Inlägg från: hemlig02 |Visa alla inlägg
  • hemlig02

17-åring, månadspeng, ansvar mm?

Jag har en son på 17 år. Just nu får han 600 kr i månaden. De ska räcka till mobilpott och saker han vill ha. Alla kläder och likande får han av oss. Vi har inga speciella regler över vad han ska hjälpa till med, därav så blir det inte så mycket av med hjäpen. På sommaren ska han klippa gräset, men det blir vääldigt sällan.

Känns som om han borde få lite mer ansvar, både här hemma och vad gäller ekonomi. Inköp av kläder och så....

Hur gör ni andra som har ungdomar i samma ålder? Hur mycket får de i månaden och vad ska pengarna räcka till? Har de sysslor som är deras ansvar hemma?

Berätta!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-01 20:49
    Ni som låter tonåringen få studiebidraget, hur gör ni under sommarlovet och jullovet?

Kan man göra så att pengarna betalas ut direkt till sonens konto istället för till mitt?
  • Svar på tråden 17-åring, månadspeng, ansvar mm?
  • hemlig02

Tilägg: Om hans mobilpott är slut och även pengarna, så brukar jag fylla på den åt honom ändå. Känns viktigt att han kan ringa om det skulle vara nåt....

• hemlig02
    duvetmia skrev 2010-11-01 19:51:22 följande:
    Går han inte i skolan?
    Jo han går i skolan. Varför undrar du det?
  • hemlig02
    phillipha skrev 2010-11-01 19:54:05 följande:
    Jag tycker att en 17 ska kunna fixa kläder å lära sig hushålla med pengar själv! Annars gör man dom en björntjänst!
    Jo, det är just det jag käner att jag kanske gör.... Därför jag vill ge honom lite mer pengar per månad och låta honom själv ansvara för klädinköpen kanske
  • hemlig02
    SeTa skrev 2010-11-01 19:59:07 följande:
    En sjuttonåring bör väl få sitt barnbidrag och själv ta ansvar för alla inköp den behöver? Och självklart hjälpa till hemma med diverse hushållssysslor.
    Vad tycker du att studiebidraget ska räcka till då? Räcker det med studiebidraget eller bör man ge lite extra?
  • hemlig02
    Lena skrev 2010-11-01 20:12:31 följande:
    Det är ett utmärkt sätt att lära honom att inte ta hand om pengar. 112 kan han alltid ringa och ni kan ringa honom. Det får räcka.
    Jo jag vet! *skäms lite faktiskt* Men kommer förmodligen att fortsätta med det, för min egen trygghets skull!
  • hemlig02

Ni som ger studiebidraget, hur gör ni de månader när man inte får nåt bidrag? Typ på sommarlovet? Eller på lullovet då man väl bara får ett halvt bidrag...

• hemlig02
    Lena skrev 2010-11-01 20:26:12 följande:
    Du kan ju alltid ringa honom. Att låta honom sköta det kommer antaligen ge honom en nyttig läxa snabbt. Han kommer inte vilja vara utan pengar så då kommer han hushålla med dem bättre, alternativt betala mer för ett abonnemang som ger mer saker för en fast månadskostnad.
    Men jag vill gärna känna mig säker på att han kan ringa till mig om han behöver. Det känns bäst för mig! Men det händer väldigt sällan att han inte har pengar till att fylla på, så det är inte ett problem alls egentligen.
  • hemlig02
    Lena skrev 2010-11-01 21:04:25 följande:
    Men då är det bättre att han får mindre pengar och mindre ansvar. Det han ska betala ska han även ansvara för utan tillskott från dig.
    Hur menar du?

Jag brukar fylla på hans mobilpott om han har slut på både pott och pengar, är det bättre att ge honom ännu mindre pengar då? I 90 % av fallen, så fyller an själv på sin pott, men det händer nån gång att det "skiter sig", då fyller jag på för att känna mig trygg själv
  • hemlig02

Ingen som vill berätta hur ni gör under sommarlov och jullov?

Svar på tråden 17-åring, månadspeng, ansvar mm?