Är du för eller emot dödsstraff?
om ändå allvarliga brott görs så föredrar jag långa fängelsedomar framför
avrättning.
Kniv är en praktisk sak att ha med sig, jag har alltid en liggande i bilen, men hittar jag en riktigt bra liten fickkniv igen, så blir det ett köp..
Oskyldigt dömda
Mellan 1900-1985 satt 350 st oskyldigt dömda på “death row” i USA. Innan det bevisats att de var oskyldiga hann 23 av dem bli avrättade.
Det har gjorts många undersökningar angående dödsstraffets avskräckande verkan, framför allt i USA.
Dessa visar att
År 1983 undersöktes statistiskt våldsbrott i 14 länder som avskaffat dödsstraffet. Förvånande nog minskade våldsbrotten efter avskaffandet av dödsstraffet i fler än hälften av dessa länder. Det har visat sig att antalet grova våldsbrott faktiskt ökar omedelbart efter en avrättning.
Det finns inga undersökningar som visar att dödsstraffet har någon avskräckande effekt. Ändå är detta, det främsta argumentet för dem som förespråkar dödsstraff.
Källor bl.a http://www.to-life.se/e_elevarbeten_dodsstraff.htm
Ingen har rätt att ta någons liv..... men jag tycker att straffen är för "mesiga" här i sverige.... Har man nu mördat någon så ska man ha livstid... och då är det livstid tills man dör....
Jag är helt övertygad om att det i både Sve, Nor, Fin, Dk finns massvis med illegala skjutvapen.
Både sen 2:a världskriget, å alla de 1000-tals vapen som kom in när forna östeuropa kollapsade..
Å andra sidan så är skjutvapen relativt ovanliga i samband med mord i Sverige, mest i den grövre brottslighetens inbördes uppgörelser dom förekommer..