Inlägg från: hemlig02 |Visa alla inlägg
  • hemlig02

17-åring, månadspeng, ansvar mm?

sopes alva skrev 2010-11-01 22:24:11 följande:
    men herregud han ska väl klara sig på studiebidraget  då jag förutsätter att han går i gymnasiet!!! sen större utgifter som vinterkläder etc kan ni väl hjälpa till med men mer än så kan jag itne tänka mig att han ska behöva hjälp med om han inte är totalt oansvarig
    Varför den otrevliga tonen? Obestämd
  • hemlig02
    Icnivad skrev 2010-11-01 22:22:34 följande:
    Jag fick hela barnbidraget/studiebidraget fom. att jag var 12 år.
    Då har jag fått köpa inköp av kläder och liknande själv.

Under jullovet får man studiebidrag. Det är inga problem.
    Det är tre månader (eller två" under sommaren som man inte får pengar.
    Och då var det så här för mig: Skaffa sommarjobb, ta ansvar, elelr var utan pengar hela somaren!
    That's it.

Då fick man lära sig ta ansvar, och lära sig penars värde.
    jag tycker det var superbra.
    (Nu är jag 20 år)
    Ok, låter bra! Under jullovet får man halva studiebidraget, iaf var det så förra året!
  • hemlig02
    sopes alva skrev 2010-11-01 22:24:54 följande:
    OCH under sommar och jullov ska han väl jobba extra jobb!!det är väl dags för hon om som 17åring att göra det???!!!
    Han har höstlov och jobbar extra nu. Duktigt  av honom att fixa! Men det är ju ingen självklarhet att man lyckas få ett extrajobb, kan vara svårt!
  • hemlig02
    Icnivad skrev 2010-11-01 22:31:12 följande:
    Jasså. Så var det inte för mig. men nu är det ändå 2 år sedan jag tog studenten, så det kanske har ändrats.
    men man kan alltid få jobb på jul-lovet också! :)
    Absolut kan man jobba! Jättebra om man fixar ett jobb, men det är ju ganska svårt att få job. Han är inte alls lat på det sättet att ahn inte vill jobba. Han är duktig!
  • hemlig02
    Icnivad skrev 2010-11-01 22:35:39 följande:
    Det låter som en bra grabb :)
    Nä, det är klart att det inte alltid är lätt.
    Men det är en sak man måste lära sig med! :)
    Helt klart en bra grabb!! Han försöker att fixa jobb, men OM  man inte får nåt tex under sommarlovet, så känns det ju taskigt att låta honm vara utan ´pengar över hela sommaren.....
  • hemlig02
    sopes alva skrev 2010-11-01 22:42:57 följande:
    vilken ton??

det verkar bara som om pojken inte jobbar extra vilket en 17åring borde göra och inte bara glida fram och tro att föräldrarna ska ge en allt.  det är inte hälsosamt.
    Det kändes som en otrevlig ton, ber om ursäkt om jag missuppfattade!

Han jobbar, när han har möjlighet och lyckas få ett jobb. Men det är ju som sagt inte alldeles lätt att få jobb....
  • hemlig02
    mariatösen skrev 2010-11-01 22:43:52 följande:
    min 17-åring får hela studiebidraget samt att jag betalar hans mobilräkning upp till 150;. i månaden.
    Dessa pengar ska räcka till alla hans nöjen och de kläder som han köper mer för att han gillar det. Vi köper vinterkläder, jeans 2 par om året, skor och lite baskläder. Vill han ha ytterligare jeans, eller 4 mössor/kepsar till, så får han köpa de flesta av dom själv.
    Han har inga direkta uppgifter i hemmet, men städar sitt eget rum, bär in sin tvätt och ber jag om det så plockar han upp disken eller hänger tvätten.
    Tack för att du delade det!
  • hemlig02
    sopes alva skrev 2010-11-01 22:46:27 följande:
    ja men vad bra!! jo da vill man verkligen ha ett xtra jobb hittar man. jag har alltid lyckats trots att jag ibland vart ute otroligt sent. det är bara att ringa runt.

sortera post under jul öppnar vägar till timarbete under resten av året liksaså vaktmästare på sjukhusen. sommarvikarie hos bostadsbolagen. visst finns det xtra jobb om man vill ha och planerar för det.
    Tack för tips!!
  • hemlig02

Tack astalacasta för att du svarade! Låter som en bra deal. Kanske jobbigt som tonåring, men bra ur ett vuxenperspektiv!

• hemlig02
    astalacasta skrev 2010-11-01 23:03:36 följande:
    Kanske ska tillägga att det som var fantastiskt bra med att få mycket ansvar (förutom att jag kunde laga mat, sortera tvätt och andra rätt viktiga kunskaper när jag flyttade hemifrån) var att jag fick motsvarande mängd frihet. Mina föräldrar litade helt på mig, och jag har aldrig tex behövt ha någon särskild tid då jag skulle vara hemma eller blivit tjatad på att jag skulle städa mitt rum. Så länge jag tog mitt ansvar i resten av huset så lät mina föräldrar mig ha en stor portion egen integritet.
    Åh det låter fantastiskt bra!!
  • hemlig02
    sopes alva skrev 2010-11-01 23:03:11 följande:
    mycket handlar om att liga på o singa igen o igen trots att dom säger att dom inte har något elller ber en återkomma senare.

jag har aldrig gått utan extra jobb om jag velat ha ett. och har jag har alltid sett till att vara tillgänglig och inte selektiv bär det gäller visstidsarbeten.

det gäller ju att se till att hjälpa killen att håll amodet uppe så att han inte ger upp om det skulle vara svårt att finna något nån gång.

de större postkontoren kan jag verkligen tipsa om som extra jobb.
    Tack!! Han har tidigare varit gansla dålig på att söka jobb, gärna väntat för länge. Men nu sista tiden har han verkligen varit duktig Tack för tipsen, igen!
  • hemlig02
    Lena skrev 2010-11-02 08:07:06 följande:
    Jag tycker det är bättre om du skulle sköta det själv och ge honom mindre pengar istället eftersom du ändå rycker in om pengar saknas. Ge honom något annat att ansvara för istället som tex hans klädinköp.
    Ok, nu förstår jag hr du menar!
  • hemlig02
    Waldo skrev 2010-11-02 10:26:04 följande:

Men framförallt ska det finnas ett sparande med.
     Det betyder att nu när det blir ett studiebidrag så sparas det 200:- per månad, vilket blir till  sommarmånaderna.  Det blir alltså 1000:- för två sommarmånader
    Hon står på så sätt inte utan pengar under sommaren

Smart att ha ett sparande så att de har pengar även under sommarmånaderna! Två flugor i en smäll kan man säga, att lära sig spara är ju jättebra! Tack för det tipset!
  • hemlig02
    Majsan70 skrev 2010-11-02 19:03:30 följande:
    Som svar på frågan hur vi gör på sommarlovet då studiebidrag inte betalas ut på två månader, vill jag svara att då får han pengar av  mig som sen skall betalas tilllbaka när lönen från sommarjobbet kommer i augusti.
    Tack för det tipset! Hur gör ni om han inte får nåt sommarjobb då?
  • hemlig02
    Majsan70 skrev 2010-11-02 19:14:14 följande:
    Att inte få sommarjobb finns inte i vokabuläret. Han har sommarjobbat sen han var 16.  Det SKA jobbas helt enkelt. Nu är han 19 nästa sommar så nu får han fixa annan typ av jobb.

Dottern som fylller 16 i februari skall ut o säka sommarjobb redan då.
    En jättebra inställning! Önskar att det inte fanns i vårtat vokabulär heller, ska sträva efter att få bort det!
  • hemlig02
    Majsan70 skrev 2010-11-02 19:19:02 följande:
    Jag håller tummarna för att ni får renasat i vokabuläret då.
    Tack!! Skrattande
  • hemlig02

Tack Cornelia! Det låter som ett bra sätt  tycker jag!  

• hemlig02
    duvetmia skrev 2010-11-03 21:35:45 följande:
    Jag fick hela mitt förra året.
    Jag såg just att det är fullt studiebidrag även i december! Jag hade fel där! Men jag vet att det var nån månad förra året då det var ett halvt studiebidrag, trodde att det var på jullovet....
  • hemlig02
    FrökenKanSjälv skrev 2010-11-04 18:06:54 följande:
    Min 17-åring lagar mat till hela familjen två gånger i veckan (inklusive planering, dukning, avdukning och disk). Hon plockar i och ur diskmaskinen flera gånger i veckan. Hon kör tvättmaskinen någon gång i veckan.

Hon får hela studiebidraget och det ska räcka till kläder och nöjen. Jag betalar mat och hygien. På sommarlovet ger jag henne samma summa som studiebidraget. Lönen från sommarjobbet får hon behålla helt själv, det brukar sparas för att räcka till tex ny dator eller ny telefon.
    Oj vilken duktig tjej ní har! Låter jättebra! Tack för att du svarade!
Svar på tråden 17-åring, månadspeng, ansvar mm?