• Fruktisar

När växer brösten?

Alltså, som jag fått förklarat för mig så kommer inte mjölken förrän ungen är ute. Men jag fick för mig att brösten på gravida brukar växa medans man har ungen i sig fortfarande? De växer väl inte ett par storlekar i o med att mjölken magiskt hamnar i dem efter ungen ploppats ut?

• Svar på tråden När växer brösten?
  • matteme

de ömmar ju i början av graviditeten, ibland till och från. Så antar att de växer hela tiden. Men mjölken produceras ju när bebis kommit och det är väl då brösten blir större också? vet inte om jag kom med något vettigt svar ;)

• Fruktisar

jag vet inte om jag blev så mkt klokare men uppskattar svaret :D

• Bebbelycka

Jag har väldigt små bröst!! Jag väntade hela grav på att de skulle växa till sig lite, hade aldrig ens ont i dem något. Inte ömma eller så. Efter förlossningen när mjölken rann till ökade de en storlek och försvann helt direkt efter amningsstopp.  Var likadant båda graviditeterna. Gick upp 18 kg resp 10 kg under graviditeterna.

Så har det varit för mig, medans en del andra får enorma bröst när de plussar. Det spelar kanske in hur du lagrar fett på kroppen?

• Fruktisar

Hm ja kanske,, känns som jag bara blivit tjockare om magen men det måste ju blivit ett jämnt lager fett som jag inte kan se eftersom jag gått upp 14 kg och är i vecka 31 "bara".

mina bröst ömmade lite i början men inte sålänge,, kanske blir som du skriver då,, att de ökar en storlek bara sådär poff efter ungen ploppar ut =P

• Jeans

Jag hade bröstmjölk med ettan redan i vecka 14, i vecka 23 rann de! Väntar nu tvåan och måste ja tuttvaddering! Vecka 18! De är så olika men i början svullnar dom för att körtlarna som ska producera den riktiga mjölken börjar bli aktiva och reagerar på att du är gravid och fylld med hormoner :)

• crimson

Jo dem växer ett par storlekar efter att mjölken magiskt hamnar där. Pamela-brösten brukar jag och mina vänner kalla dem. En morgon vaknar du av att det känns om att någon sitter på ditt bröst. Dem är tokstora och stenhårda av all mjölk. Som tur är reglerar det sig rätt fort efter barnets behov och dem blir lite mindre.

• Rosa socka

Mina bröst växte ytterst lite i början av första graviditeten, sen stannade de i den storleken även efteråt. Mjölken rann aldrig till så jag har ingen aning om hur det hade varit då.
    Den här gången har de inte växt någonting alls och vi får se om mjölken kommer den här gången.

Brösten växer inte för alla och behöver inte bli megastora när mjölken kommer utan kan vara spända de första dagarna och sen gå ner sig lite när mjölkproduktionen har anpassats.

❤ Oliver april -09 , Minikorv BF 101227 ❤
  • Bebbelycka

Jo förresten, när jag tittar på foton från när mjölken rann till efter förlossningen var de megautspända, ömma och stora, men när det anpassat sig lite var de en storlek större under hela amningen.

• Fruktisar

Ahaaa ja nu har jag sannerligen blivit lite klokare!  Tack för alla svar! :D

• Jennass

Mina bröst har vuxit båda graviditeterna, redan i vecka 10 hade de ökat en kupstorlek. Nu i vecka 20 sitter jag med en störande stor g-kupa istället för min vanliga e-kupa. Mjölk eller ja den där första mjölken har kommit ut sen Vecka 14..

• saltflingan

Hihi jo de växer magiskt veckorna efter förlossningen. Jag hade g-kupa när jag blev gravid med sonen, sen hux flux så satt jag där med L-kupa när mjölken hade stabiliserat sig.

Under graviditeten så ökade jag från 75 till 85 men behöll kupstorleken, iofs blir kupan automatiskt större med större omkrets men jag behövde inte gå upp till en ny kupstorlek iaf. Efter förlossningen var jag efter ett par månader nere på 80 i omkrets och där har jag stannat.

Nu är jag gravid igen och håller tummarna för att brösten inte ska växa mer för då vet jag inte var jag ska hitta bhar. Men jag hoppas som sagt att de stannar vid denna storlek då jag fortfarande ammar sonen.

• Fruktisar
    saltflingan skrev 2010-11-01 23:02:11 följande:
    Hihi jo de växer magiskt veckorna efter förlossningen. Jag hade g-kupa när jag blev gravid med sonen, sen hux flux så satt jag där med L-kupa när mjölken hade stabiliserat sig.
    Vad fascinerande!

Dock lite irriterande att det är så olika för alla, man vill ju ha ett universalsvar :D Men det är det första man får lära sig när man är gravid.. det är så olika för varenda en =P
  • LNE

Jag hade 80B hela graviditeten och fick 80C efter förlossningen.... så ingen jätteskillnad blev det för mig. Men jag hade nästintill ingen mjölk heller så det kanske berodde på det?

• Idis1

Mina bröst växte redan under gravididteten. Var på solsemester i vecka 11 och då hade jag svårt att få på mig min vanliga bikiniöverdel. Efter förlossningen blev de väl lite större dagarna när mjölken rann till, men sen tror jag att de gick tillbaka till den storlek de hade under graviditeten. Nu efter avslutad amning är de dock ÄNNU mindre än vad de var innan jag blev gravid.

• queenofangels

har G kupa i vanliga fall men när mjölken kom med dottern fick ja J kupa, så på mig växte dom magiskt.

• Mymlan80
    Addes mamma skrev 2010-11-01 22:27:32 följande:
    Mina bröst växte inte alls, varken under eller efter graviditeten :(
    Samma här, dom var lite ömma i början men det gick över.
    Välkommen Liten 091203
  • Rosa socka
    LNE skrev 2010-11-02 15:43:28 följande:
    Jag hade 80B hela graviditeten och fick 80C efter förlossningen.... så ingen jätteskillnad blev det för mig. Men jag hade nästintill ingen mjölk heller så det kanske berodde på det?
    Storleken på brösten spelar ingen roll hurvida man kommer kunna amma eller inte, heller inte hur mycket mjölk man har så det var inte det det berodde på.
    Även kvinnor med små bröst har tillräckligt med mjölk för att mätta sitt barn, om man fått igång mjölken dvs.
    Jag med stora bröst fick aldrig igång mjölken.
    ❤ Oliver april -09 , Minikorv BF 101227 ❤
  • mamma smurfen

Jag gick in i graviditeten med 75A i BH-storlek.....
    Sitter nu här med storlek 80E....å har fortfarande 5 veckor kvar till förlossningen......bävar inför hur de kommer se ut sedan.... 

Svar på tråden När växer brösten?