Inlägg från: Anton Chigurh |Visa alla inlägg
  • Anton Chigurh

Är du för eller emot dödsstraff?

QueenK skrev 2011-02-20 19:37:38 följande:
    Bra skrivet! Jag är också intresserad av att höra svar på dessa frågor.

Jag är väldigt intresserad av att höra av dessa som anser att dödstraff är rätt, om ni tycker att det är rätt om det är en familjemedlem till er? Både om familjemedlemmen är skyldig och om den inte är skyldig. "Lite spill får man räkna med" tänker jag på också. Hur skulle det vara om er pappa t.ex. var "spillet"?
    Nedan är ett inlägg kopierat av en väldigt vettig debattör, belyser lite av problematiken med livstidsstraff.

"Ja, jag tycker livstidstraffet är ett felaktigt begrepp, definitivt, men att jag tycker det utesluter absolut inte dödsstraffet. Visst, jag är inte dummare (hör och häpna) än att jag fattar att det finns risk för att en och annan oskyldig stryker med, men, jag är beredd att ta den risken, även om det blir jag som får hoppa bungyjump från galgen. (Gäller såklart även familjemedlemmar. Red's anmärkning).

Har jag sagt A får jag förbanne mig säga B också, eller hur !!! 

Att jag, med en dåres envishet, försvarar dödsstraffet kan möjligen verka cyniskt, kanske tom är cyniskt, men det må vara hänt, att jag förespråkar det beror bla på att livstid inte är livstid, men, det beror också på följande :

Det är många här som tycker livstid är på nåt vis grymmare än avlivning, men, det finns bevisligen fångar som anpassar sig till livet innanför muren, ser till att faktiskt ha en dräglig tillvaro (så dräglig det nu går i ett fängelse) som är mer än nöjda med att fortfarande andas syrerik luft som alla vi andra, mao anpassar sig till ett någotsånär hyfsat (med tanke på alternativet. Mitt alternativ !!!) liv i buren. Att Helen's mördare skulle få en sådan möjlighet är fel.

Alla har inte förmågan att kunna "trivas" med ett liv bakom muren, det vet jag också, men det finns dom klarar det, även om dom är dömda till riktig livstid. Förövarna skall inte ha den möjligheten om dom våldtagit och torterat en 10-årig flicka till döds på det mest barbariska sättet".
    Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • Anton Chigurh
    ollemia skrev 2011-02-20 22:20:23 följande:

Hej!

Jag höll andan när jag hade röstat, för jag var rädd att FÖR-kolumnen skulle vara störst, men så var det inte och jag är lättad!

Självklart är mord inget annat än mord, även när staten utför det! Inga studeier visar heller att dödsstraff fungerar avskräckande för andra att begå brott och dessutom kan staten ta fel och döda någon "felaktigt". Alla dödsstraff är fel, men jag menar någon som inte begått det brott de döms för.

Nog om det, ha en trevlig kväll!

Hej!

Anser du Olle/mia att den gode Hr Josef Mengele skulle haft ett svenskt livstidsstraff istället för 6, eller möjligen 12, blypiller i hög hastighet ??? Om vi nu hade lyckats snärja den omtänksamma husdoktorn...

Ha en trevlig dag själv förresten.    
  • Anton Chigurh
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-21 08:03:57 följande:
    ALLA pedofiler? Så lille Petra, fem år, som har pedofil dragning ska alltså hängas på torget? Så... charmigt...
    Allt oftare, Dorian, så kommer du med dom mest korkade inläggen. Obs att jag inte kallade dig korkad. Inte än. Men det är inte långt borta.

Pedofili  i sin renaste form är ju när vuxna dras sexuellt till prepubertala barn, och om,  det nu finns en avlägsen variant (vad fan vet jag !!!) där barn dras till barn, så vet du, Dorian, exakt vad som avses i denna tråd.

Så sluta nu dumma dig....... 
  • Anton Chigurh
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-21 08:05:16 följande:
    Nej, jag tycker inte att mörda Mengele skulle lösa något.
    Vem fan har påstått att det löser nåt ??? Nedan en citering från en mycket framstående FL-medlem som beskriver en liten del av Hr Josef Mengele's goda gärningar i livet :

"- Andra experiment gick ut på att testa hur mycket en människa klarar innan hon dör. De tvångsplacerade människor i kar, fyllda med kokhet vatten för att undersöka hur lång tid det tog innan personen dog. Samma  försök utfördes även med iskallt vatten

- Mengele anses vara ansvarig för 400 000 människors död. Samtliga experiment utfördes utan bedövning.   Offren behandlades som försöksobjekt, inte människor. Mengele utsatte dem för radioaktiv strålning och  andra sjukdomar som främst var inriktad på pest, kolera, dysenteri, tyfus, mjältbrand, stelkramp och  köldskador.

- Vissa fångar fick gå in i en tryckkammare för att se hur mycket kroppen tål innan ögonen poppar ut.

- Josef Mengele utförde inte bara fysiska experiment, han gjorde även psykologiska experiment. Han isolerade barn i så små lådor så att dom tvingades att ligga i fosterställning. Lådorna var ljud- och ljusisolerade och barnen lämnandes i flera dagar".

I mitt tycke har Hr Mengele helt förverkat sin rätt att andas luft innehållande runt 21 % syre, men du, Dorian,  tycker att Hr Mengele förtjänar ett drägligt liv på en uppvärmd fängelseanstalt !!!
  • Anton Chigurh
    I Blackrose I skrev 2011-02-21 09:26:54 följande:
    ?!
    Hej Rose. Glad

Roligt att se dig i denna tråden, och, jag visste väl att vi har mer gemensamt än vad du först trodde. Kan du bara sluta röka på balkongen kan vi snart gifta oss.

Bry dig inte om maskinens kommentarer, dönickar finns det överallt.
  • Anton Chigurh
    MammaG skrev 2011-02-21 12:10:20 följande:
    Det vare ju en märkligt exempel, eftersom Josef Mengele fick varken eller, han dog av en hjärtattack på en strand i Brasilien 1979, 83 år gammal.
    Förövrigt skulle han ha haft livstids fängelse. Förespråkar man dödsstraff är man på samma sida som Mengele själv.
    Backa gärna lite i tråden innan du börjar sprida dynga omkring dig.....
  • Anton Chigurh
    Ramborg skrev 2011-02-21 13:29:54 följande:
    Hur många Khomeini, Saddam Hussein eller Josef Mengele finns det i världen? Vi kan ju inte göra en speciallag för diktatorer. Beträffande övriga väger rättssäkerhetsargumentet tyngre än hämnd, anser jag.
    Börjar du vackla en aning, Ramborg, du antyder tamejfan att Mengele & Co faktiskt borde få nödvändig hjälp med att avlägsna kålroten. Hurra !!!

Sen allt  tjat om hämnd, jag för min del är helt ointresserad av någon jävla hämnd, jag anser i all enkelhet att vissa individer förverkat rätten att leva. Hur svårt kan det va ???
  • Anton Chigurh
    MammaG skrev 2011-02-21 14:37:36 följande:
    Ok, tack för intelligent respons. Vari ligger dyngan?
    Gör nu för fan som jag säger istället......
  • Anton Chigurh
    Ramborg skrev 2011-02-21 13:20:23 följande:
    Ok, hämnd är det enda argumentet för dödsstraff som behövs. Det väger tyngre än alla motargument inklusive rättssäkerheten.

Detta gäller för vilka brott, tycker ni? Mord?
    Varför inte våldtäkt då, i alla fall våldtäkt mot barn. Pedofiler är ju äckliga det är vi ju överens om.

Våldtäkt på barn men inte vuxna alltså? Men om Stina var 14 och Anna var 15 vid brottet, är inte Anna lika skyddsvärd som Stina? De går ju i samma klass? OK då, dödsstraff för våldtäkt på vuxna också.

Misshandel då? Klara kämpade emot så mycket att våldtäktsmannen inte kunde genomföra, så han misshandlade henne grovt istället. Hon blir aldrig återställd. OK dödsstraff här också.

Men varför är Klara mer skyddsvärd än hennes pojkvän Peter som försökte skydda henne, han blev lika skadad? OK dödsstraff.

Men varför är Peter mer skyddsvärd än sin polare Kalle som oprovocerat blev nerslagen en kväll på stan? OK dödsstraff.

Men varför.... osv osv.

Ni ser inget problem med det sluttande planet här?
    Inga problem, Herr/Fru Ramborg, inga som helst problem, för egen del är dom solklara fallen fixade, var gränsen sen skall dras, det finns folk som har betalt för att avgöra. 
  • Anton Chigurh
    FlamingRed skrev 2011-02-21 15:01:22 följande:
    Givetvis kan det undvikas, det är ju det vi diskuterar här.

Men men, vad menar du med att det är det värt? Vilket syfte är det du uppnår där det är värt att några oskyldiga dödas? Kan du förklara närmare?
    Eftersom du citerat ett inlägg en bra bit bak i tråden så måste du ha läst tråden såpas långt bakåt, tämligen enkel logik !!! Och där har du även sett svaret på din fråga. Mer än 1 (en) gång.

Börjar bli tjatigt..........
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?