Inlägg från: Auctoritas |Visa alla inlägg
  • Auctoritas

Är du för eller emot dödsstraff?

jovisst skrev 2011-02-21 23:28:24 följande:
    Det är inte så ovanlig,det ä'r bara om man är dömd till vård som man har straff utan satt tid och där borde man få börja avtjäna sitt straff när man räknas som frisk...inte släppas ut.
    Livstid annar är 12 år och man sitter aldrig hela tiden!
    Är man dömd till vårt så har man inget straff med bestämd tid, eftersom straff och vård är två helt olika saker. Flört
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas

*vård* skall det stå.... inte vårt. Flört

Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    I Blackrose I skrev 2011-02-22 09:51:47 följande:
    Well, jag tror inte du kan tala om alla 53(?) staterna. Det är ju inte så att alla har samma lagbok el?

Jag sa aldrig att mina åsikter är logiska. Dom är nog lika ologiska som eran som vill ge en dåre fängelsestraff och släppa den ut i den fria så att denne kan begå fler brott. Dessutom sa jag att man bör gå igenom rättpsykiatriska tester så att man kan fastställa vad det är för fel på henom.

Jag är villig att ge folk 3chanser. Förbrukar man alla 3chanser så är det körd.
    Man gör redan rättspsykiatrikska tester i Sverige. Det ä liksom förutsättningen för att kunna välja mellan att utdöma straff eller att ge vård. Flört
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    I Blackrose I skrev 2011-02-22 09:59:57 följande:
    My bad. Ja, det är ju inte lika illa att ta fel på Sweden och Switzerland som dom gör där borta.

Må så vara men att brottsligheten i dom stater som har dödsstraff inte är lägre har att göra med allt annat än dödsstraffen i sig. Finns många dokumentärer man kan se där just södra usa behandlas annorlunda än norra så den där federala lagen kan dom stoppa någonstans.
    För det kommer ju att hända... du är inte medveten om vad Bill of rights är va? det är de tio första tilläggen till USA:s grundlag, eller konstitution som man valt att kalla det där och är så gammal som 1789.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    I Blackrose I skrev 2011-02-22 11:33:40 följande:
    Är du säkert?
    Ja det är jag säker på.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    I Blackrose I skrev 2011-02-22 11:37:23 följande:
    Vad kommer att hända? Nu hängde jag inte med.
    Det var svaret på din replik om att "den där lagen kan de köra upp någonstans". Det är liksom hela fundamentet till USA:s rättssystem.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas

Rose, alla har rätt till en åsikt, det är vi helt sams med dig om. Det du måste inse i den här diskussionen är att du faktiskt baserar din åsikt på dina egna fördomar och förutfattade meningar. Du framlägger inga bevis eller bärande argument kring varför du tycker som du gör. Vi har alla förutfattade meningar och det är dessa som avgör hur inskränkt eller vidsynt bild vi har på olika saker. Det gäller dock att hålla isär vad det defacto är som ligger till grund för våra åsikter. 

Då får man istället välja att var ärlig och säga att det t e x är känslomässiga argument som ligger bakom en viss åsikt och inte bara avfärda andras åsikter för att man inte gillar faktan som presenteras. Fakta är ändå fakta och ändras inte beroende på vad man har för åsikt i frågan. 

Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    I Blackrose I skrev 2011-02-22 11:50:00 följande:
    Det handlar om rättvisa.
    Har man förbrukat sin rätt att andas så får man ta konsekvenserna och inte förvänta sig att bli mänsklig behandlad.
    Ingen behöver agera bödel om h*n får ruttna i en cell så kan man spara på skuldkänslorna.
    Jag skiter fullständigt i om det har avskräckande effekt eller inte utan att vissa inte har rätten till en mänsklig liv längre.
    Varför ska inte staten ha makt över människor? Tycker du det i alla andra fall också?
    Ordet rättvisa och ordet dödsstraff kan aldrig stå i samma mening i en modern och demokratisk rättsstat.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    I Blackrose I skrev 2011-02-22 11:58:18 följande:
    Enligt vem?
    FN bland annat.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    Plutteli skrev 2011-02-22 12:48:16 följande:
    Alltså, det här snacket om hårdare straff... De senaste 15-20 åren HAR Sverige sakta fått allt hårdare straff samt hårdare fängelsemiljöer, samtidigt har brottsligheten ÖKAT under samma period (nej, det har faktiskt inte enbart med den ökade invandringen att göra, bara svenskarnas brottslighet är en ökning i sig)

Med andra ord har vi redan nu resultatet hårdare straff = mer brottslighet.
    Så ser det ut i ALLA länder där man gjort hårdare straff och hårdare fängelser. Norge är det land i värden som (vad jag vet) har absolut bästa statistiken vad gäller återfall, och deras fängelser är faktiskt "lyxigare" än de svenska, men så lägger de ännu mer energi på rehabilitering av sina fångar än Sverige gör. USA har bland den värsta statistiken för återfall och det beror mycket på att de inte lägger energi på kriminalvård utan försöker få straffet att bli värsta tänkbara där fångarna kommer ut värre än de var när de åkte in.

Förresten, ett litet filmtips: Se "Law abiding citizen"
    Argumentum ad rem
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?