Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Är du för eller emot dödsstraff?

Johan75 skrev 2011-02-22 10:28:15 följande:
    Jag har argumenterat för det - du har sagt att jag har fel men inte argumenterat för din egen sak. Åtminstone inte när det kommer till just "avskräckning".

Klart jag inte har bevisat något för dig - "Kommer inte ändra på mig vad du (ni) än säger"- kul att gå in i en diskussion med den inställningen. Jag ska respektera vad du säger men vill påpeka att detta är den mest konservativa och ickekonstruktiva inställning jag vet. Själv kommer jag alltid att vara öppen för att ändra mina åsikter ifall jag känner mig överbevisad. Jag har inte en självbild där mina förutfattade meningar är sanning för mig.

Kan vi komma överens om att stater med dödsstraff uppvisar högre mordfrekvens än stater utan dödsstraff? (givet att lagstiftning är relativt lika)
    Jag brukar aldrig diskutera åsikter som jag inte är 100% säkert på. Dom åsikter som jag kan tänka mig ändra på diskuterar jag inte här på FL utan det finns bättre ställen att ta till mig information ifrån och ändra uppfattning om jag nu vill göra det.

Nej, inte ens där kan vi komma överens eftersom staterna inte har relativt lika lagstiftning. Nej, stater med dödsstraff visar inte högre mordfrekvens utan att det är fler som döms till döden. Som sagt det finns någonting som heter www.google.se .
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    FlamingRed skrev 2011-02-22 10:18:43 följande:
    Ja, säkerligen tycker du att det du själv skriver är tydligt.
    Men trots det så verkar det som jag missuppfattat varför du tagit upp religion i detta ämne, och jag blir inte klokare nu när jag läst alla dina inlägg igen.
    Kan du inte förtydliga vad du anser att religion har med frågan att göra?
    Börjar bli tjatig och jag börja tröttna på diskussionen. Ärlig talad.
    FlamingRed skrev 2011-02-22 10:20:09 följande:
    Men du har inte svarar på frågan om varför det inte finns något land som kan uppvisa att hårdare straff ELLER dödsstraff, skulle ge mindre brottlighet.
    Därför att majoriteten är diktaturer.
    Detta börjar bli jävligt tröttsamt att jag ska skriva en sak femtigånger och ändå väljer vissa av er att slå för öronen och upprepa samma jäkla fråga om och om och om igen. Jag hade iallafall stake nog att erkänna att vad ni än säger så kommer jag inte ändra på mig. Va en man/kvinna och erkänn detsamma för jag ser inga som helt förståelse från din sida. Att du verkligen vill förstå vad jag skriver. Varför slösa bort energi?
  • I Blackrose I
    Ramborg skrev 2011-02-22 10:34:23 följande:
    Jag försöker mer få mothugg på mina argument. Det är inte min avsikt att förminska och slå ner på dem med annorlunda åsikter. Det är mer intressant att diskutera mot varandras argument. Om man lyssnar på den andre och bemöter det som den säger kan man ibland övertyga någon. Om det inte går har man i vart fall fått finslipa sina argument.

Men det verkar inte som om någon vill argumentera på riktigt.

Bemöt det jag säger istället för att bara säga "du får ha din åsikt". Jag lovar att jag ska överväga det du säger och om dina argument är bättre än mina skall jag byta åsikt.
    Men jag har aldrig haft för avsikt att ändra på någon utan ville bara förmedla vad jag tyckte om dödstraff. Det är inte mitt ansvar att ändra på någon annans åsikt. Det är upp till var och en om man vill ändra på sig eller inte.
  • I Blackrose I
    Ramborg skrev 2011-02-22 10:48:44 följande:
    Så synd, Rose. Jag såg fram emot att bryta mina argument mot dina, trodde du gillar att diskutera.
    När det kommer till dödsstraff, religion och några till så krävs det jävligt mycket att ändra på en person och den orken har jag verkligen inte och ger mig själv inte heller rätten att försöka ändra på någon. Äger inte den rätten.
  • I Blackrose I
    FlamingRed skrev 2011-02-22 10:54:50 följande:
    Notera dock skillnaden mellan att argumentera för sin sak och skriva ner sina slutsatser.
    Exakt,  eller var det menad som en enkelriktad råd?
  • I Blackrose I
    FlamingRed skrev 2011-02-22 11:00:34 följande:
    Förstår inte vad du menar, kan du förtydliga?
    Att dom flesta Anti-dödsstraff anhängarna INTE argumenterar för sina åsikter utan det är 100% fakta och slutsatser som dom kommer med enligt dom (er) själva och alla andra har fel som inte har samma åsikt. Förstår du?
  • I Blackrose I
    Juuiz skrev 2011-02-22 11:05:53 följande:
    Men du vet väl att fängelsen i USA kostar förmögenheter för skattebetalarna !!! Deras val att bestraffa personer till sjukt långa fängelsestraff kostar massor. Och ut kommer de o-rehabiliterade och återfaller. I Sverige har man iaf tänkt lite längre kortare straff och rehabiliterar med målet att dömda kan återgå till samhället och istället betala skatt ! Tycker personligen det är sjukt mycket smartare.. 

Eller borde man bara ta livet av alla som sätter in foten i fängelset kanske... ? Så det blir billigare.. Obestämd
    Varför kommer den förbannade USA upp  i varenda diskussion jag hamnar i? För min del kan USA ta och stoppa upp sin rättsystem där den gör mest nytta (upp i Bushs röv).

Jag skrev att jag är villig att ge 3chanser. Förbrukar man alla 3chanser så är det kört. Visst ska möjlighet till rehabilitering finnas om man bedömer att det gör något nytta. I Josephs fall så tror jag nog att rehabilitering är lite väl att ta i. Sätt en kula (2kr) i hans skalle så är det klart.
  • I Blackrose I
    FlamingRed skrev 2011-02-22 11:12:11 följande:
    Eller rättare sagt, kan du visa några exempel på några av oss som är aktiva här, där vi inte argumenterar utan bara säger att något är sanning?
    Johan75 försök till att vilja få ett slut på det hela genom att fråga gång på gång om vi kan enas om en gemensam åsikt?

Alla gånger ni skriver "MEN jag har ju lagt fram bevis på det jag säger. Var har du dina bevis?". Vilka bevis? Bevis som är bevis enligt din (eran) tolkning och synsätt att se på saken. Exemplet om Usas norr och syd för att försöka få fram eran agenda? Hur många till vill du ha?

• I Blackrose I
    FlamingRed skrev 2011-02-22 11:13:17 följande:
    Vilka är dessa "åsikter" du nämner?
    Ni kan väl ta och argumentera att just NI tycker att dödsstraff är fel. Vibben man får av vissa av er är att dödsstraff är fel för mig och det ska banne mig vara fel för dig också. Förstår du inte det din jävla barbar?
  • I Blackrose I
    FlamingRed skrev 2011-02-22 11:24:45 följande:
    Om man sedan vänder på det, så har du inte visat på några indikationer på att han har fel gällande just den frågan. Och det brukar man ju försöka göra när man diskuterar mha argumentation.
    Felet du gör här är att jag inte hade några som helst avsikt att "slå någon på käften". Jag skrev bara vad jag tycker om dödsstraff som tydligen fick några att fatta eld.

Nej, jag tycker inte hans argument är riktiga och det han lägger fram men vill han tro på det så är det upp till honom. Det rör mig inte ett dugg.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?