Är du för eller emot dödsstraff?
QueenK skrev 2011-02-20 19:37:38 följande:
Bra skrivet! Jag är också intresserad av att höra svar på dessa frågor. Jag är väldigt intresserad av att höra av dessa som anser att dödstraff är rätt, om ni tycker att det är rätt om det är en familjemedlem till er? Både om familjemedlemmen är skyldig och om den inte är skyldig. "Lite spill får man räkna med" tänker jag på också. Hur skulle det vara om er pappa t.ex. var "spillet"?
"Ja, jag tycker livstidstraffet är ett felaktigt begrepp, definitivt, men att jag tycker det utesluter absolut inte dödsstraffet. Visst, jag är inte dummare (hör och häpna) än att jag fattar att det finns risk för att en och annan oskyldig stryker med, men, jag är beredd att ta den risken, även om det blir jag som får hoppa bungyjump från galgen. (Gäller såklart även familjemedlemmar. Red's anmärkning).
Har jag sagt A får jag förbanne mig säga B också, eller hur !!!
Att jag, med en dåres envishet, försvarar dödsstraffet kan möjligen verka cyniskt, kanske tom är cyniskt, men det må vara hänt, att jag förespråkar det beror bla på att livstid inte är livstid, men, det beror också på följande :
Det är många här som tycker livstid är på nåt vis grymmare än avlivning, men, det finns bevisligen fångar som anpassar sig till livet innanför muren, ser till att faktiskt ha en dräglig tillvaro (så dräglig det nu går i ett fängelse) som är mer än nöjda med att fortfarande andas syrerik luft som alla vi andra, mao anpassar sig till ett någotsånär hyfsat (med tanke på alternativet. Mitt alternativ !!!) liv i buren. Att Helen's mördare skulle få en sådan möjlighet är fel.
Alla har inte förmågan att kunna "trivas" med ett liv bakom muren, det vet jag också, men det finns dom klarar det, även om dom är dömda till riktig livstid. Förövarna skall inte ha den möjligheten om dom våldtagit och torterat en 10-årig flicka till döds på det mest barbariska sättet".