mian75 skrev 2010-11-02 15:13:41 följande:
Det finns laktosintolerans och mjölkproteinallergi. Laktosintolerans ger ofta ont i magen, gaser, lös mage, uppsvälld mage. Vid laktosintolerans kan inte kroppen bryta ner laktos (mjölksocker). Genom att välja laktosfria produkter brukar besvären minska eller helt försvinna för de med laktosintolerans.
Mjölkproteinallergi innebär att man är allergisk mot proteinet i mjölken. Mjölkproteinallergiker kan lida av lös mage, hård mage, eksem, kolik (små barn), sömnsvårigheter och i sällsynta fall andningsproblem (anafylaktisk chock). En mjölkallergiker behöver bara ha ett symtom. För en mjölkallergiker gäller att man måste utesluta allt som innehåller mjölkprotein d v s saker som mjölk, yoggi/fil, smör, ost, glass m m. Mjölkprotein finns också ofta gömt i t ex färdigmat och benämns med t ex skummjölkspulver (i t ex flingor), kasein, vassle o s v.
I ert fall tror jag at BVC menat att ni ska testa med den laktosfria mjölken till att börja med och se om dottern blir bättre (bara ni får henne att dricka den). Om ni inte märker någon skillnad kanske ni ska testa att utesluta allt mjölkprotein och se om det blir bättre då. Detta ska ni dock göra i samråd med BVC och en dietist så att ni får rätt hjälp.
så jag kan då fortsätta med Valio Laktosfria mjölk, ska jag köpa deras smör och andra produkter också tro, och utesluta pasta och viss bröd också kanske ? Vilket bröd ska hon äta då?? Hon äter bara vitt bröd , har prövat mörkare men det spottas ut.
Jag misstänker nåt som hon inte mår bra av, kanske mjölken men även annat, svårt att veta vad bara. Hon klagar varje dag över magen och mycket gaser trots magdroppar. Vi ska till BVC snart igen, då kanske dom kan ge mig en bra lista .
Tack för svaret ang mjölken, börja med att köpa laktosfri mjölk. För exem hade hon mycket som liten men det har försvunnit.