Eliana skrev 2010-11-02 21:05:09 följande:
oj, missade att svara ang det du frågade om pasta. Jag tänkte om det finns laktosfri pasta. Om man kan köpa det i ett märke alla laktosfria produkter. Om dom kanske har namnet Valio ? Ska ta och kolla noga i affären i morgon då jag har bättre med tid ensam.
Färdga köttbullar tex.... finns det nåt idom också tro som inte är bra. Hon äter helst köttbullar och kalkon-köttbullar.
Laktos är en sockerart precis som tex fruktos eller sakaros. I laktosfri mjölk har man tillsatt laktras som bryter ner laktosen till galaktos och glukos två andra sockerarter. Det är just det som händer i magen på dem som kan btyta ner laktos. Laktosintoleranta har nersatt möjlighet att bryta ner laktosen eller saknar den helt. Laktosen går då obehandlad igenom systmet och skapar gaser, diaree och magknip.
I valios röda laktosfria mjölk finns det 0 g laktos och 3,1 g galaktos och glukos. I vanlig mjölk finns det 5 g laktos per 100 g mjölk. Skillnaden är att det i vanlig mjölk står utskrivet som kolhydrater och i valios står det utskrivet som sockerarter. I båda fallen är det sockerarter det handlar om.
Laktos finns i mjölkprodukter och färdiga rätter som innehåller mjölk. Laktos finns även i vissa mediciner och som sötningsmedel i bla chips. Laktos finns inte i bröd (för dyrt att baka på smör och/eller mjölk) eller pasta.
De flesta laktosintoleranta tål små mängder av laktos som finns i tex smör och hårdost.
När det kommer till produkter så är laktosintolerans lätt att leva med. Det finns bra ersättare för i princip alla mjölkprodukter. Personligen tycker jag Valios laktosfria produkter är bättre än arlas. Mycket beror på att jag insåg att jag var laktosintolerant som vuxen och därför har svårt för mjölk som smakar annorlunda. Valios mjölk smakar som vanlig mjölk medan arlas är sötare i smaken. Valio är ett finskt märke och i finland är laktosintolerans mycket vanligare än i sverige varför kunskapen är mycket bättre där.
Här har du en lista på Valios laktosfria produkter.
valio.se/valio/smpage.fwx&location=73&familyid=43 alla valios produkter är INTE laktosfria utan du får läsa på produkterna. Oftast går det utmärkt att be affären ta in en produkt som saknas i sortimentet.
Här har du en lista på Arlas laktosfria produkter.
www.arla.se/Default____22690.aspx
Laktosintolerans går att kolla med blodprov, man kollar genetiken eftersom laktosintolerans är genetiskt. I vårt fall har två av tre barn ärvt laktosintoleransen från mig. Hur det blir med bebisen vet vi inte än, han är för liten fortfarande.
Nu är det inte säkert att hon är laktosintolerant. Laktosintolerans är trots allt ovanligt i den svenska befolkningen. Mjölkproteinallergi är betydligt vanligare. Och med tanke på att hon haft problem med eksem så känns mjölkproteinallergi mer troligt. Är det så att hon hon är allergisk så måste all mjölk tas bort, då räcker det inet att byta till laktosfria produkter. Utan då är det havre-, ris- och sojabaserade produkter som gäller.