• Sessi

Föräldrarledig

Jag har ett stillasittande jobb och försöker få fram NÄR man får gå på mammaledigt..nån som vet? Tacksam för svar.
    Jonna

• Svar på tråden Föräldrarledig
  • Melnics mamma

Om jag inte har fel så har du rätt att börja ta ut dina föräldradagar 60 dagar inna BF....

Älskade Melwin 080103
  • Galia

Ja 60 dagar innan bf får du börja ta ut föräldrapenning om du vill men redan 6 månader innan bf kan du sluta arbeta eller gå ner i tid (men det får du ju i så fall ingen kompensation för) utan att det påverkar din SGI.

Här kan du läsa mer om föräldrapenning.
    http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_bebis/ekonomi/allt_om_din_foeraeldrapenning/

Sen finns ju även Försäkringskassans hemsida www.forsakringskassan.se

• Sessi
    Melnics mamma skrev 2010-11-02 10:44:07 följande:
    Om jag inte har fel så har du rätt att börja ta ut dina föräldradagar 60 dagar inna BF....
    OK! låter ju toppen isåfall..men det är OM man blir beviljad havandeskapspenning då annars får man ta av mammadagarna eller?
  • Sessi
    Galia skrev 2010-11-02 10:53:07 följande:
    Ja 60 dagar innan bf får du börja ta ut föräldrapenning om du vill men redan 6 månader innan bf kan du sluta arbeta eller gå ner i tid (men det får du ju i så fall ingen kompensation för) utan att det påverkar din SGI.

Här kan du läsa mer om föräldrapenning.
    www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_b.../

Sen finns ju även Försäkringskassans hemsida www.forsakringskassan.se
    jättebrasida..tack
  • Galia
    Sessi skrev 2010-11-02 11:15:52 följande:
    OK! låter ju toppen isåfall..men det är OM man blir beviljad havandeskapspenning då annars får man ta av mammadagarna eller?
    Nej 60 dagar innan får du ta av dina föräldradagar eller mammadagar som du kallar det. Havandeskapspenning kan man också få från 60 dagar innan men då du skrev i ts att du har stillasittande arbete så låter det inte som att du kan få det såvida ditt stillasittande arbete inte är farligt på ngt sätt http://www.forsakringskassan.se/nav/defb44395791826295472f7bf3e845f2
Svar på tråden Föräldrarledig