• Anonym

Vad är "kvällsfika" ??

Jag har nyligen fått 2 nya bekantskaper i form av mammor till barn i 6-8 års åldern. Har själv ett barn i samma ålder.

Det har nu vid ett par tillfällen kommit upp ordet "kvällsfika" och jag vågar inte säga att jag inte fattar vad dem menar?

Fikar folk verkligen med sina barn sent på kvällarna? Varför gör man något så dumt? Kan väl aldrig vara bra att godsaker på kvällarna, verkar vara nästan varje kväll dessutom!

Efter vi har ätit middag runt 18-tiden så äter vi INGET mer innan nattning.

Är detta något som är extremt för just dessa 2 mammor eller finns det fler som gör såhär? (i mina ögon heltokigt )

• Svar på tråden Vad är "kvällsfika" ??
  • Flygfotogen

Kvällsfika kan nog vara allt från välling till fil, gröt, macka, te och frukt. Fika behöver inte vara sötsaker.

• Veritas18
    Anonym (Silly) skrev 2010-11-02 13:43:08 följande:
    Kan bara hålla med TS - inte bra att äta socker och kolhydrater på kvällen. Speciellt inte för barn. Det utvecklar diabetes. Är man hungrig innan man ska sova så är det bättre med något som inte ger en energitopp. Tror att föräldrar gör så för att det snabba sockret gör barnen dästa men det ger ingen bra nattvila för kroppen.
    Dummaste jag har hört!

Ungefär samma resonemang som, gå inte över gatan för att man kan bli påkörd! (om du äter socker kan du utveckla diabetes) Att få diabetes ligger inte bara i hur mycket socker man äter utan en del är också genetiskt.

Samtidigt så vet egentligen inte TS vad kvällsfika går ut på, så man kan ju inte säga att det är sött eller med kolhydrater.
  • snillis

Hos oss är kvällsfika = kvällsmat, dvs macka, yoghurt, gröt, dvs samma som frukost. Typ!
    Äter vi varje kväll. I alla fall barnen. VI vuxna sitter med och dricker te. Jag brukar inte äta efter middagen (som äts vid 17) men barnen behöver nåt innan de somnar.

• lövet2

Hos oss äter vi alltid kvällsfika, även om inte alla äter samma tid. Middag äter vi runt 1630. De yngsta äter då kvällsfika runt 2000 och de äldre kanske framåt 2130. Kvällsfika består oftast av smörgåsar och choklad/te/mjölk/juice.
    Varför äter vi då kvällsfika? För att vi är hungriga naturligtvis ...

• fjonkan
    Anonym (Silly) skrev 2010-11-02 13:43:08 följande:
    Kan bara hålla med TS - inte bra att äta socker och kolhydrater på kvällen. Speciellt inte för barn. Det utvecklar diabetes. Är man hungrig innan man ska sova så är det bättre med något som inte ger en energitopp. Tror att föräldrar gör så för att det snabba sockret gör barnen dästa men det ger ingen bra nattvila för kroppen.
    Där har du helt fel!!!! Dessutom tror du att vi andra föräldrar försöker söva våra barn på det sättet,helt konstigt resonemang!!! Prata inte om sånt du inte vet ngt om.
    Jag är faran som lurar i natten.....
  • snillis

Har vi varit ute innan brukar vi göra varm choklad och ostmackor *slurp*

• La Lola

Skulle vi äta middag o inget mer skulle vi få lägga oss hungriga.

Hedda äter gröt o ersättning.
    Alma äter nån smörgås o dricker nåt till eller äter mjölk o flingor.
    Jag o maken dricker té o äter 2 mackor.

Middan äter vi ju redan vid 17.30.
    Barnen lägger sig vid 21 o vi vuxna allt mellan 23 - midnatt.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Pickeli
    fjonkan skrev 2010-11-02 13:49:32 följande:
    Där har du helt fel!!!! Dessutom tror du att vi andra föräldrar försöker söva våra barn på det sättet,helt konstigt resonemang!!! Prata inte om sånt du inte vet ngt om.
    Fast hon har ju rätt i att inte kroppen sover och vilar bra när insulinnivån ligger i topp.
    Google it!
  • Flygfotogen

Man måste få prata om sånt man inte vet något om. Hur annars ska man lära sig? Man får prata om allt men det betyder inte att man har rätt.

• La Lola
    Pickeli skrev 2010-11-02 13:44:12 följande:
    Vem ger sina barn regelbundet bullar och gofika på kvällen? Tror hon missuppfattat sina väninnor faktiskt.
    Det tror jag oxå.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Vad är "kvällsfika" ??