finns ingen annastans på jorden den möjlighet finns.
    Dessutom finns grannlandet Canada, som bedriver en helt annan kriminalvård å har en helt annan mentalitet i sin poliskår, ännu en anledning att använda USA i en jmf, då vi får ett otroligt brett jämförelsematerial.
  • giftfri
    Monikaki skrev 2011-03-07 14:41:13 följande:

Ingen har rätt att ta någons liv..... men jag tycker att straffen är för "mesiga" här i sverige.... Har man nu mördat någon så ska man ha livstid... och då är det livstid tills man dör....

Men då visar all statistik att vi får en grövre kriminalitet med fler döda, ingen framkomlig väg alltså....
    Enda sättet att få ner kriminaliteten, är att som vid all annan problemlösning, åtgärda orsaken till att problemet uppkommer..
    Nu gör vi istället tvärtom, försöker lösa problemet, utan att åtgärda orsaken, vilket inte ens i teorin kan fungera...
  • giftfri
    trollkarl skrev 2011-03-08 12:53:17 följande:
    precis, vilket kommer leda till högre kriminalitet, högre återfall, högre skatter, ett sämre samhälle.
    Japp, ett enkelt sätt att se det, är att jmf mellan USA:s stater å Canada.., där har man ett brett spektrum av brottsbekämpning.
    Där Canada är "snälla" mot sina brottslingar, å har därmed väldigt få mord å låg brottslighet, i jmf med USA..., tror t.o.m det begås färre mord i Canada, än vad det görs i Sverige, trots att dom har lika mycket skjutvapen som Sverige, men 3ggr så många invånare..
  • giftfri
    trollkarl skrev 2011-03-08 13:19:46 följande:
    eller ännu närmare med vår granne norge. så ser man att brottsandelen samt återfallen är mycket lägre.
    det är varken samhällsetiskt eller samhällsekonomiskt hållbart med varken dödsstraff eller som vissa vill ha vatten och bröd inom anstalterna. norge till exempel är ruskigt låg i återfall.
    Fast så länge de mest högljudda inte vila ha förebyggande insatser,  vettiga straff å vård, utan enbart är ute efter att utkräva hämd.., kosta vad det kosta vill, så lär vi aldrig få ner brottsligheten globalt heller..
  • giftfri
    Anton Chigurh skrev 2011-03-08 13:50:08 följande:
    Nä, det var det visst inte, fast jag gick på giftfri's siffror, och dom var ju fel på mer än ett sätt. Canada har runt 50 % fler mord än Sverige, per capita räknat, där skjutvapen är inblandade. Alltså...bad example.
    Det var inte direkt så jag tänkte det skulle tolkas, men inser det blev fel då jag inte la ut texten mer...

• giftfri

Jag är helt övertygad om att det i både Sve, Nor, Fin, Dk finns massvis med illegala skjutvapen.
    Både sen 2:a världskriget, å alla de 1000-tals vapen som kom in när forna östeuropa kollapsade..
    Å andra sidan så är skjutvapen relativt ovanliga i samband med mord i Sverige, mest i den grövre brottslighetens inbördes uppgörelser dom förekommer.. 

• giftfri
    Nalliwer skrev 2011-03-08 15:11:49 följande:
    Man kan diskutera för och emot dödstraff hur länge man vill. Oavsett hur man ställer sig i alla andra hänseende så tycker jag det yttrest handlar om en sak.

Antingen anser man att rättsystmet är vattentätt så att ingen kan komma att dömas oskyldig?
    Hittils har genom historien inte funnits ett ända rättskipande system där det inte förkommit att oskyldiga har straffats.
    Implicit innebär det att om man då förespråkar dödsstaff så accepterar man också risken att någon oskyldig avrättas.

Om avrättandet av oskyldiga är ett pris man då anser att man är beredd att betala så får man också rimligtvis vara beredd att personligen vara den som blir oskyldigt dömd och avrättad (alla är ju lika inför lagen är det ju tänkt).

Så, ni som förespråkar dödstraffet, är ni också beredda på att peronligen bli utsatt för baksidan av ett system med dödstraffet och bli oskylidgt avrättade?
    Dom är garanterat inte beredda till nåt alls, utom att få rätt att utkräva hämd..., tänk va fort många verkar ha glömt incest-hetsen, som drog över Sverige bara för några år sen, å där ett reletivt stort antal män blev straffade, men som senare visade sig helt oskyldiga..
  • giftfri
    Anton Chigurh skrev 2011-03-08 15:35:49 följande:
    Har jag sagt A får jag tamejfan säga B åsså, eller hur ???

Så ja, jag får ta smällen och hoppa bungyjump med ett rep runt halsen. Shit happens, you know..... 
    Skulle tro det, skrävla går bra, tills du står inför fullbordat faktum..
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?