• Anonym

Vad är "kvällsfika" ??

Jag har nyligen fått 2 nya bekantskaper i form av mammor till barn i 6-8 års åldern. Har själv ett barn i samma ålder.

Det har nu vid ett par tillfällen kommit upp ordet "kvällsfika" och jag vågar inte säga att jag inte fattar vad dem menar?

Fikar folk verkligen med sina barn sent på kvällarna? Varför gör man något så dumt? Kan väl aldrig vara bra att godsaker på kvällarna, verkar vara nästan varje kväll dessutom!

Efter vi har ätit middag runt 18-tiden så äter vi INGET mer innan nattning.

Är detta något som är extremt för just dessa 2 mammor eller finns det fler som gör såhär? (i mina ögon heltokigt )

• Svar på tråden Vad är "kvällsfika" ??
  • puss

lite fruktyoghurt eller manna, eller lite fil och flingor. typ som mellis.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Ulaninen

Skulle snarare gissa att kvällsfika är mackor och mjölk eller liknande, precis innan läggdags - de kanske äter middag tidigt och hinner bli lite hungriga innan det är dags att sova... Men det är ju bara en gissning från min sida. Jag kallar det kvällsfika om jag äter en eller ett par mackor och dricker te innan jag går och lägger mig :)

• Veritas18

Hmm..det där är ju olika. De kanske inte syftar på något sött, utan det kan va ett mellanmål istället. Så var det med mina systerdöttrar iallafall. Tycker inte alls att det är heltokigt. Stackars barn, om de går och lägger sig 20 och upp, vi säger 6 och sista måltiden va kl 18, det betyder att de inte har ätit på12 tim!
    Själv skulle jag dö av hunger och vakna hur grinig som helst Flört

• Pickeli

Kvällsfika för mig är som frukost fast på kvällen. Och ja det förekommer. Här äter vi nästan alltd gröt till "kvällsfika"

Google it!
  • fjonkan

Det gör många för att barn växer och behöver mer att äta och inte lägga sig hungriga. Behöver naturligtvis inte vara sötfika utan kanske the å mackor eller annat.

Jag är faran som lurar i natten.....
  • Stormorsan

Skulle tro att kvällsfika = kvällsmat

De äter kanske lite fil och flingor, yoghurt och/eller smörgås.

• Anonym (Silly)

Kan bara hålla med TS - inte bra att äta socker och kolhydrater på kvällen. Speciellt inte för barn. Det utvecklar diabetes. Är man hungrig innan man ska sova så är det bättre med något som inte ger en energitopp. Tror att föräldrar gör så för att det snabba sockret gör barnen dästa men det ger ingen bra nattvila för kroppen.

• delifi2

säger dom de flesta andra här.
    VI äter mat vid 17-tiden sen ska de lägga sig mellan 19-20 och då utan att ha fyllt på blodsockret är inte det bästa.
    SÅ det blir en macka med kräm eller fil som äldsta sonen får, yngsta sonen dricker välling när han lägger sig kl 19

• Pickeli
    Anonym (Silly) skrev 2010-11-02 13:43:08 följande:
    Kan bara hålla med TS - inte bra att äta socker och kolhydrater på kvällen. Speciellt inte för barn. Det utvecklar diabetes. Är man hungrig innan man ska sova så är det bättre med något som inte ger en energitopp. Tror att föräldrar gör så för att det snabba sockret gör barnen dästa men det ger ingen bra nattvila för kroppen.
    Vem ger sina barn regelbundet bullar och gofika på kvällen? Tror hon missuppfattat sina väninnor faktiskt.
    Google it!
Svar på tråden Vad är "kvällsfika" ??