Inlägg från: duvetmia |Visa alla inlägg
  • duvetmia

17-åring, månadspeng, ansvar mm?

Går han inte i skolan?

• duvetmia
    hemlig02 skrev 2010-11-01 19:56:17 följande:
    Jo han går i skolan. Varför undrar du det?
    Tänkte om han fick studiebidrag.

När jag var 17 (2 år sen så jag minns det väl!) fick jag hela studiebidraget av mina föräldrar. Det skulle räcka till kläder, nöjen osv. Mamma gav mig även rikskuponger så jag behövde inte betala mat själv om jag var på stan (mest för att vi bodde på landet utan bussar så jag inte kunde åka hem och äta om jag var hungrig).

1050 kronor räcker. Mina föräldrar betalade min vinterjacka när jag behövde en ny, annars köpte jag alla kläder själv. Jag hade alltid pengar, men kanske inte till allt. Kunde shoppa om jag ville, men kanske inte nya 1000kronors jeans varje gång.
  • duvetmia

Jag hade inga sysslor hemma. Inte mer än att städa mitt rum iallafall. Sen dammsög jag resten av huset ibland, plockade i och ur diskmaskinen, gjorde rent kattlådan osv men det var inte efter något schema eller så.

• duvetmia

Fick aldrig halvt bidrag på jullovet tror jag. På sommaren fick jag hjälpa till hemma med smågrejer som jag fick pengar för.

• duvetmia
    hemlig02 skrev 2010-11-01 22:26:26 följande:
    Ok, låter bra! Under jullovet får man halva studiebidraget, iaf var det så förra året!
    Jag fick hela mitt förra året.
  • duvetmia
    hemlig02 skrev 2010-11-03 21:47:48 följande:
    Jag såg just att det är fullt studiebidrag även i december! Jag hade fel där! Men jag vet att det var nån månad förra året då det var ett halvt studiebidrag, trodde att det var på jullovet....
    Hm. Fick hela varje månad förra året (förutom två på sommaren som uteblev då naturligtvis)
Svar på tråden 17-åring, månadspeng, ansvar mm?