Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Är du för eller emot dödsstraff?

trollkarl skrev 2010-11-13 11:44:54 följande:
    har för mig att det finns statistik på just hur frekvensen ser ut i mord gällande hur närstående mördaren och offret är. det var om jag inte minns fel uppmot nånstans runt 85-90% som stod varandra nära i svartsjukedraman, skulder, etc etc. man känner varandra..
    Precis. Det finns ju en orsak till att polisen alltid utreder närmaste annhöriga (partners, nära vänner och släktingar) i första hand, för i ungefär 90% av fallen finns gärningsmannen där. Att mördaren inte är någon offret känner hör till extrem ovanlighet och det är därför de fallen får så mycket uppmärksamhet och är svårare att lösa...
  • Plutteli

Nej, jag är emot. Att sitta inspärrad i en liten cell för resten av sitt liv är ett värre straff än att dödas, att avrättas, DET är att komma lätt undan. Dessutom ser jag ett betydligt tygre vägande argument i rättssäkerheten, för hur man än vrider och vänder på det kommer det alltid inträffa att någon blir oskyldigt dömd, en person som suttit inne kan kompenseras och denne har möjlighet att återta sitt liv, en person som avrättats kan aldrig kompenseras för det.

• Plutteli
    LindisenC skrev 2011-02-21 17:40:34 följande:

Jag vill bara säga en sak: Om någon hade gjort mina barn illa på något vis så hade jag gjort allt för att se den personen plågas och sen död. Rättvisa eller hämd, kalla det va ni vill...

Vilket är en ganska naturlig reaktion, dock kan man ju lugnt säga att folk kommer göra dina barn illa, högst troligt kommer de som gör illa dina barn vara andra barn och jag tror inte du kommer plåga och döda dem hur ilsken du än blir
    Dessutom; Tror du något blir bättre av att du plågar någon till döds för att denna gjort dina barn illa, tror du dina barn kommer må bättre av det eller att du kommer göra det?
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-02-21 19:56:36 följande:
    Även om inte du ser döden som ett straff så gör säkert den som döms till döden det och det räcker för mig!
    Finns många med extremt långa fängelsestraff som önskar döden istället för att sitta i fängelse, en och annan tar livet av sig. Så att alla skulle anse det vara värre att avrättas än att tillbringa livet i fängelse är inte sant.
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-02-21 20:08:07 följande:
    Det är ett straff som alla vill undvika oavsett om dom kommer till himmlen när dom dör och då är det ett kännbart straff att ge när man har skickat dit någon annan!
    Ok, det där argumentet blev lite brittney spears och "jag gillar dödsstraff så de lär sig till nästa gång"....
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-02-21 20:14:25 följande:
    Du tolkade det så...så här kommer förklaringen,det är för att avskräcka andra som är lika urblåsta att begå mord,för om dom vet att dom kan förlora sitt eget liv så brukar det hjälpa,för sitt eget liv värderar do jättejättehögt till skillnad från andras!
    Nja, det finns faktiskt inga belägg för något sådant. De allra flesta mord som sker är gjorda "i stundens hetta" eller vad man ska säga. Det handlar om en vän, partner eller familjemedlem som dödar tex sin fru, mamma eller bästa kompis. Dessa personer är ute efter just den de har mördat och ingen annan och sannolikheten att de skulle mörda igen är i det närmaste helt obefintlig. De fåtalet som är som tex Anders Eklund är en extrem minoritet, dessutom är de psykiskt sjuka och tänker öht inte på möjligheten att de ska åka dit och vad som händer då. Således blir kontentan följande: Sissodär 99% av de som åker dit på mord mördar utan minsta betänklighet över vilket straff de kan få och även om de visste om att de skulle få dödsstraff så bryr de sig inte!
    Alltså är det totalt verkningslöst med dödstraff för att man tror att folk ska sluta mörda! (Tvärt om finns risken att FLER blir mördade om dödsstraff uttdelas)
  • Plutteli
    I Blackrose I skrev 2011-02-21 21:22:09 följande:
    Visst ge dom livstid. Sätt dom i en cell utan några som helst möjlighet att komma ut ur cellen, en mål mat om dan så får dom sitta där och ruttna bäst dom kan. Inte mig emot.
    Vi har människor inne på äkta livsdit, Lasermannen John Ausonius tex. Men men , skit samma.
    Problemet är att har man inte suttit inne är det nog svårt att förstå den psykiska terror det faktiskt är att vara konstant övervakad och ha noll privatliv så som det blir på ett fängelse. Sen att man har "lyx" i form av tv osv har faktiskt framförallt med ren säkerhet att göra, fångarna blir mindre benägna att försöka puckla på varandra eller vakterna om de har sysselsättning och känner sig något sånär som människor.
  • Plutteli
    I Blackrose I skrev 2011-02-21 21:35:12 följande:
    Dom ska inte ens ha möjlighet att sätta foten utanför cellen för att kunna puckla på varandra.
    Hur länge har Lasermannen varit inlåst? Ska bli intressant hur länge han kommer sitta inne.
    Jadu, det är väll 16-17 år han suttit inne nu om jag inte räknar helt galet...
  • Plutteli
    I Blackrose I skrev 2011-02-21 21:48:24 följande:
    Jag får inte ihop rättsystemet i det här landet. En som våldtar ett litet barn på det värsta tänkbara sättet och sen mördar henne får vad är det? 4-6år? Max? Men så får Lasermannen livstid? Hur tänkte man där? För att inte tala om skattebedrägeri där straffet är värre än våldtäkt. Helt sjukt.
    Sveriges system är uppbyggt kring möjligheat rehabiliteras. Lasermannen bedöms ha noll möjlighet att rehabiliteras och att han kommer utgöra en fara för allmänheten om han är på fri fot. Den som suttit längst tid i fängelse är faktiskt en pedofil, men han lyckades rymma i fjol på sin första permis på nästan 20 år... Fast han åkte ju fast rätt fort, lite svårt att vara spänstig och duktig på att gömma sig när man är över 70 bast....
    Nu var ju Lasermannen dessutom ingen som direkt snattat på ICA om man säger så...
    Anders Eklung fick ju f.ö livstid, och så vitt jag vet är det inte tidsbestämt utan just livstid och Cristine Chürrer (stavning?) fick ju också livstid (plus utvisning), så nog döms även de som ger sig på barn hårt ibland. Tycker de som brukar dömas mildast är de som gett sig på sina egna barn...

Problemet är att när det kommer till ekonomiska brott eller tex Pirat bay domen så handlar det om politik, då döms inte personerna för vad de har gjort egentligen utan av rent politiska skäl. Galet? Absolut.
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-02-21 23:28:24 följande:
    Det är inte så ovanlig,det ä'r bara om man är dömd till vård som man har straff utan satt tid och där borde man få börja avtjäna sitt straff när man räknas som frisk...inte släppas ut.
    Livstid annar är 12 år och man sitter aldrig hela tiden!
    Du har fel. Livstid i Sverige är olika längd OM det är tidsbestämt, allra vanligast är 15-25 år. Du kan även dömas till livstid i fängelse utan tidsbestämning, John Ausonius är en som sitter inne i FÄNGELSE och inte inne på rättspsyk eftersom han inte anses vara psykiskt sjuk på det sättet att rättspsyk är en plats för honom. John Ausonius har ingen tidsbestämning på sitt straff och så vitt jag vet har han numer inte ens rätt till permissioner.

Straffet för dem som döms till vård är ju just VÅRD, alltså har de suttit av sitt straff när de har fått vård och blivit friska eftersom det var vården i sig som var straffet.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?