-
Tyck som ni vill, men lämna då argument att dödstraff skulle funka avskräckande för att få andra att inte mörda när sanningen inte är sådan.LindisenC skrev 2011-02-21 23:42:52 följande:omg!! Får man inte tycka som man vill?? Även om statestik o annat pekar på att det inte blir bättre eller sämre så har vi väl rätt att tycka som vi vill! -
Japan har ca ett mord per 217.000 invånareAnton Chigurh skrev 2011-02-21 23:22:47 följande:Det understrukna ovan, Aucto, är du alldeles säker på att det är med sanningen överensstämmande ???
Japan, du vet, har riktigt bra statistik vad gäller antalet mord/invånare, och, tillämpar Japan utrotning av ohyra???
Gissa 3 gånger, prickar du rätt åtminstone 1 gång blir det applåder.
Sverige ungefär ett mord per 95.000 invånare. (ca 100 mord/dråp per år)
Dock kan man ju säga som så att OM nu dödsstraff skulle vara avskräckande så är det ju rätt illa att drygt 600 pers blir mördade i Japan varje år.
Sen har ju USA också dödsstraff, där mördas det ca en person per 18.000 invånare (ca 17.000 mördade per år), usa har ju dessutom väldigt tuffa fängelser även det i "avskräckande" syfte, vilket inte verkar ge någon direkt effekt.
De länder som förutom USA avrättar flest är Kina, Iran och Saudiarabien, hur mordstatistiken ser ut för dessa länder är dock svårt att få tag på... -
För att det har gjorts otaliga undersökningar i frågan och nej, det finns inget samband mellan hårda straff och lägra brosstlighet vad gäller grova brott.LindisenC skrev 2011-02-21 23:56:54 följande:Och hur vet vi att det inte skulle funka då??
Det som spelar in när en person planerar ett brott är psykisk hälsa för stunden, om personen bedömer risken att åka fast som hög samt om personen anser att denne har mer att vinna på att ta chansen och begå brotten än att låta bli. Om en person bedömer att denne har mer att vinna på att göra brottet kan även vad för straff denne kan få spela in på hur grovt brottet blir. Säg tex att personen kommer sitta 25 år i fängelse vare sig denne gör en grov misshandel eller mördar, då är sannolikheten större att personen kommer att mörda för att på så sätt också minska risken att åka fast. -
John Ausonius har möjlighet att lite nu och då ansöka om att få sitt straff omvandlat till tidsbestämt. För att detta skall göras måste det bedömas att han kan anses på väg att rehabiliteras. John Ausonius saknar total insikt i att hans tankar är galna, han är väl medveten om att han mördade en person och svårt skadade andra (syftet var ju att döda de också) och han bryr sig inte ett dugg. Eftersom han anser att hans sätt att tänka är rätt och vägrar ändra sig är läget idag sådant att han inte kommer kunna släppas ut ever, och sannolikheten att han plötsligt skulle få sjukdomsinsikt och kunna rehabiliteras är så gott som obefintlig.Anton Chigurh skrev 2011-02-21 23:47:08 följande:"Vi har människor inne på äkta livstid" Så det säger du, Plutten, att Ausonius aldrig någonsin (äkta livstid, du vet !!!) kommer släppas igen. Sitter du möjligen inne med information som ingen annan i Sverige förfogar över, eller hur kan du veta detta så bergsäkert ???
John Ausonius sköt 11 personer, 1 (en) avled. Resultat : ÄKTA livstid ( enligt Plutten här !!! )
Mattias Flink sköt 8 personer, 7 avled. Resultat : Livstid, numera tidsbestämt straff. Ute om 7 år.
Sitter du, Plutten, på nåt hemligt dokument angående Hr Ausonius vill vi gärna se det.....
Något dokument har jag inte, däremot en mamma som "arbetat med" Mr Ausonius då han satt på det fängelse hon då var chef för. -
Om man talar om att dödsstraff ska funka för att avskräcka från mord så ja, då är det rätt illa med 600 mord, avskräcker det så borde det ju vara minimalt med mord eller hur? (Minimalt räknar jag max 50 mord eller så)Anton Chigurh skrev 2011-02-22 00:11:09 följande:Japan : 127 MILJONER invånare....600 mord. Och det tycker du är rätt illa ???
Jösses, när blir det bra ??? Bara undrar !!!
Visste du förresten, Plutten, att enligt undersökningar i Japan stöder 79.3 procent av befolkningen avrättningarna. Undras om den goda mordfrekvensen hänger ihop med det.
Japan har ju f.ö inte den bästa statistiken i världen, det är dessutom ETT av länderna med dödsstraff, övriga länder med dödsstraff har inte alls lika bra resultat, som USA tex.
I USA är f.ö stödet för dödsstraff väldigt gott också, ändå har de 17.000 mord varje år....
Det jag dock inte tänker uttala mig helt om vad gäller statistiken är att jag när det gällde Japan inte kunde få fram om de där 600 var rena mord eller om även dråp räknades in där så som det gör i den svenska statistiken. -
Tyvärr ingår det i hans sjukdomsbild att vara manipulativ. Oavsett: De som har inblick i hur han fungerar vet att det ska extremt mycket till för att han verkligen skall ändra sig så pass att han kan anses vara på väg att rehabiliteras och vara mogen att släppas på fri fot. 2008 gjordes ju igen bedömningen att han inte är frisk nog att ens få ett tidsbestämt straff, bla bedömdes han fortfarande ha medelhög risk för återfall.Anton Chigurh skrev 2011-02-22 00:24:14 följande:– Nu har han hunnit fylla 54 år och säger sig vara förändrad. Tidigare hade han problem med att tygla sina aggressioner.
– Jag har fått verktyg att hantera sådana situationer. Att undvika stress och att gå undan till exempel, har John Ausonius tidigare sagt.
www.aftonbladet.se/nyheter/article2375977.ab
Måste vara ett tag sen din morsa jobbade som fängelsechef, Plutten. Ovanstående citat yttrade Ausonius under Herrens år 2008 !!!
Att brotten i sig bara skulle ha med aggressionsproblem att göra är dessutom ganska löjligt att hävda då de var planerade under längre tid och inget som hände i stundens hetta. Att "gå undan" när man blir irriterad kan ju vara nog så bra, men det hjälper ju föga om man likt förbannat skjuter sitt irritationsmoment en vecka senare. -
Alltså, det här snacket om hårdare straff... De senaste 15-20 åren HAR Sverige sakta fått allt hårdare straff samt hårdare fängelsemiljöer, samtidigt har brottsligheten ÖKAT under samma period (nej, det har faktiskt inte enbart med den ökade invandringen att göra, bara svenskarnas brottslighet är en ökning i sig)
Med andra ord har vi redan nu resultatet hårdare straff = mer brottslighet.
Så ser det ut i ALLA länder där man gjort hårdare straff och hårdare fängelser. Norge är det land i värden som (vad jag vet) har absolut bästa statistiken vad gäller återfall, och deras fängelser är faktiskt "lyxigare" än de svenska, men så lägger de ännu mer energi på rehabilitering av sina fångar än Sverige gör. USA har bland den värsta statistiken för återfall och det beror mycket på att de inte lägger energi på kriminalvård utan försöker få straffet att bli värsta tänkbara där fångarna kommer ut värre än de var när de åkte in.
Förresten, ett litet filmtips: Se "Law abiding citizen" -
Exakt. Eller som Dorian tog som exempel: En kille som är säg 17 har sex med sin flickvän som är 14. Enligt lagen är detta olagligt och ses som sexuellt utnyttjande av minderårig och ger fängelse i upp till 6 år. Denna person kan alltså hamna i ett sådant register och för alltid stämplas som "pedofil" trots att han egentligen inte gjort nått fel i de flestas ögon. Dock ser ju alla bara till vad han är dömd för, dvs brottsrubriceringen och han får skit för livet.Auctoritas skrev 2011-02-22 13:12:28 följande:Det är fullständigt idiotiskt! Vet du varför? Jo, för att i USA räcker det att en tjej flashar pattarna en blöt kväll för att dömas som sex offender och sen hamna i den listan de har på internet. Dessa människor får sina liv förstörda. Så nej, det var en mycket dålig idé. -
Hur jag skulle känna kring mina barn är svårt att säga, har ju inte varit i sitsen, däremot har jag varit offret för en pedofil och nä, jag känner inget behov av att han skall dö, det kommer ändå inte ändra ett skit för mig.LindisenC skrev 2011-02-22 13:36:56 följande:Vill bara se vilka svar jag får på den här frågan då eftersom ni har ganska bra argument mot dödsfall, så inga jävla personliga påhopp nu.
Om ditt/dina barn blir uttsatta för en pedofil med allt vad det innebär. Tycker du det är rätt att han får sitta inne i hela sitt liv då o få "uppassning" 24/7, tillgång till dator, tvspel, träna, några mål färdig lagade mat om dagen osv... Eller du hade gärna sett honom lida som fan tiden mellan han får veta att han ska få dödsstraff och tills det sker?
-
Lite beroende på om sexöfrbytaren är pedofil eller ej så kan det även krävas total isolering. Vissa som har utfört övergrepp på barn ser sig ju inte som pedofil (och är det högst troligt inte heller) och kan ju även intala sig att just De faktiskt inte gjort något fel vilket kan göra att dessa hyser lika mycket agg mot pedofiler som "vanliga" svenssons gör.Auctoritas skrev 2011-02-22 13:46:25 följande:Det händer inte i Sverige. Pedofiler sätts på särskilda sexförbrytarfängelser. Hade de hamnat på vanliga anstalter hade de mördats av medfångarna.