• Anonym

    Tillskott mot vintertrötthet

    Hej!

    Jag känner av hösten och mörkret väldigt mycket. Blir trött, lite nere och väldigt godissugen. Funderar på det här med att äta extra D vitamin, har hört många som blir hjälpta av det.
    Jag äter Mitt Val Kvinna idag, kan man addera mer D vitamin eller blir det för mycket?
    Hur mycket kan man max äta per dag?

  • Svar på tråden Tillskott mot vintertrötthet
  • Apotekaren

    Hej!
    En tablett Mitt Val Kvinna innehåller  3,75 mikrogram av vitamin D. Rekommenderat intag för vuxen (som ej är gravid) är 7,5 mikrogram per dag. Du kan alltså komplettera med en ytterligare tablett Mitt val Kvinna om du vill.


    Behovet av vitamin D varierar med bland annat ålder och kön. Rekommendationen per dag är:


    10 mikrogram för barn under två år 7,5 mikrogram för barn över två år och vuxna 10 mikrogram för gravida och ammande 10 mikrogram för personer över 60 år

    D-vitamin behövs för omsättningen av kalcium och fosfat. D-vitamin (kolekalciferol) kan bildas i huden under inverkan av solljus eller tillföras via kosten. I den svenska kosthållningen är fet fisk och vitaminerat margarin de viktigaste källorna. Annars är det relativt få livsmedel som innehåller D-vitamin.


    Många lider av sk vintertrötthet. En del blir småtrötta, andra drabbas allvarligare av årstidsbunden depression. Rent fysiskt beror det på att under de mörka månaderna producerar kroppen mer melatonin, ett ”sömnhormon” som sänker ämnesomsättningen och reglerar dygnsrytmen. Det man kan göra är att försöka vara utomhus så mycket som möjligt under dygnets ljusa timmar.


    Hälsningar Catharina
    leg apotekare

Svar på tråden Tillskott mot vintertrötthet