Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Är du för eller emot dödsstraff?

jovisst skrev 2011-02-28 23:08:16 följande:
    Ännu större anledning att avrätta någon som begår sexuella övergrepp,alla deras offers offer är deras ansvar.

5% är 5% procent för många,heller att en oskyldig avrättas en enstaka gång,än att ett barn blir mördat i onödan!
    Som sagt, med det resonemanget bör vi direkt avrätta alla som utsatts för sexuella övergrepp som barn också (vare sig de är 3 år eller 30 år när det kommer fram), jag kanske borde ställa mig först i kö?
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-02-28 23:27:32 följande:
    Nej vi ska inte avrätta offer,vi ska  avrätta förövare
    Sannolikheten att offret för sexuellt brott mot barn själv blir förövare är större än att någon som mördat en gång mördar igen, så är det så att vi ska avrätta för att minimera antalet offer är det inte försvarbart att låta offren för sexuella brott mot barn gå fri från avrättning.

I Sverige har vi ca 64 mord varje år, av dessa är det alltså ungefär 3 där det handlar om någon som kommer mörda igen. Samtidigt har vi ca 2500 anmälda våldtäkter mot barn varje år, av dessa är det alltså ca 250 st som tyvärr riskerar att själva bli förövare när de blir äldre.
    Du vill avrätta de 64 som mördat för att 3 kanske mördar igen, men du vill inte avrätta de 2500 offren för våldtäkt av barn där ca 250 st själva kommer att utnyttja barn i framtiden....
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-02-28 23:39:59 följande:
    Vad är det i detta du inte kan förstå
    Vi ska avrätta folk som har begått brott,alltså skyldiga till mord och grova sexbrott på barn,där det finns dna och bevis.....vi ska inte avrätta någon som inte har begått brott-

BEGÅTT BROTT...............................INTE BEGÅTT BROTT
    Och varför ska vi avrätta någon bara för att, finns ingen logik när det räcker med att låsa in dem på livstid i de fall de kan tänkas mörda igen, vilket är en extremt liten minoritet av alla som mördat. I synnerhet när det kan komma fram att den som är dömd faktiskt är oskyldig. Det finns INGET försvar för att avrätta en oskyldig människa och med dödsstraff kommer det oundvikligen ske.
  • Plutteli
    spunge skrev 2011-03-01 07:32:50 följande:
    stor anledning till att oskyldiga har avrättats är för att det var då. inte nu! då hade man inte den teknik man har idag.. så självklart ska man inte bara avrätta folk hipp som happ!
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn

Visst, men inte ens dagens teknik är 100 % säker så det kommer ske att oskyldiga avrättas om man inför dödsstraff, det är oundvikligt och en oskyldigt avrättad är en för mycket bara för att sånna som du vill få avrätta de 3 personerna per år som mördar fler än en person...
  • Plutteli
    giftfri skrev 2011-03-01 20:22:41 följande:
    De flesta mord är vanliga enkla mord typ fyllebråk å gangsterbråk, väldigt få är planlagda mord, där vi kan tala om en riktig mördare..
    Jag vet, totalt dör ca 100 pers varje år pga "kraftigt våld"...
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-03-01 23:08:58 följande:
    Dom som dör där,blir inte mördade då eller,säger man att dom har självdött!??
    Nej, det rubriceras tex inte mord om någon blir påkörd av ett rattfyllo, eller får en knuff av någon under lek på fyllan som resulterar i att de tex faller utför en trapp och bryter nacken. Finns många orsaker till att folk dör av kraftigt våld som inte är mord men heller inte enbart en olycka utan ansvarig.
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-03-01 21:27:59 följande:
    Nej men nu menar jag att man ska avrätta skyldiga personer,inte oskyldiga....förstår du inte skillnaden?

Det finns så mycket teknisk bevisning idag att det är så gott som vattentätt,när nåhon döms.

Och varför tycker du att det är okey att låsa in folk på livstid om det nu är så många oskyldiga som sitter inne för mord!
    Tekniska bevisningen går att lura, det kan bli missar osv. så nej det är verkligen inte vattentätt.
    Att det är mer okey att låsa in på livstid än att avrätta borde väll säga sig självt? Om någon är oskyldigt dömd kan denne kompenseras och sättas på fri fot, om någon avrättats av misstag går det aldrig att kompensera.
    Ska man vänta ut morddömda innan de kan avrättas för att vara mer säker på att de är skyldiga så kommer de i vilket fall få sitta inne tills de självdör mer eller mindre varav dödsstraff bara blir meningslöst.
  • Plutteli
    giftfri skrev 2011-03-01 23:35:50 följande:
    Dessutom är mördare ofta en bra källa för infomation ang andra mord..
    Många avrättade har man behövt senare, men då är det ju försent..
    Det gäller speciellt massmördare, dom har vi massvis att lära från, för att kunna förhindra framtida massmördare så tidigt det bara går
    Precis, om inte annat kan man ju ha lite nytta av dem för att stoppa andra från att göra samma sak. Tex har det ju funnits ett och annat att lära i USA ang alla skolskjutningar, men många av de som genomfört dem har tagit livet av sig innan polisen nått dem...
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-03-02 22:18:57 följande:
    Spelar det någon roll för den som är död,eller för dennes anhöriga tror du?
    För den som är död är det väll skit samma om den dog av en hjärtinfarkt, hög ålder eller av att någon slig en yxa i huvudet på personen?
    För de annhöriga...tja:
    Säg att du och några vänner har haft en blöt kväll på krogen och vandrar hemmåt, ni busar och en av dina vänner knuffar till dig av misstag när han tappar balansen. Eftersom du också är rejält rund under fötterna snubblar du illa och faller utför trappen ni just skulle ned för. Resultatet är att du avlider. (Kan kanske med lite god vilja klassas som vållande till annans död)

Ta samma scenario, men istället för att du faller utför trappen pga att du snavar till följd av en ofrivillig knuff så hamnar du i bråk med din bäste vän, bråket utvecklas till slagsmål och du får en smäll som gör att du faller utför tidigare nämda trapp och dör. (Ev. dråp, högst troligt klassat som vållande till annans död)

Scenario tre, samma som ovan men i detta fallet har din vän sedan tidigare planerat att supa dig under bordet och få med dig hemmåt på den väg ni går på och när ni kommer till trappen knuffar han dig utför den och säkerställer att du dör. (Mord)

Som du själv förstår blir ju resultatet detsamma för dig, du är död oavsett, MEN vad tror du ärligt känns värst för dina annhöriga? Att du föll av misstag eller för att någon faktikt planerade allt?
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-03-03 10:21:37 följande:
    Men nu är dt ju inte riktigt så fint när dom stolen ska avgöra...min vän fick sin dotter mördad och han dömdes för dråp för att hon hade provocerat honom......mordet skedde på gatan utanför dagis och trots att han hade en kniv i fickan så ansåg domstolen att det inte var planerat........han blev själv mördad i fängelst senare tack o lov!
    Aha, så går man med kniv i fickan har man automatiskt planerat att mörda någon. Det är ju bra, då kan vi ändra om lagen med tilläggstexten "alla som dödar någon under gängbråk skall dömas till mord, vare sig det skedde i självförsvar, var planerat eller oplanerat".
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-03-03 13:42:17 följande:
    Men varför går man med en kniv i fickan....tror du att att det bekvämt eller tror du att dom tänker använda den.

Varför går man med en kniv i fickan till sin dotters dagis en morgon vid 9 tiden.........kul grej att göra...trodde så naiva människor som du var utdöda!
    Jag bor i norrland, de flesta jag känner har kniv med sig dagligen, om inte på sig så iaf i sin bil för att använda vid nödsituationer som sker oftare än man kan tro ;)
    Har även en och annan i bekantskapskretesen som alltid har en yxa i bilen, inte fan planerar de att yxmörda folk på ensliga vägar för det!
    Sen finns de de som har kniv på sig för att de har en tanke om självförsvar också, och slutligen en minimal grupp som har det för att de planerar att använda den till dåligheter.
  • Plutteli
    spunge skrev 2011-03-04 10:22:56 följande:
    så du tycker att usa är ett bra alternativ när du vill jämföra??

vi vuxna?? haha.. du är ju pytteliten!
    Vilket land tycker du är bra då?
    Japan har ju varit uppe och där konstaterades att de brott där Japan hade sämst statistik var de brott som gav dödsstraff medan deras brottslighet för brott som INTE gav dödsstraff var löjligt mycket lägre än bla här i Sverige.
    Sen är det väll egentligen bara USA som är "demokratiskt" och har dödstraff, men du kanske finner det relevant att jämföra med tex Kina eller Iran?

Annars kan vi ju nöja oss med att jämföra det här med åsikten om att fängelserna borde vara "hårdare" och straffen längre, för ser vi till länder bara i EU där fängelserna är tuffare och straffen längre så är även brottsligheten grövre och framförallt är återfall betydligt vanligare, ta UK som ett exempel.

Eller tycker du kanske att vi inte ska se till något land öht för en jämförelse? För faktum är ju att inget land ser ut precis som Sverige, med exakt samma lagstiftning eller samhällsklimat.....
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-03-04 23:14:18 följande:
    Antar att du inte har den i innerfickan när du ska gå till dagis
    Jag bär inte kniv öht, men har hänt fler gånger än jag kan räkna att andra barns pappor haft kniv synligt när de hämtat sina barn på förskolan samtidigt som jag hämtat min dotter. Än har ingen knivmördats...
  • Plutteli
    Fille88 skrev 2011-03-06 01:03:44 följande:
    Jag är garanterat FÖR dösstraff.

Folk som har dödat eller sexuellt utnyttjat ett barn kan bli dödade själva tycker jag!!

Men annars ska det vara dödstraff för brott som: Mord , Pedofili, Våldtäckt , m.m

Sen tycker jag även att man borde hugga av ena handen på en tjuv som man gör i vissa arabländer,,, om det är en vuxen ( kanske även ett barn , jag vet ej)

Men det är en annan femma jag är inne på nu..

Men angående dödstraff så tkr jag att JA: Återinför dödstraff ,,gamla sverige var MKT BÄTTRE

Tyvärr så är dagens Sverige väldigt mesigt land med mesiga straff och fega människor,,,Annars är landet en av världens bästa i världen!.
    *asg* ja visst var gamla Sverige såå mycket bättre, offentlig prygling, mord, våldtäkter och misshandel som låg lååångt över den statistik vi ser idag. Men det är klart, det är ju bättre att avrätta och misshandla folk (för ja att hugga handen av någon är misshandel) och ha en högre och grövre brottslighet än att satsa på vettiga fängelser (lyx om du så vill) och en lägre brottslighet och färre återfall....

F.ö är det inte olagligt att vara pedofil, det är olagligt att våldta barn. Men hur som, vill du ha det som i någon muslimsk diktatur rekomenderar jag dig en flytt, glöm inte solkrämen bara!
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?