• Eliana

Gasig i magen,felmjölk??

Min dotter tre år vägrar låta mig köpa annan mjölk än "röda"-mjölken,   men pga gaserna rekomenderade BVC annan mjölk,   dom sa inte vilken...men jag antar att det är laktosfri mjölk.   Nu har jag lurat min flicka och köpt  Valio laktosfr mjölk, mellan mjölk  och häller det i den röda förpackningen så hon verkar inte märka någon skilnad.     Är det  rätt mjölk för henne tro ?       Prövade soja-mjölk men den spottade hon rakt ut !!!
    Ett liv utan mjölk har vi prövat och hon tjatar och gråter om hon inte får mjölk, och det är inga mängder men hon är känslig i magen trodde BVC.
    Men så läste jag att det är varvat socker i den Valio laktosfri mjölk, det kan ju inte vara bra det heller. Det är det inte i vanlig rödmjölk. 
    Vad köper ni andra föräldrar  ?

• Svar på tråden Gasig i magen,felmjölk??
  • Eliana
    Eliana skrev 2010-11-02 14:53:43 följande:
    Min dotter tre år vägrar låta mig köpa annan mjölk än "röda"-mjölken,   men pga gaserna rekomenderade BVC annan mjölk,   dom sa inte vilken...men jag antar att det är laktosfri mjölk.   Nu har jag lurat min flicka och köpt  Valio laktosfr mjölk, mellan mjölk  och häller det i den röda förpackningen så hon verkar inte märka någon skilnad.     Är det  rätt mjölk för henne tro ?       Prövade soja-mjölk men den spottade hon rakt ut !!!
    Ett liv utan mjölk har vi prövat och hon tjatar och gråter om hon inte får mjölk, och det är inga mängder men hon är känslig i magen trodde BVC.
    Men så läste jag att det är varvat socker i den Valio laktosfri mjölk, det kan ju inte vara bra det heller. Det är det inte i vanlig rödmjölk. 
    Vad köper ni andra föräldrar  ?
    Nu när jag läser andra trådar verkar ju mjölk-allergi resultera i hud-utslag.   Men kan det vara som BVC sa till mig också ? Att hon dricker fel mjölk ??  Därav hård och gasig mage .....    ?
  • mian75

Det finns laktosintolerans och mjölkproteinallergi. Laktosintolerans ger ofta ont i magen, gaser, lös mage, uppsvälld mage. Vid laktosintolerans kan inte kroppen bryta ner laktos (mjölksocker). Genom att välja laktosfria produkter brukar besvären minska eller helt försvinna för de med laktosintolerans.

Mjölkproteinallergi innebär att man är allergisk mot proteinet i mjölken. Mjölkproteinallergiker kan lida av lös mage, hård mage, eksem, kolik (små barn), sömnsvårigheter och i sällsynta fall andningsproblem (anafylaktisk chock). En mjölkallergiker behöver bara ha ett symtom. För en mjölkallergiker gäller att man måste utesluta allt som innehåller mjölkprotein d v s saker som mjölk, yoggi/fil, smör, ost, glass m m. Mjölkprotein finns också ofta gömt i t ex färdigmat och benämns med t ex skummjölkspulver (i t ex flingor), kasein, vassle o s v.

I ert fall tror jag at BVC menat att ni ska testa med den laktosfria mjölken till att börja med och se om dottern blir bättre (bara ni får henne att dricka den). Om ni inte märker någon skillnad kanske ni ska testa att utesluta allt mjölkprotein och se om det blir bättre då. Detta ska ni dock göra i samråd med BVC och en dietist så att ni får rätt hjälp.

• Eliana
    mian75 skrev 2010-11-02 15:13:41 följande:
    Det finns laktosintolerans och mjölkproteinallergi. Laktosintolerans ger ofta ont i magen, gaser, lös mage, uppsvälld mage. Vid laktosintolerans kan inte kroppen bryta ner laktos (mjölksocker). Genom att välja laktosfria produkter brukar besvären minska eller helt försvinna för de med laktosintolerans.

Mjölkproteinallergi innebär att man är allergisk mot proteinet i mjölken. Mjölkproteinallergiker kan lida av lös mage, hård mage, eksem, kolik (små barn), sömnsvårigheter och i sällsynta fall andningsproblem (anafylaktisk chock). En mjölkallergiker behöver bara ha ett symtom. För en mjölkallergiker gäller att man måste utesluta allt som innehåller mjölkprotein d v s saker som mjölk, yoggi/fil, smör, ost, glass m m. Mjölkprotein finns också ofta gömt i t ex färdigmat och benämns med t ex skummjölkspulver (i t ex flingor), kasein, vassle o s v.

I ert fall tror jag at BVC menat att ni ska testa med den laktosfria mjölken till att börja med och se om dottern blir bättre (bara ni får henne att dricka den). Om ni inte märker någon skillnad kanske ni ska testa att utesluta allt mjölkprotein och se om det blir bättre då. Detta ska ni dock göra i samråd med BVC och en dietist så att ni får rätt hjälp.
    så jag kan då fortsätta med Valio Laktosfria mjölk,    ska jag köpa deras smör och andra produkter också tro,    och utesluta pasta  och viss bröd också kanske ?  Vilket bröd ska hon äta då??  Hon äter bara vitt bröd ,  har prövat mörkare men det spottas ut.
    Jag misstänker nåt  som hon inte mår bra av,  kanske mjölken men även annat, svårt att veta vad bara.  Hon klagar varje dag över magen och mycket gaser trots magdroppar.   Vi ska till BVC snart igen, då kanske dom kan ge mig en bra lista .
    Tack för svaret ang mjölken,  börja med att köpa laktosfri mjölk.   För exem hade hon mycket som liten men det har försvunnit.  
  • Eliana
    Eliana skrev 2010-11-02 15:25:10 följande:
    så jag kan då fortsätta med Valio Laktosfria mjölk,    ska jag köpa deras smör och andra produkter också tro,    och utesluta pasta  och viss bröd också kanske ?  Vilket bröd ska hon äta då??  Hon äter bara vitt bröd ,  har prövat mörkare men det spottas ut.
    Jag misstänker nåt  som hon inte mår bra av,  kanske mjölken men även annat, svårt att veta vad bara.  Hon klagar varje dag över magen och mycket gaser trots magdroppar.   Vi ska till BVC snart igen, då kanske dom kan ge mig en bra lista .
    Tack för svaret ang mjölken,  börja med att köpa laktosfri mjölk.   För exem hade hon mycket som liten men det har försvunnit.  
    ska gå och handla nu. Mjölk och bröd.  Men det måste ju vara som du nämner några matvaror  , en massa sorters mat med dessa mjölkprodukter i.  Kan jag hålla mig till ett visst märke el märken tro, så behöver man inte leta hela tiden.  Som är laktosfria
  • Eliana
    Eliana skrev 2010-11-02 15:28:21 följande:
    ska gå och handla nu. Mjölk och bröd.  Men det måste ju vara som du nämner några matvaror  , en massa sorters mat med dessa mjölkprodukter i.  Kan jag hålla mig till ett visst märke el märken tro, så behöver man inte leta hela tiden.  Som är laktosfria
    Go Green-märket    vad är det  tex
  • mian75

Jag blev lite funderasam över det du skrev om att dottern hade mycket eksem som liten. Det kan ju tyda på att hon är mjölkallergiker, även om eksemen försvunnit. Men, men - testa med laktosfritt till och börja med.

Kör på laktosfritt smör, yoggi o s v. Vad det gäller bröd så är de flesta bröd idag utan mjölkprotein d v s även utan laktos. Anledningen är att man ofta baka på olja eftersom smör är för dyrt att baka på. Kolla så att det står vegetabiliskt fett så kan du vara ganska säker på att det är fritt från laktos också.

Go green är ett "vegetariskt" märke och deras "mjölkprodukter" är  t ex soja och rismjölk som då är fria från laktos och mjölkrprotein.

Om du vill veta mer kan du kolla på www.mjolkfri.com. Prata även med ditt BVC så att du får mer hjälp och skulle du inte få hjälp där kan du vända dig till närmaste barnklinik för en allergiutredning.

• Eliana
    mian75 skrev 2010-11-02 15:39:45 följande:

Jag blev lite funderasam över det du skrev om att dottern hade mycket eksem som liten. Det kan ju tyda på att hon är mjölkallergiker, även om eksemen försvunnit. Men, men - testa med laktosfritt till och börja med.

Kör på laktosfritt smör, yoggi o s v. Vad det gäller bröd så är de flesta bröd idag utan mjölkprotein d v s även utan laktos. Anledningen är att man ofta baka på olja eftersom smör är för dyrt att baka på. Kolla så att det står vegetabiliskt fett så kan du vara ganska säker på att det är fritt från laktos också.

Go green är ett "vegetariskt" märke och deras "mjölkprodukter" är  t ex soja och rismjölk som då är fria från laktos och mjölkrprotein.

Om du vill veta mer kan du kolla på www.mjolkfri.com. Prata även med ditt BVC så att du får mer hjälp och skulle du inte få hjälp där kan du vända dig till närmaste barnklinik för en allergiutredning.

Tack tack       Ja hon hade det exem, det va s illa att vi fick akut besöka läkare, dom trodde det kunde vara torr hud, men jag tvivlar. Hon smörjes med samma hudcreme lika mkt då som nu och idag har hon inga exem alls. Så jag ska kolla upp detta,   börjar tro att hon har mjölkallergi.       Tack för era svar och goda råd
  • Eliana
    mian75 skrev 2010-11-02 15:39:45 följande:

JÄTTEBRA  information  jue     ! Tack
  • vittra

Vill bara poängtera att det kan hända att barn blir symptomfria av laktosfritt även om de i själva verket är mjölkproteinallergi det rör sig om... Sen hängde jag inte med i det där med pasta och bröd, tror du hon är känslig mot gluten också? De flesta brödsorter är ju mjölkfria nu för tiden, eller åtminstone de vi brukar köpa.

Låter dock troligt med mjölkallergi, det förklarar att hon hade eksem som liten...

• vittra

På tal om sockret så är det ju laktos (socker) i vanlig mjölk, men laktosfri mjölk behöver ju rimligtvis annan sockerart, annars smakar ju mjölken förmodligen riktigt illa

• Eliana
    vittra skrev 2010-11-02 20:04:01 följande:
    På tal om sockret så är det ju laktos (socker) i vanlig mjölk, men laktosfri mjölk behöver ju rimligtvis annan sockerart, annars smakar ju mjölken förmodligen riktigt illa
    jag läste att på Valio mjölk är det 2,8%  varvat socker. Jag är så dålig på innehållsförteckningar och dess innebörd, men  varvat socker tror jag inte finns i vanlig mjölk.  Och då tänker jag just på att det är socker i. Men det har kanske den minsta betydelsen  för henne då hon inte verkar tåla själva mjölken
  • Eliana
    Eliana skrev 2010-11-02 20:37:34 följande:
    jag läste att på Valio mjölk är det 2,8%  varvat socker. Jag är så dålig på innehållsförteckningar och dess innebörd, men  varvat socker tror jag inte finns i vanlig mjölk.  Och då tänker jag just på att det är socker i. Men det har kanske den minsta betydelsen  för henne då hon inte verkar tåla själva mjölken
    Jag har själv ingen allergi och vet inte om min släkt har det heller,  är adopterad .  Men dom jag växt upp med och övriga i vär omgivning var fria från all slags allergi också    Men nu när min dotter varkar vara allergisk så är det som en djungel för mig att fatta all slags olika allergier  . Det är ju sådant man aldrig ens brytt sig om för man kan själv äta allt. 
    Så nu måste jag försöka sätta mig in i detta   och ni skriver bra svar
  • Eliana
    Eliana skrev 2010-11-02 15:28:21 följande:
    oj, missade att svara ang det du frågade om pasta.  Jag tänkte om det finns laktosfri pasta.  Om man kan köpa det i ett märke alla laktosfria produkter. Om dom kanske har namnet Valio ?  Ska ta och kolla noga i affären i morgon då jag har bättre med tid ensam.
    Färdga köttbullar tex....   finns det nåt idom också tro som inte är bra. Hon äter helst köttbullar och kalkon-köttbullar.    
  • vittra

Alltså jag tror du har läst fel, det står förmodligen varav socker, alltså att andelen av kolhydraterna är tex 2,8% socker. Finns ingenting som heter varvat socker

Laktos är socker. Det är bara en annan form av socker och finns i all vanlig mjölk, så kallat mjölksocker. Mjölk är alltså inte sockerfri, det är inte ens bröstmjölken för den delen.

Verkar som att du har missuppfattat lite, pasta innehåller ingen mjölk. Så det finns ingen laktosfri pasta. Laktos är något som bara finns i mjölkprodukter.

I färdiga köttbullar kan det säkert finnas mjölk i någon form, brukar inte köpa helfabrikat (färdigmat) så kan inte svara på det men läs noga på förpackningen, på länken du fick så kan du läsa alla ämnen du måste kontrollera efter.

• Dr Mupp
    Eliana skrev 2010-11-02 21:05:09 följande:
    oj, missade att svara ang det du frågade om pasta.  Jag tänkte om det finns laktosfri pasta.  Om man kan köpa det i ett märke alla laktosfria produkter. Om dom kanske har namnet Valio ?  Ska ta och kolla noga i affären i morgon då jag har bättre med tid ensam.
    Färdga köttbullar tex....   finns det nåt idom också tro som inte är bra. Hon äter helst köttbullar och kalkon-köttbullar.    
    Laktos är en sockerart precis som tex fruktos eller sakaros. I laktosfri mjölk har man tillsatt laktras som bryter ner laktosen till galaktos och glukos två andra sockerarter. Det är just det som händer i magen på dem som kan btyta ner laktos. Laktosintoleranta har nersatt möjlighet att bryta ner laktosen eller saknar den helt. Laktosen går då obehandlad igenom systmet och skapar gaser, diaree och magknip.

I valios röda laktosfria mjölk finns det 0 g laktos och 3,1 g galaktos och glukos. I vanlig mjölk finns det 5 g laktos per 100 g mjölk.  Skillnaden är att det i vanlig mjölk står utskrivet som kolhydrater och i valios står det utskrivet som sockerarter. I båda fallen är det sockerarter det handlar om.

Laktos finns i mjölkprodukter och färdiga rätter som innehåller mjölk. Laktos finns även i vissa mediciner och som sötningsmedel i bla chips. Laktos finns inte i bröd (för dyrt att baka på smör och/eller mjölk) eller pasta.

De flesta laktosintoleranta tål små mängder av laktos som finns i tex smör och hårdost.

När det kommer till produkter så är laktosintolerans lätt att leva med. Det finns bra ersättare för i princip alla mjölkprodukter. Personligen tycker jag Valios laktosfria produkter är bättre än arlas. Mycket beror på att jag insåg att jag var laktosintolerant som vuxen och därför har svårt för mjölk som smakar annorlunda. Valios mjölk smakar som vanlig mjölk medan arlas är sötare i smaken. Valio är ett finskt märke och i finland är laktosintolerans mycket vanligare än i sverige varför kunskapen är mycket bättre där.

Här har du en lista på Valios laktosfria produkter.  valio.se/valio/smpage.fwx&location=73&familyid=43 alla valios produkter är INTE laktosfria utan du får läsa på produkterna. Oftast går det utmärkt att be affären ta in en produkt som saknas i sortimentet.
    Här har du en lista på Arlas laktosfria produkter. www.arla.se/Default____22690.aspx

Laktosintolerans går att kolla med blodprov, man kollar genetiken eftersom laktosintolerans är genetiskt. I vårt fall har två av tre barn ärvt laktosintoleransen från mig. Hur det blir med bebisen vet vi inte än, han är för liten fortfarande.

Nu är det inte säkert att hon är laktosintolerant. Laktosintolerans är trots allt ovanligt i den svenska befolkningen. Mjölkproteinallergi är betydligt vanligare. Och med tanke på att hon haft problem med eksem så känns mjölkproteinallergi mer troligt. Är det så att hon hon är allergisk så måste all mjölk tas bort, då räcker det inet att byta till laktosfria produkter. Utan då är det havre-, ris- och sojabaserade produkter som gäller.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Gasig i magen,felmjölk??